Toch maar zweep gebruiken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Toch maar zweep gebruiken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 15:15

In de eerste 2 weken toen ik mijn paard had, was ze goed voorwaarts en werkte graag. Nu moet je haar echt dwingen om in galop te gaan. Het voer is niet veranderd. Ik ben geen teugeltrekker of achteruitleuner. Zelf aan de longe merk ik dat ze echt geen galop wilt doen. Ik bied haar ook veel afwisseling. Ik weet helemaal niet wat het probleem is. Mijn vader heeft dit ook al meegemaakt toen hij nog reed, en pas toen hij een zweep bij dat paard gebruikte luisterde de merrie perfect. Zou ik een zweep gebruiken ?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:26

Ja want de zweep gebruik je ook als aandrijfmiddenl.
De zweep is niet bedoelt als straf middel dus je kan het in deze situatie goed gebruiken!! Knipoog

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:49

inderdaad kan je het hierbij goed gebruiken.
luistert ze niet naar je been, dan geef je een klein tikje op de flanken, als je dit bij elke keer doet zou je zien dat ze veel beter aan je been word

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:55

neem les Haha! dit is altijd het belangrijkste Lachen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:16

a eerst eens na of je paard niks mankeerd.

Daarna kun je idd een zweepje gebriuken, om hem iets aktiever te krijgen.
Maar het belangrijkste is dat je paard aktief aan het been is, dus niet aan zweep.
Zorg dat je veel afwisseling in het werk houd. Maak veel overgangen en tempowisselingen en doe eens wat anders dan in de bak dressuren, maak bijvoorbeeld eens een sprongetje of laat hem lekker door het bos galloperen...

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:51

idd wat al eerder geroepen is, paard controleren, les nemen en uitproberen

wat het ook kan zijn is dat die niet genoeg werkt, en daardoor lui word.. ik weet niet hoeveel die altijd deed, hoeveel jij nu doet en hoe streng je bent.. maar als je cker weet dat die niets mankeert mag je hem best wel aanpakken hoor!

succes ermee

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:47

dat is waar het zou kunnen dat het paard last van haar been heeft, misschien moeten haar hoeven gekapt worden...kijk haar eens na en als haar niets mankeert...kun je altijd nog een zweepie proberen.. en als jij goed moet je hakken naar buiten kunt rijden zou je het misschien ook eens kunnen proberen met een klein stomp spoortje... als ze niet reageert... prik je heel eventjes met je buiten been in haar buik maar niet gaan schoppen dat is zielig! Boos!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:35

Eerst nagaan of er niets medisch aan de hand is.
Is dat niet zo, neemt ze je waarschijnlijk in de maling. Mijn vriendin heeft het ook met haar paard gehad. Nu ze een keer een tikkie met de zweep heeft gegeven, is het probleem opgelost. Toen ik hem een keer alleen ging rijden, deed hij het bij mij ook. Eén tikkie en het probleem was opgelost (daarna kon ik hem bijna niet meer stoppen Knipoog ).

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:41

Het meeste is al gezegd. Eerst medische oorzaken uitsluiten en dan is er niets mis mee om een zweep erbij te pakken: Een zweep is heel makkelijk NIET te gebruiken!
Je zegt dat het voer onveranderd is: Misschien een idee om het wat op te schroeven, nu ze wat vaker (?) aan het werk moet? Als ze ook aan de longe niet wil gaan, mist ze misschien de energie. Een bloedonderzoek zou dit ook kunnen aantonen/uitsluiten.

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:12

Als ik jou was zou ik een zweepje er bij pakken, als hij niet luistert hoef je hem niet te dwingen met botte spierkracht, maar kun je gewoon een klein tikje geven! Bij de meesten helpt het! Sterkte.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:47

machie schreef:
neem les Haha! dit is altijd het belangrijkste Lachen