Hoe laat ik een pony zonder bit nageven??? HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:03

runningkawa schreef:
Mee eens
Ik wilde dus al antwoorden : op dezelfde manier als met een bit

op een gewoon halster kun je zelfs je paard aan de teugel laten lopen.


Daar ben ik het mee eens. Je moet net als met het bit een goed rustig contact hebben met je ontspannen paard. Alleen heeft een bit een klein voordeel bij het laten ontspannen, namelijk dat het bewegen van de tong en de kaken dat gestimuleerd wordt door een bit het paard al vanzelf ontspannener maakt (zonder dat je daarom staat te plukken in die mond, daar heeft het helemaal niets mee te maken natuurlijk).

Maar dat is ook wel weer per paard verschillend. Ons pony-paard is daar erg gevoelig voor. Hij loopt soms eerst erg stijf en bijna hol met zijn rug. Op een gegeven moment knabbelt hij spontaan wat op zijn bit en gelijk ontspant hij lekker in zijn rug en laat ie zijn hoofd zakken. Dan moet je hem gewoon vooruit houden (altijd) en hij loopt lekker ontspannen.

Maar dat is ook weer het ene paard tegen het andere. Dat van ons vindt zijn bit geloof ik wel fijn. Lachen

Volgens mij is het perfect mogelijk een paard bitloos mooi te laten nageven. Misschien is het wel verstandig hulp te vragen van iemand die hiermee specifiek bezig is. Paardrijden is nu eenmaal erg moeilijk en zeker voor dit soort dingen is experimenteren zonder er echt kennis van te hebben een heel slecht idee. (en dan denk ik aan de paarden die verre van ontspannen lopen maar wel met hun hoofd tegen hun borst plakken. Daar griezel ik van)

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:05

runningkawa schreef:
genoeg topics daarover te vinden hier Haha!


idd, en uit geen een kan je het écht leren. Jouw zin over les nemen is nu eenmaal de beste tip die hier kan gegeven worden.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers