Sloom paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fannylover
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: UTRECHT

Sloom paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 19:43

Mijn paard is erg sloom en reageerd weinig op mijn been. Heeft iemand tips om hem meer voorwaarts te krijgen?

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:12

misschien lukt het als je er een zweep erbij hebt, en als je je benen stil kan houden sporen om.
veel suces!!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:19

maak veel overgangen en tempowisselingen, zorg dat het werk afwisselend is...

en doe de ctr toets op je computer uit, die hoofdletters zijn irritant

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:50

Inderdaad, veel overgangen rijden!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:54

Overgangen en misschien is een zweep of sporen een idee.
Het zijn tenslotte middelen voor extra aandrijving.. (Niet voor straffen!! Dat denken nog steeds heel veel mensen.)

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:23

met die opmerking over sporen ben ik het niet eens.. een paard wat zonder sporen niet op de beenhulp reageert zal het met ook niet doen..

idd veel overgangen rijden, wees conseqent en eerlijk tegen over je paardje. Geef hem ook de ruimte van vore om te kunnen lopen, ga hem dus niet in de krul proberen te trekken en vervolgens voorwaards proberen te schoppen. Ik zeg niet dat jij dit doet, maar ik zie dit zooo veel gebeuren bij ons op stal..

Wat je ook kan proberen eerst warm te rijden met lange teugel. Zelf ga ik na 10 min stappen een kwartiertje, 20 min zonder teugeldruk keihard race door de bak, heel erg over het tempo rijden, als ik der hierna oppak loopt ze als een zonnetje, doe ik dit niet word ze al snel sloom en is ze eerder geneigt om te gaan duiken op der voorhand..

succes ermee!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:33

Huh ik heb juist altijd gehoord dat sporen ook een aandrijfmiddel zijn, voor mensen met een zacht been ofzo... jah ik rijd er zelf niet mee... is niet nodig met mijn meissie

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:45

nee dat is niet zo.. het wil wel eens helpen dat die de eerste 10 min er bij wijs van spreken van schrikt dat die geprikt word en dus daardoor reageert. Zodra die dat prikje kent houdt dat dus ook op..

Als jij een zacht been hebt, zoals jij dat formuleert moet je dus zorgen dat je paard gevoeliger word. ik ken een vrouw die is verlamd aan bijde benen, de druk die ze kan zetten is zooo minimaal, toch rijdt ze op Z2 niveua..

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:31

M3isSi3j schreef:
nee dat is niet zo.. het wil wel eens helpen dat die de eerste 10 min er bij wijs van spreken van schrikt dat die geprikt word en dus daardoor reageert. Zodra die dat prikje kent houdt dat dus ook op..
..


Dat is helemaal waar! *LOL*

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:04

Ach ik hoef niet met sporen te rijden en zou dat ook nooit willen.
Maar klopt het dat het in de Z wel moet?? Dat het dan verplicht is?? (Heb ik gehoord)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:11

Maar er zijn ook paarden, die nou eenmaal niet gevoelig en een beetje lui zijn.
Dan is het toch wel makkelijk dat je sporen kunt gebruiken. Als je op een lui paard altijd heel hard moet schoppen om hem voorwaards te houden, zal hij daaar op een gegeven moment ook niet meer op reageren.
En ik zie het altijd maar zo, beter een prikje met je spoor als twee keer hard moeten schoppen...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:32

Sporen hebben alleen nut als je in staat bent ze NIET te gebruiken. Zeker bij een paard dat wat minder voor het been is moet je met sporen oppassen: Zo'n paard nodigt uit tot veelvuldig drijven. Als je dat (bedoeld of onbedoeld) de hele tijd met spoor doet, zal ie nog verder afstompen.
Alleen als je precies weet wanneer de spoor je paard raakt en je dat exact kan beheersen kan je sporen gebruiken om een paard scherper voor je been te maken.
*Edit* TIP: Of je je sporen goed van je paard af kunt houden kan je het beste testen door met sporen op een zeer gevoelig paard te gaan rijden: Deze zal je direct laten weten wanneer jij de buik met de spoor raakt
In andere gevallen, gebruik je liever een zweep (zie hieronder), want die kunnen de meeste ruiters goed genoeg controleren om hem niet onbedoeld te gebruiken.
QQQQ"]
Dit schreef ik al elders en hier kan jij ook wat aan hebben: [quote="Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan. Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen: Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been. Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan. Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt) Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen. Succes ermee!
[/quote]

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:34

Moet je in de Z verplicht sporen dragen?? (Heb ik gehoord)

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:45

Milkaatjuh schreef:
Moet je in de Z verplicht sporen dragen?? (Heb ik gehoord)


ik zie het wel heel vaak maar ik zou het niet weten of het egt verplicht is ...sorry

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:45

Jup, in het Z is het verplicht, zover ik weet.

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:08

secricible schreef:
Jup, in het Z is het verplicht, zover ik weet.


vanaf M2, lees dressuurregelementen maar na.

instructrice zei altijd tegen mij, je hebt je sporen pas verdient als je ze niet meer nodig hebt...
en gelijk heeft ze.

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:26

sloom paard, ik ken ook een meisje die dat had, ze hebben haar paard bijgezet, en weinig druk op de teugels,
en dan drijven met het been, deed ze dat niet dan een tik, reargeert je paard daar niet op doe het dan met een ander hulpmiddel.. (schrikreactie) ze gaan vanzelf beter lopen omdat ze weten dat de tik komt en daar hebben ze geen zin in om die te voelen. laat ook je paard niet overstappen of overdraven. een paard moet wel een actieve stap hebben. maar het moet wel zijn/haar eigen tempo behouden, want ook net als bij mensen loopt elk paard niet even hard. ook doordat de paarden een verschillende stap hebben lijkt het van de bovenkant (als je erop zit) soms slomer voor je gevoel dan dat het in werkelijkheid is.

ThaLadyB

Berichten: 36
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Visvliet (HUH WAAR!?!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:54

Tja, ik weet niet of het echt helpt, maar toen mijn pony ook zo sloom was, heeft hij wat haver gekregen. Ook ben ik gaan rijden met kleine spoortjes en een zweep.. En het heeft bij mij wel geholpen...

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:02

misschien krachtvoer geven.... het is maar een idee hoor... maar daar los je misschien wel mee op dat ze wat fitter is maar daarvan laat je hara niet op je benen reageren...maar dat snap je natuurlijk ook wel! Pling als je haar meer op je benen wit laten reageren denk ik dat de enige oplossing sporen is... met een zweep los je daar niets mee op...

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:56

SPOREN IS NOOIT DE OPLOSSING!!!!!
sporen is als hulpmiddel (voor de fijnere hulpen), met sporen los je niets op! je maakt het paard alleen maar harder vor het been. en hij gaat opzij omdat het pijn doet/geen lekker gevoel is. en niet omdat hij de hulpen snapt.
misschien moet je juist heel zachtjes de hulpen geven zodat het paard er alerter op word. en er beter naar gaat luisteren, en ookal doetie 1 stapje in de goede richting.... BELONEN! (heeft bij mij prima geholpen). jij kan wel in je hoofd hebben hoe jij het graag wilt hebben. maar je kunt beter niet vóór het paard denken. maar je moet proberen méé te denken. als iemand op jou rug zat hoe kon die persoon dan duidelijk maken aan jou,als hij iets wilde (als je niet door stem kon communiceren). laat het paard voor je werken, en ga helemaal terug naar het begin, naar het denken van het paard. waarom doet hij dat. en ligt dat soms aan mij. geef ik bijvoorbeeld veel te hard been en ziet hij dat als.."dat doet ze altijd, het zal wel zo horen. net als dat hij iemand op zn rug geaccepteerd heeft en dat dood normaal gaat vinden, kan zo'n paard ook jou been dood normaal gaan vinden (zo hoort het toch????). als hij nu opeens op een dag gaan denken waarom zou ze zo zachtjes been geven. en hij doet het goed ga je belonen. zo word het leuker voor jou en voor het paard...
bouw een band op met het paard, en weet wat je wel en niet kunt vragen, soms moet je een paar grote stappen terug. maar zekerweten!!... het loont!
heb geduld!!


paardvriendelijk rijden, diergericht, en niet mens gericht. denk niet uit jezelf maar uit het paard.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:38

Sporen zijn verplicht vanaf et M1 en dan mag je niet meer met zweep rijden.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:45

Ik ben het niet met je eens tinaaz.
Als jij een sloom paard heel weinig been geeft, dan zal hij echt niet sneller aan je been worden. Dat is het zelfde, als je een lui persoon die voor je werkt vraagt, of hij aub evt iets voor je wil doen. die denkt dan ook, als het niet hoeft, dan doe ik het niet.

als een paard lui aan je been is, en niet reageert op een kleine beenhulp, dan mag je hem gerust een keer 'hard' been geven (met of zonder spoor) of een tik met de zweep geven.
Op deze manier kun je hem duidelijker maken dat je het echt meent en de reactie er meteen moet zijn. Dat is weer het zelfde als je tegen die luie persoon zegt: je moet dit nu even voor mij doen.

Je moet dan natuurlijk niet blijven schoppen en slaan, want dan zal je paard idd minder gaan reageren.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:16

Jnien schreef:
Sporen zijn verplicht vanaf et M1 en dan mag je niet meer met zweep rijden.

Vanaf de M1 mag je verwachten dat een paard redelijk aan het been is

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 01:47

xCipaEnRubyx schreef:
misschien krachtvoer geven.... het is maar een idee hoor... maar daar los je misschien wel mee op dat ze wat fitter is


Zat ik ook aan te denken meteen. Haver Haha! doet wonderen.

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:18

Wat ik nog niet gelezen heb is afwisseling in het werk. Soms vinden ze het ook gewoon saai worden en kun je ze motiveren door eens iets anders te doen. Dus een keertje een buitenritje te maken, cavaleties te lopen, een keertje in het weiland rijden ipv in de bak, dat soort dingen. Is het paard dan wel voorwaarts?