Achterbeen-probleem: + Update!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Achterbeen-probleem: + Update!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 23:14

Ook ik begeef me een keer op Rijtechnisch, puur en alleen om wat info in te winnen en visies van andere mensen op het 'probleem' te horen. Wie weet kan ik er wat mee...

Het probleem:

Ik heb sinds een aantal weken/maanden een lastig puntje met Jurga. Paar maanden niet gelest en afgelopen week gaf mijn instructrice me een paar aanwijzingen. Het viel haar ineens op dat Jurga van achter 'niet correct' was. Jur liep er super door, heel werklustig, lekkere aanleuning, actief, MAAR.....

.... haar achterbeen tilde ze heel actief op in de knie, in plaats van het been ook daadwerkelijk vanuit de heup mee naar voren te swingen. Scheve mond Ze bleef dus als het ware met haar been 'achter'. Ze plaatste haar been niet onder de massa. En maar doorsjouwen en heel hard aan het werk zijn.

Ik heb het zelf ook even bekeken, heel vaag, want ik kende dit inderdaad ook niet van haar.

Ik baal er echter goed van, want ze is eindelijk weer goed en helemaal lekker bezig en nu dit weer.

Last van haar spieren (blessure van tijd terug) is het niet, ze is juist heel los en soepel.

Wie o wie heeft er tips voor mij?

[edit Chica; titel op verzoek gewijzigd]

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:24

Seven heeft een periode niet onder kunnen treden met haar achterbenen. Ze liep vanuit haar knieën en leek op hoge hakjes te lopen met haar achterbenen. Maar wel lijkend dat ze hard aan het werk was. Ze bleek last te hebben van haar dikke darm, nieren en blaas. Ze is behandelt door een natuur arts en het heeft geholpen ze is nu weer helemaal perfect in top conditie. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat jouw paard dat ook heeft. En ik weet ook niet of jij in zo'n dergelijke arts gelooft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:47

Zo als je het beschijft beweegt ze beide benen niet gelijk. Je hebt dan te maken met een onregelmatigheid en die moet in het rijden te voelen zijn [kan zijn dat je het niet opgemerkt hebt]. Ik zou er niet vanuit gaan dat het een RT probleem is maar juist medisch. Gezien de blessure periode en het feit dat jij een tijdje zonder les geweest ben is het heel plausibel dat je paard scheef in de rug en/of het bekken.
Een doorsnee DA is vaak niet in staat om een dergelijk probleem op te sporen, daar hebben ze te weinig paarden kennis voor. Daarom is het verstandig je paard eens op een gerenommeerde paarden kliniek na te laten kijken [Kootwijkerbroek zit voor jou naast de deur].
Succes!!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:06

het hoeft niet zo te zijn dat het paard onregelmatig loopt hierop. Het is wel de moeite waard om te kijken of het een medische oorzak heeft of een rijtechnische oorzaak?
indien er niets medisch aan de hand is, kun je bijv. longeren aan een pessoa, vanaf de grond kun je goed haar achterhand zien en evt. bijtikken met de zweep op de bovenkant haar kont zodat ze actief vanuit haar heup moet tillen. laat dit paard vooral niet te hard voorwaarst lopen!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 14:53

Ik sluit me helemaal aan bij Jippie. Persoonlijk zou ik naar Rodinde Hoogenraad gaan, die komt dacht ik ook in Kootwijk. Het klinkt nl als een blokkade in de rug.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 17:20

Ze is tijdens de blessure in behandeling geweest bij een fysio. Ik was bang voor een probleem in de rug, maar die was juist heel mooi en sterk bespierd en er was niets op aan te merken. De blessure zat toen in de kruisspieren.

Petra heeft haar vorige week een paar keer gelongeerd (ook een keer over balkjes) om zo de achterhand er eens bij te kunnen laten komen. Stomme was dat ze best te bewegen is de achterbenen eronder te laten treden.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:04

balkjes .. balkjes balkjes en dan voor de afwisseling balkjes
Ik gok (maar ik heb het niet gezien) dat het kruis of lende bespiering is.
series balkjes en danals het even kan ook de bekende caveletti's. en dan niet altijd dezelfde standaard afstand pakken en ook een keertje een wat verder of dichterbij leggen zodat je haar een beetje kan dwingen het bekken te kantelen. niet gelijk 6 balken maar rusig beginnen.

Ik vind dit een mooie en succesvolle manier om de lendespieren te trainen, bij springpaarden doe ik het veel oamdat een paard met sterke lende spieren het achterbeen lang ingetrokken kan houden.

kan veder natuurlijk alles zijn maar wellicht kan je dit proberen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 18:08

Ik heb idd ook het idee dat ik wat vaker met balkjes moet gaan werken. Dat moest ik van de fysio ook, maar aangezien Jurga in die tijd helemaal geen zin had in balkjes lopen en er meer overheen 'donderde' dan liep, hebben we die maar uit de training gehaald. Nu lijkt ze ze beter aan te pakken, dus het is het proberen waard.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:08

Jurga, ik denk niet aan een spierprobleem, meer een wervel, bekken of SI gewricht.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 18:13

Tuurlijk dat kan altijd, maar ik vind het wat raar zo ineens. Na de blessure was ze achter beter dan ze ooit geweest is. Kan een fysio zulke dingen ook constateren (lijkt me wel)?

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:22

lijkt mij ook wel als het een goede is.
mijn ervaring is dat veel ruiters zich concentreren op rug en achterhand terwijk voor mooi diep ondertreden ookveel van lendenen gevraagd wordt. Je hoeft niet perse een probeleem te hebben denk ik. Ik sluit het niet uit. maar door werk met caveletti's haal je er vaak net dat beetje extra uit.
als je bijvoorbeeld longeerd met pessoa doet hij het dan ook ??

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 18:43

Heb een tijdlang weinig longewerk met haar gedaan, omdat ik veel bezig ben geweest haar weer op haar oude niveau te krijgen en dat moest ik ditmaal onder het zadel oplossen. Als ik normaal gesproken longeer met Pessoa, treed ze netjes onder. Maar nogmaals, heb het nog niet geprobeerd sinds ik van dit 'probleem' afweet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:41

Ik sluit me helemaal aan bij Lielle. En ja dat kan plots optreden.

Een fysio mag en kan geen diagnose stellen, daar is hij simpelweg niet voor opgeleid. Behandeling van je paard door een fysio moet altijd in samenwerking met een DA. Een fysio is niet in staat de achterliggende oorzaak van de kreupelheid te achterhalen. Hij werkt alleen aan het zo soepel en sterk mogelijk maken van de spieren. Als jouw paard stijf is door een blokkade in de ruggewervel dan zal de fysio alleen werken aan het weer soepel maken van de spieren. Daardoor lijkt het dat je paard opknapt maar in feite bestrijd hij enkel de symptomen. Daarom is een diagnose en een behandelplan dat op gesteld is door een DA een absolute voorwaarde voordat je aan de slag gaat met een fysio.

De kliniek van Bokhorst zit bij jou om de hoek. Het is toch een hele kleine moeite om Jurga daar na te laten kijken. Het maakt een eind aan je onzekerheid over dit probleem en kan een hoop ellende voorkomen. Bokhorst werkt ook samen met fysio's en 'krakers' en kan een compleet behandeltraject aanbieden.

Bovendien moet je je paard aan het eind van de behandeling door een fysio altijd weer te laten beoordelen door een DA om na te gaan of de oorspronkeleijke klacht echt wel weg is en of er misschien geen nieuwe klachten bij gekomen zijn [die je zelf nog niet eens hebt opgemerkt].

Heel veel argumenten om toch maar eventjes je paard op te laden naar de kliniek. Maar dat blijft natuurlijk jouw keuze.......



Mag ik vragen door welke DA en welke fysio je Jurga hebt laten behandelen bij de eerste blessure?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 18:38

Deze foto is vandaag gemaakt, dat lijkt er meer op .

Afbeelding

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:21

Ilona is in die periode niet helemaal zonder les geweest. Ze had wel wekelijks les op de manege maar geen priveles.

Ik heb het probleem vanaf de grond gezien.
MI lijkt het vanuit de heup te komen. Maar ze toont geen pijn. Ik heb het idee dat het een nieuwe manier is die ze gevonden heeft om niet te hard hoeven te werken.
Ze blijft heel vlak achter. ze tilt haar been vanuit de knie ipv uit de heup.

Met longeren over balkjes, wat ze overigens (aan de dubbele longe) heel aardig deed. Kreeg ik wel voor elkaar dat ze ondertreed (veeel meer dan op de foto). Ze ging goed van achter naar voor sjouwen. Ze werd wel even boos maar toen ze liep liep ze.

Fysio moet ilona zelf beslissen. Ik denk zelf, dat ontspannen over balkjes draven, de merrie iig vaardiger maken in het bewegen vanuit de heup.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:36

Ik begrijp het probleem niet helemaal..

Zoals ik het nu opvat is het vergelijkbaar met wat ik heb gehad met die merrie.. Ik betrapte haar der eigelijk op doordat ze oefeningen waarbij veel achterhand kracht nodig was ze in protest ging. Ik heb een DA naar laten kijken des tijds en die constateerde dat er een soort verzeuring had plaats gevonden in de kruis,- en broekspieren door het werk. 2 weken freelancen en dna weer rustig opbouwen was het advies wat hij ons toen had gegeven. Moet zeggen dat ik na deze keer mn paard veel beter kan aanvoelen wanneer het te word omdat ik nu weet wat ze ermee wilt aangegeven..

Ik weet niet of het is wat jij bedoelt, hoe reageert je paardje als je echt heel veel vraagt van hem?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:22

Sjimmy"]
Ilona is in die periode niet helemaal zonder les geweest. Ze had wel wekelijks les op de manege maar geen priveles.

Ik heb het probleem vanaf de grond gezien.
MI lijkt het vanuit de heup te komen. Maar ze toont geen pijn. Ik heb het idee dat het een nieuwe manier is die ze gevonden heeft om niet te hard hoeven te werken.
Ze blijft heel vlak achter. ze tilt haar been vanuit de knie ipv uit de heup.
[/quote]

en juist dat doet mij denken aan een blokkade in de lendenen. De foto vind ik ook niet echt een paard tonen dat daar fijn los in zijn rug is.
Ik sluit me maar weer aan bij Jippie voor de verandering.

[quote="Jippie schreef:
Een fysio is niet in staat de achterliggende oorzaak van de kreupelheid te achterhalen. Hij werkt alleen aan het zo soepel en sterk mogelijk maken van de spieren. Als jouw paard stijf is door een blokkade in de ruggewervel dan zal de fysio alleen werken aan het weer soepel maken van de spieren. Daardoor lijkt het dat je paard opknapt maar in feite bestrijd hij enkel de symptomen.


en dat klopt absoluut. Dat heb ik met Pablo meegemaakt een paar jaar terug en pas nadat de rug was losgemaakt, zaten we weer op de weg omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:24

Jurga schreef:
Deze foto is vandaag gemaakt, dat lijkt er meer op .

Wat bedoel je daar mee?
Wat wil je met deze foto aangeven?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 07:29

Het achterbeen is er hier een stuk meer onder dan ik vorige week bij haar zag. Tuurlijk mag het nog meer, maar dit was ook geen erg energiek drafje.

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 08:04

Kan het er ook mee te maken hebben dat ze tuigerbloed heeft? Tuigers beuren hun achterbenen anders op(voorbenen trouwens ook) met veel meer knieactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 08:05

Ik weet niet hoe Jurga voorheen liep, maar als ik jouw foto bekijk dan wordt ik daar nu niet bepaald blij van. Die foto bevestigd enkel wat ik al eerder gesteld heb.

Even heel kort door de bocht maar op RT zijn er 2 gouden tips:
1. Ga goed les halen [met dank aan Kawa Haha!]
en als dat niet helpt
2. Schakel de DA in
In dit geval laat je op beide punten steekjes vallen.

Ik krijg van jou sterk de indruk dat je van alles wilt horen/aannemen, behalve dat er een medische oorzaak ten grondslag kan liggen aan het probleem. Je wuift het allemaal iets te luchtig weg en geeft geen antwoord op vragen. Het geeft mij een wat wrange bijsmaak.

Wat is er op tegen om je paard te laten onderzoeken bij een kliniek [Bokhorst zit bij jou om de hoek]?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:52

Vervelend dat het met Jurga niet helemaal lekker gaat. Eventuele oorzaak van het probleem zou ook in de voortplantingsorganen kunnen liggen, bijv. eierstokontsteking. Een paard wat pijn heeft in de eierstokken loopt graag vlak achter en wil het bekken liefst niet kantelen, dat doet namelijk zeer in het lendengebied (eierstokken zitten vlak onder de lendenwervels).
Is ze normaal hengstig, of vrij extreem? Als ze extremer hengstig is dan vroeger zou dat een aanwijzing kunnen zijn.

Maar goed, het kan net zo goed een wervel of inderdaad de SI gewrichten zijn.

Toontje was een keer uitgegleden en had daarna last van zijn SI gewrichten, wilde daardoor niet meer in de rechtergalop. Na behandeling door een osteopaat was het probleem opgelost.

Sterkte met Jurga en hou ons op de hoogte, altijd leerzaam!!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 19:21

Mieke, jij geeft wel een hele goede op zich. Jurga is 'schijndrachtig' geweest naar ik vermoed, ze gaf ineens weer melk (maar paar weken later begon andere pony op stal ineens ook melk te geven zonder drachtig te zijn, dus het is niet alleen Jurga geweest). Nu gaat het wel weer beter, de melk is weg en ze is ook niet meer zo buikig.

Jippie, ik heb ECHT hele goede les, dus dat is het probleem niet. Dat ik een aantal maanden geen privéles heb gehad heeft hier niets mee te maken, alleen is dit niet eerder opgemerkt, ook niet door mijn instructrice op de RV en die ziet ook altijd alles wat anders is aan mijn paard.

Ik twijfel daarnaast ook of het een medische oorzaak heeft, plús het feit dat ik helemaal niet zo happig meer ben op de hele kliniek Kootwijkerbroek. Scheve mond DA hier te vaak gezien en ook daar geweest zonder dat ik het idee had er iets mee op te schieten. (Ja, peperdure rekeningen .)
Al twee keer een UUR met een koliekgeval gezeten voor er iemand kwam, wát, zelfs wel drie keer. Laatste keer met Jurga's blessure werd er ook maar wat aangerotzooid imo. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik ben no way te beroerd de DA te bellen als er iets is, heb al heel wat rekeningen betaald in de gevallen dat mijn ouders een DA niet nodig achtten. Dus dat is ook nogal kolder. Ben niet voor niets elke maand weer zo goed als blut.

Maar goed, ik zal er niet op doorgaan.

Iemand aanwijzingen hoe ik precies kan zien aan de manier van bewegen of er iets mis is in de lendenen? Ik ga zo zelf even longeren, kijken wat ik eraan zie.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:36

het is eigenlijk heel normaal dat je paard met het ene been meer doet dan het ander, omdat hij warschijnlijk net als de mens een moeilijke en een makkelijke kant heeft. dit vraagt wel trainings werk omdat hij toch zal moeten leren om op beide kanten even sterk te worden. laat je paard veel aantrekken met zijn achterbenen tijdens het rijden. en zorg voor gelijke been druk en misschien op de moeilijke kant iets meer, ook kan je wat meer aan de verzameling werken en dan zorgen dan je de achterhand wat meer "opdrukt", het zal misschien een tijdje duren voordat het helemaal correct is.

jij kan je zelf er op trainen om te voelen waar de achterbenen blijven door simpel weg je er echt op te concentreren en in de stap hard op te zeggen welk achterbeen er naar voren grijpt, laat iemand controleren of je eht goed gaat en laat deze ingrijpen zodra je het verkeerd zegt en begin dan weer opnieuw, je zult zien dat je hier door veel beter kunt regelenen tijdens je rijden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:51

Jurga schreef:
Mieke, jij geeft wel een hele goede op zich. Jurga is 'schijndrachtig' geweest naar ik vermoed, ze gaf ineens weer melk (maar paar weken later begon andere pony op stal ineens ook melk te geven zonder drachtig te zijn, dus het is niet alleen Jurga geweest). Nu gaat het wel weer beter, de melk is weg en ze is ook niet meer zo buikig.

/knip
Ik twijfel daarnaast ook of het een medische oorzaak heeft, plús het feit dat ik helemaal niet zo happig meer ben op de hele kliniek Kootwijkerbroek. Scheve mond DA hier te vaak gezien en ook daar geweest zonder dat ik het idee had er iets mee op te schieten. (Ja, peperdure rekeningen .)

gezien je twee bovenstaande opmerkingen lijkt de DA me toch geen slecht idee.

Citaat:
Iemand aanwijzingen hoe ik precies kan zien aan de manier van bewegen of er iets mis is in de lendenen? Ik ga zo zelf even longeren, kijken wat ik eraan zie.

moeilijk uit te leggen, maar juist door jouw eigen omschrijving dacht ik dus aan een rugprobleem.