kracht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

kracht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 14:43

Paardrijden; komt daar veel kracht bij kijken of heeft paardrijden niks met kracht te maken?

Ik ben nl. van mening dat paardrijden niks met kracht te maken heeft maar een vriendin beweerd het tegenovergestelde.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:44

Paardrijden heeft niets met kracht te maken maar alles met techniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:45

helemaal niks
rij je op kracht doe je iets heel erg fout.

verder heeft het tegen een groot beest van 600 kg ook weinig nut als je met kracht gaat rijden, als hij verkeerd wil ben je zo klaar Lachen

Wie niet sterk is moet slim zijn en dat is dus waar paardrijden om draait Haha!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 14:45

Cassidy schreef:
Paardrijden heeft niets met kracht te maken maar alles met techniek.


Dank u! Haha!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 14:46

runningkawa schreef:
helemaal niks
rij je op kracht doe je iets heel erg fout.


Ga haar dat maar eens vertellen....zucht. Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:46

Niet met kracht, maar er komt zeker wel lichamelijke inspanning bij kijken, misschien ligt daar de verwarring?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:47

Be my guest

NoaC, donderdagavond meteen? Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:51

Toch kan het soms best een beetje makkelijk zijn om wat sterker te zijn.
Ik zie dat bijvoorbeeld vaak bij de grotere paarden die ik rij, als ze er bij mij echt vandoor gaan dan doe ik niet zoveel. Terwijl iemand die wat sterker is in geval van nood iets harder in kan komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:04

Marliesje, dan mis je de techniek.

Maar ik ben het met een ding wel eens. Als ik die kleine mensen 1.65m of zo, op die kastelen van paarden zie rijden van 1.75 m en groter, dan komt er toch een beetje kracht bij kijken om die paarden bij elkaar te rijden. Maar dan zou ik ook zeggen: zo'n klein persoon hoort niet op dat grote paard. De ruiter hoort het paard te dekken (of was het nou omgekeerd?)

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 15:12

Cassidy schreef:
Marliesje, dan mis je de techniek.

Maar ik ben het met een ding wel eens. Als ik die kleine mensen 1.65m of zo, op die kastelen van paarden zie rijden van 1.75 m en groter, dan komt er toch een beetje kracht bij kijken om die paarden bij elkaar te rijden. Maar dan zou ik ook zeggen: zo'n klein persoon hoort niet op dat grote paard. De ruiter hoort het paard te dekken (of was het nou omgekeerd?)


Klopt na mijn mening; je kan in lengte absoluut wat te kort komen.
Maar dat staat los van kracht.

Het is nog steeds ontspanning en dan aanleuning.....

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:17

Daarom zei ik ook in geval van nood kan het wel makkelijk zijn. Bijvoorbeeld als een paard tijdens een buitenrit aan de kletter gaat. Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:19

Ik ben zo'n uk die op een kasteel van een paard rijdt.
Als hij scherp aan de hulpen staat, mooi bij elkaar is etc., dan kost het rijden van zo'n paard niet meer of minder kracht dan een ander paard, dan kan het echt op je pinken. Voor het echter zover is... "Tegen je hand aan drijven" Ja leuk, maar die moet je dan maar net op z'n plek kunnen houden en je moet die tank wel zien te motiveren tot activiteit, dat kost toch wel wat meer kracht, al noem ik het liever inspanning. Als het echt puur op kracht moet, dan win je het nooit, nog niet van een shetlander.

Het uitzitten van die grote bewegingen vergt ook meer inspanning.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:21

als je inderdaa goed rijd heeft het met kracht niks te maken. maar eenbeetje conditie en been en buikspieren zijn wel wenselijk. In de omgang met paarden vind ik het wel handigom wat kracht achter de hand te hebben. Niet ieder paard is even braaf en gehoorzaam in de praktijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:23

Ik hoef die kastelen niet hoor, geef mij maar een ponymaat. Mijn Quarter is 1,48m, en dat kan ik m mijn 1.65m net leuk mannen (ik heb korte benen)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:35

Heerlijk vind ik ze de kastelen. Hoe groter, hoe liever.
Alleen inderdaad zijn langere benen met bijelkaar rijden wel handig.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 15:40

Conditie of "aan de hand" is niet waar we een meningsverschil over hebben maar echt "kracht met rijden".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:06

Heb je Anky of Edward al wel eens goed bekeken? Niet echt krachtpatsers Haha! En toch rijden ze meerdere paarden [hengsten] per dag.
En dan Jeanette Haazen en Patricia Callaghan, die meten zelf amper 1.55 en rijden altijd op paarden van tegen de 1.80m. Eigenlijk ziet het er niet uit, maar ze hebben hun paarden wel super aan het lopen, omdanks dat ze met hun benen net oner het zweetblad van het zadel uitkomen Lachen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:10

En toch blijven er mijn inziens uitzonderingen over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:11

Lange benen, dat lijkt me soms wel erg handig
heb dan toch het idee dat als ze flink bokken je meer been om de buik hebt om vast te houden Haha!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:13

met kracht win je het nooit van een paard, dus dnek niet dat je erg ver komt als je met kracht rijdt.
techniek en het slim spelen..
Laatst bijgewerkt door DANIenVLIEG op 05-07-04 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:14

En wat als je een pony hebt die op alles wat je doet zijn truckendoos opentrekt?

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:17

Quellian schreef:
En wat als je een pony hebt die op alles wat je doet zijn truckendoos opentrekt?



ja maar dan win je het nog steeds niet met kracht.
een paard is altijd sterker.
speel het slim, ik dacht eerst ook altijd dat ik het wel kon winnen met genoeg kracht, maar dat is gewoon niet zo..
zeker als je paard weet, net zoals de mijne, dat ie gewoon sterker is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:19

dan nog niet

ik heb paarden gereden van tegen de 1.80 met een hals die alleen al langer is dan een c pony Haha!
liep op de pinken
wilde ze zich sterk maken, leit ik meteen los, dus wisten niet dat het enig nut had.

kreeg sommige helaas later terug
bek van beton, hals helemaal stug omhoog en naar voren en hadden geleerd dat sterk maken wel nut had omdat de ruiter terug trok

Dan moet je weer van voren af aan beginnen met zelf loslaten zodat het paard weer niks aan zijn truucje heeft.
want aan touwtrekken zonder tegenstander heb je niks Lachen

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:20

kijk jij legt het tenminste goed uit, RK.
waarom kan ik dat nou niet Haha!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:41

Ik denk dat kracht op sommige punten van het paardenhouden best makkelijk uitkomt... Als een jong paard niet netjes voetje geeft, maar gaat slaan oid, kun je met wat kracht vasthouden, waardoor ze leren dat slaan geen nut heeft...

Met rijden... Ik ben wat sterker dan de gemiddelde lesser bij mij op de manege, maar als een paard kracht van me gaat vergen, klopt er toch echt iets niet...

@Runninkawa: Lange benen zijn inderdaad handig om te blijven zitten, maar dan meer omdat die niet zo makkelijk over het zadel te gooien zijn, waardoor de ruiter er alleen maar van voor/achter af kan vallen... Knijpen wil nog wel eens nog meer bokken veroorzaken Knipoog

Maar... Als je loslaat wanneer je paard zich sterkmaakt... Leert je paard dan niet, dat zodra hij zich sterkmaakt, jij loslaat, en hij dus even niet hoeft te werken?