Zodra hij hindernissen ziet gaat hij dwars doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 11:31

Tja... Een lastige fjord... Mijn tip: overhaast niets (ook niet voor die keuring) en neem een paar keer in de week een paar balkjes of een laag kruisje. Als ie dat goed doet moet je hem belonen (veel belonen) en dan is het genoeg voor die dag.
Niet gaan overhaasten dus, daar schiet je niets mee op.
Zorg wel dat je het afwisselend voor hem houd zodat ie zich niet gaat vervelen. Maar niet te hoog en niet teveel achter elkaar doen. Zo kun je een goede, stabiele basis opbouwen en gaat je pony het springen misschien toch nog leuk vinden.
Heel veel succes!!!


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 18:15

Ik ben het helemaal met Rieja eens, nou ja, bijna helemaal dan.
Dat van die balkjes naast de hindernis vind ik niet zo goed. Natuurlijk is het heel erg makkelijk aan het begin en het werkt ook vaak.
Maar het is té makkelijk. Als ruiter ga je minder goed aanrijden en zonder balkjes vertikt je pony het weer. Op lange termijn is het dus een waardeloze manier (sorry rieja, dat ik het zo hard zeg...).
Pas dus op met balken naast de sprong, veel ruiters doen het omdat het makkelijker is en leggen de balken al klaar voordat er nog geprobeert is te springen. Dat is niet de bedoeling.
Zoals ik al eerder schreef: probeer het langzaam op te bouwen en belonen als ie het goed doet (wel straffen hoor, als ie je in de maling neemt!!!). Ga pas met balkjes aan de gang als het echt niet lukt en hij moet er toch ff over heen, of laat anders iemand naast de hindernis staan.
Als je altijd met die balkjes aan de gang gaat, dan krijg je geen goede basis. Met belonen en straffen wel, dat is veel eerlijker tegenover je pony.
En nog iets heel belangrijks: De laatste sprong moet altijd goed zijn (afhankelijk van het niveau van jou en je pony). Dus nooit na een weigering of een val stoppen!!! Pas stoppen als ie een keer goed heeft gesprongen en dan belonen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers