met een gogue rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:23

Een gogue is altijd wel goed. Zolang hij inderdaad neit te strak wordt afgesteld. Ik heb veel paarden daarmee gereden of laten rijden omdat ze een beter ruggebruik stimuleren. Persoonlijk ben ik erg tegen het gebruik van een slof omdat je daarbij een paard vast zet. Vandaar dat ik dus bij moeilijke paarden vaak kies voor een gogue om te rijden en een pessoa om te longeren OK dan!

Hij hoeft overigens niet helemaal op het laatste gaatje, want dan kun je net zo goed zonder rijden. Bij een juiste (nageefelijke hoofdhouding) moet hij buiten werking zijn. Zodra het paard zich daar uit haalt, dan moet hij direct in werking treden. Dus niet pas als zijn oren al tussen de sterren staan Schijnheilig

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /


Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:00

peggel schreef:
ik vind het geen oplossing. als je de gogue eraf haalt krijg je het probleem weer terug. daarbij kan je veel fout doen bij de afstelling ervan. zoals eerder al gezegt is een martingaal of thiedemann beter. nog beter is instructie die je zonder poespas van het probleem kan helpen.


Dat ben ik niet helemaal met je eens Een martingaal is leuk als je gaat springen, maar niet met dressuur. Het veroorzaakt een knik in de elleboog-bit lijn waardoor je een verstoring krijgt. Tevens werkt een martingaal vrij heftig in op momenten dat het paard het hoofd omhoog brengt en evt. het bit vastpakt. Daarom is het ook zo geliefd in de springsport of tijdens buitenritten.

Bovendien hef je met het gebruik van een martingaal het gedrag wat het paard vertoont ook niet op . Het coorigeert hooguit eens. Maar ditzelfde effect kun je met een goque op een veel vriendelijker wijze ook bereiken . Een hulpteugel is er NOOIT om gebreken in opvoeding of gedrag op te heffen. Ze zijn er hooguit om de ruiter te ondersteunen, terwijl deze zelf met het paard aan deslag gaat. Door het gebruik van een goque kan de ruiter zich meer concentreren op de basis, terwijl de goque de ruiter daarin ondersteunt. Als de ruiter hier een tijd mee rijdt (dus niet 2 keer ofzo) dan zal deze op het moment dat hij de goque eraf haalt het paard op een juiste wijze door kunnen rijden als op het niveau waarop hij is geƫindigd toen de goque er nog aan zat Lachen . Ook zul je zien dat een paard wat enige tijd met een goque gereden is, zowiezo veel minder drang heeft om het hoofd af te steken, gewoonweg omdat het gewend is geraakt aan het rijden met een lagere hoofdhouding en hij geleerd heeft dat hij de minste druk krijgt als hij het hoofd in de gewenste houding houdt. Bij het gebruik van een goque krijgt het paard de mogelijkheid om op eigen benen te lopen en zelf te zoeken naar wat voor hem de "juiste" hoofdhouding is Knipoog .

Dit bereik je met een martingaal niet. Deze ondersteunt hier niet eens in. Dat komt doordat het paard alleen heftig gecorrigeerd wordt op het moment dat het zijn hoofd te hoog brengt. Je krijgt een soort hefboom werking, waaruit de ruiter het paardenhoofd naar beneden zou kunnen halen. Zeker bij een paard wat zijn hoofd van nature al hoog in bregnt loop je het risico dat hij daar tegen in gaat trekken, want een paard zal altijd terug trekken als er aan zijn hoofd getrokken wordt. Dan krijg je zo'n mooi hertenhals/martingaal paardje. Heb je ze nog nooit gezien? Zoals ik al zei, een martingaal is een prima hulpmiddel om mee te springen OK dan! , maar niet voor dressuur .

Over een thiedemann wil ik mij al helemaal niet uitlaten, want daar hou ik zelf helemaal niet van Boos! . Dan is een goque toch echt een stuk paardvriendelijker....

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /


Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:01

Instructie is altijd goed, natuurlijk OK dan! Zeker ter ondersteuning van de ruiter.

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:31

marianne18 schreef:
een tiederman teugel is veel paardvriendelijker dan een gogue een tiedermanteugel laat tenminste los als ie aan teugel is rij zelf ook mt teiderman en het gaat perfect veel beter dan met de gogue vind ik onvriendelijk voor het paard maar ja het is je eigen paard dus zelf weten ik ga niet vertellen wat je wel of niet moet gaan doen.

groetjes marianne


Lees: "eeen thiedemann laat tenminste los als hij aan de teugel is"
Dat is dus precies wat ik op een thiedemann tegen heb. Hij blijft druk geven en vasthouden totdat een paard nageeft. Op de voorhand, dus!!!

Een gogue loopt rond. Die staat dus nergens vast. Een gogue mag nooit zo worden afgesteld dat het paard aan de teugel "getrokken" weordt. Een gogue geeft een paard de ruimte om zijn eigen balans te vinden, zonder dat hij daarbij in de mond getrokken wordt. Een gogue komt pas in werking als het paard het hoofd te hoog brengt, waardoor hij zijn rug hol trekt. Is een gogue goed afgesteld dan kan het paard zowel lang en laag gereden worden, als wat meer opgericht, zonder dat deze direct in werking treedt.

Een gogue heeft en ondersteundede werking, geen leidende!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GabberGill, GrapeshotBot en 7 bezoekers