"balkjes" rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vonne
Berichten: 132
Geregistreerd: 03-03-04
Woonplaats: Haarlem

"balkjes" rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 10:24

Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met het inrijden van mijn driejarige ruin. Het gaat echt hartstikke goed en hij maakt grote vorderingen. Ik rij hem gemiddeld om de dag, zodat hij nog voldoende rust krijgt. Hij is nog jong genoeg. Ook probeer ik afwisselend in de bak en buiten te rijden, aangezien ik toch meer een recreatieruiter ben. Maar omdat hij nog zo jong is en nog heel veel te leren heeft (net als ik) vind ik in de bak rijden ook heel belangrijk.

Nu wil ik graag regelmatig "balkjes" gaan rijden voor de algehele ontwikkeling. Alleen heb ik er geen idee van hoever deze uit elkaar moeten liggen. Daar is vast een maat voor. Kan iemand mij daar meer over vertellen? Ook informatie over trainingsmanieren van het rijden van "balkjes" zijn van harte welkom!!

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:20

Ze hebben mij altijd verteld: Een grote pas + 1 voetje! Kun je altijd proberen natuurlijk en dan met iemand erbij die je eventueel kan helpen de maat een beetje aan te passen. Je kunt de balkjes gewoon in het midden van de bak achter elkaar leggen, maar ook in de hoek van de bak! En als je deze balkjes gebruikt, blijf je voltes rijden! Heel goed voor de buiging etc. Succes.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:24

Het hangt er helemaal vanaf hoe groot je paard is en hoe ruim zijn passen zijn. Het makkelijkst is om er iemand bij te hebben die ze kan verlaatsten voor je zodat je er niet steeds zelf op en af hoeft om te proberen of het goed ligt.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:26

De eerste keren dat ik balkjes ga rijden met een onervaren paard leg ik ze in een rechte lijn over de hoefslag. Dat is zowel voor jou als voor het paard het makkelijkste. Daarna leg ik ze op de binnenhoefslag en pas later op de volte. Let op dat je de balkjes niet te ver uit elkaar legt in het begin, het is mooi als ze zich wat moeten verruimen als ze de balkjes nemen maar in het begin is het al moeilijk genoeg om er 'gewoon' overheen te draven. Zelf gewoon blijven lichtrijden, niet in verlichte zit gaan staan ofzo.

Om het wat moeilijjker te maken kun je sommige balkjes wat hoger leggen. Uiteindelijk zou je aan het einde van de rij balkjes een klein sprongetje neer kunnen zetten. Ik vind het zelf altijd handig om er (zeker in het begin) iemand bij te hebben die je helpt balkjes recht te leggen als je paard ze aantikt ofzo. Veel plezier ermee!

vonne
Berichten: 132
Geregistreerd: 03-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 12:58

Hij is nu ongeveer 1.56 m en heeft vrij ruime gangen. Met longeren heb ik al wel wat gebruik gemaakt van balken, maar dan niet achter elkaar. Ik legde er vier neer met evengrote ruimten ertussen. Daar had hij al erg veel plezier in omdat hij niet "domweg" rondjes hoefde te lopen, dus ik hoop dat dat met het rijden ook zo is!

Inderdaad wel handig om er iemand bij te hebben, maar daar was ik zelf denk ik ook wel snel achtergekomen. Het schiet niet echt op om er telkens vanaf te moeten!
Ik zal het deze week eens gaan proberen, morgen lopen we in de les mee en dan heeft hij een dag rust, dus donderdag ga ik het eens uitproberen. Even iemand vragen voor hulp....

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:01

leg eerst maar een, dan twee, dan drie etc. balkjes neer. ze kunnen er de eerste keer namelijk best hoog overheen springen (ook als ze het met longeren al gewent zijn) en dan is een balk direct erachter niet zo practisch.

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:44

een lijstje met balkjes uit elkaar in uitjes en sprongen:
Drafbalkjes 1,25 uit elkaar
Galopbalkjes 3 meter uit elkaar
Balk sprong 4,25 uit elkaar
Dubbelsprong 5 a 6 meter uit elkaar
In uitjes zonder pas 3,65 to 4 meter uit elkaar
In uitjes met tussenpas 5,5 tot 7,35 meter uit elkaar
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
En natuurlijk verschild de afstand per paard een shetlander heeft hele korte pasjes en dus de balken dichter bij elkaar dan een groot paard!

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:09

er zijn maten voor de afstand ja, die lees je hier boven dus ook Schijnheilig
maar je kan het ook aanvoelen of ze ver genoeg van elkaar af liggen.
ik weet meestal wel hoe zn grote pas het paard maakt die ik rijd. van daaruit leg ik de balkjes eerst voor de stap, en kijk of hij er daar goed over kan komen...

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:03

Let op wat Peggel zegt!! leg er eerst 1-tje neer, mocht hij er overheen springen, dan kan hij in elk geval niet bovenop een balk die er achter ligt landen. Of leg er 2 neer, maar sla als het waren één balk over, dus 2 drafpassen ertussen!