Blind! Help mij!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Blind! Help mij!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 12:06

Hai!

Ik heb een paar vraagjes over een blinde pony:
Party!! Wat kan je wel Haha! en wat kan je allemaal niet Huilen doen met eem blinde pony?

Ik heb namelijk al een tijdje een zwak Lovers voor een pony waarvan 1 oogje helemaal blind is en waarvan het andere oogje slechtziend wordt (wordt na een tijd ook helemaal blind). Het is voor de rest een onwijs leuke pony maar het probleem zit dus in de ogen. Het is geen ziekte maar wat het echt precies is is niet bekend. De vee/dierenarts is wezen kijken en die zei dus dat ie nu aan 1 oog blind is en dat het andere oogje komt. Cool
De pony is nu ong 3/4 jaar en prima in orde.
Stel, als ik deze pony zou kopen, wat zijn dan de nadelen en wat zijn de voordelen? En wat kan ik allemaal tijdens het rijden doen (uiteraad niet springen...)? En raden jullie mij aan om de pony te kopen?
Please, help mij!!!

Kuzz!!! Kusje
Laatst bijgewerkt door co2 op 08-02-02 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 13:42

Op een manege waar mijn pony gestald stond, stond een blinde manege pony. Deze werd ingezet in de manege lessen, en dat ging prima. Echter wel is het heel belangrijk dat de ruiter dan voor 2 oplet! Liever nog voor 10. Dat paardje moet jou vertrouwen en jij moet extra opletten op obstakels e.d.

Dat gebeurde dus een keer tijdens een les met die pony, ruiter zat totaal niet op te letten en vergat dus te rijden en te sturen, waardoor de pony rechtdoor ging en een kegel omver liep en zich te barsten schrok!
Dus altijd extra opletten, meer dan op een ziend paard.

Daarmee impliceer ik niet dat je op een ziend paard niet hoeft op te letten! Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:02

Ik denk dat het acute maanblindheid is en als je daar meer over wilt weten moet je de pony laten onderzoeken door een goed aangeschreven veearts want bij de meeste veeartsen is dit niet heel bekend. Neem eens contact op met de uithof want van acute maanblindheid wordt een paard niet alleen blind maar dat gaat ook gepaard met veel pijn. het kan ten alle tijden terug komen en de pony wordt steeds slechtziender en op het laatst helemaal blind.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:47

Op de manege waar ik eerst stond, en toen had ik nog geen paarden, reed ik heel vaak op een bijna blinde pony. Die stond er ook al een aantal jaren en die kende alles uit zijn duimpje, ik sprong er zelfs mee.
Persoonlijk zou ik geen blinde pony kopen, hoe oud is ie eigenlijk ?

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:14

Ik heb mijn pony Baldür nu ong. een maand. Hij is ook aan 1 oogje gedeeltelijk blind. Dat komt omdat toen hij in de hengstenkudde liep, een tak in zijn oog heeft gehad. hij heeft een beetje een afwijking naar links, maar we zijn bezig dat goed te rijden, en dat lukt goed. We doen alles met hem, óók springen enz. duz, gewoon alles doen, een pony ziet sowieso al geen diepte, dus daarvoor maakt het niet uit. En je paard heeft er wel geleerd mee te leven hoor! Als hij wat eng vindt, gun gewoon wat tijd om te kijken, das nooit erg.
succes!
xxxxxxxxx fieke

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:37

He, stuur eens een berichtje naar Patricia( Jerai-lover). Haar pony is ook blind aan één oog, volgens mij doet ze er nog best veel mee..

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 22:03

Hoi! Party!!

Naar mijn idee is er toch ene groot verschil tussen een pony die 1 oog blind heeft en een pony met 2 blinde ogen. Deze pony's kunnen helemaal niets meer zien. Cool
De pony waar ik het over had heeft gene pijn. Ook heb ik ene foutje gemaakt ant het is geen veearts maar een dierenarts. deze weet ook heel veel van paarden af en komt regelmatig op deze manege.
De pony is nu 3 of 4 jaar. Nog erg jong dus. Stel, ik zou haar kopen dan komt zij op een weiland te staan met nog ene andere pony.
Oja, zoals ik al zei, de pony heeft geen pijn, dus kan het dan alsnog acute maanblindheid zijn? Onze dieren/veearts is vrij bekend in onze omgeving dus ik denk dat hij daar wel meer van af zou weten. ik zal het hem eens vragen... Haha!

Kuzz Kusje

ps. Wat kan ik nou wel en wat kan ik nou niet tijdens het rijden doen? Kan ik ook buitenrijden?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 12:41

Zoals Margje hierboven al aanhaalde heb ik een pony met 1 blind oog, waar ik alles mee kan doen. Ik heb echter geen ervaring met paarden die helemaal blind zijn. Maar zoals je al zei komt het geleidelijk, dus ik dnek dat een paard er dan best aan kan wennen. Je zal alleen als ruiter wel heel goed op moeten letten en sturen. Wat ik met mijn aan 1 oog blinde pony altijd doe, is als ze in een nieuwe stal staat haar er eerst doorheen lijden, haar aan de wanden laten snuffelen zodat ze weet waarz e zitten. En in het weiland loop ik ook eerst een paar keer met haar langs het hek en laat ik haar eraan snuffelen. Ik denk dat als je als je een hoop tijd en geduld in je pony steekt je er best vele mee kan doen. Vraag voor de zekerheid anders de dierenarts om advies. Volgens mij kan je best veel doen met een blind paard. Ik meen me te herinneren dat er ooit een hele bekende amazone (ik weet helaas niet meer wie) Grand Prix reed op een blind paard. Als de pony je echt ligt en je hebt er de tijd en het geduld voor en hij heeft geen pijn, zou ik zeggen ga ervoor.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 14:51

En kunnen ze veel voor zo'n pony vragen? Verward

Het is een welshje van ong. 1.28 en het is een merrie.
Nog best wel jong, goed ingereden, verkeersmak, verder geen mankementen, goed uitziende hoeven, geen toebehoren.
Maar wel blind... Cool


Wat zal ong. de vraagprijs zijn? Doe eens een gokje please... *LOL*

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 21:03

ik doe regelmatig een blinde fjorden hengst.... zowel recreatief, als dressuur, keuringen en western! Alles is mogelijk,maar hou wel je koppie erbij! Jij moet hier ook voor hem opletten!

Tis heel leuk, maar vergt een hoop tijd!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 22:22

MMmm, lastig. Je kan zo'n paardje natuurlijk een kans geven. Wat al voor jouw een hele uitdaging op zich is. Maar ik denk dat als je rationeel gaat kijken je toch moet bedenken dat ze in haar vijfde levensjaar hoogstwaarschijnlijk geheel blind is. Niet aan 1 oog maar aan twee en je dus een hoop beperkingen krijgt.
Denk aan; het loslopen in de bak of op het weiland. Omheining kan ze niet zien. Thuis op een vaste plek kan je haar misschien nog een beetje een vertrouwde omgeving bieden maar als je naar een andere stal zou moeten of op vakantie met haar wil loop je al tegen problemen aan op stal zoals het niet kunne vinden van de waterbak of voerbak en natuurlijk de paniek die zij voelt.
Denk aan het rijden, je moet een grote vertrouwensband met haar hebben wil je ooit rustig met haar door de baan kunnen gaan. En denk hierbij ook aan je eigen rijkunst. Probeer maar eens om een geblindoekt mens door de bak te sturen zonder dat ze tegen het schot op lopen. Is heel erg lastig.
Verder zal zij in problemen komen wat sociaal vlak betreft. Ze kan nooit bij andere paarden staan want ze ziet niet waar ze zijn en wat ze doen. Komen ze vriendelijk naar haar toe of met een doodshap, ze zal het geen van tweeen zien.
Tja, ik denk dat ik wel heel wat opgenoemd heb zo. Ik weet niet of je het nog een dierwaardig bestaan kan noemen als je zoveel beperkingen krijgt ( als paard zijnde bedoel ik dus). Dus jij moet je afvragen of je haar dit leven wil aandoen en zo ja, of je haar dan ook zo danig kan helpen dat ze het beste uit haar leven kan halen.
Jij zal er altijd voor haar moeten zijn, jij wordt als ware haar blinde geleidehond.

groetjes Kim

p.s als je nog wat wil weten dan kan je me pb'en.

iloontje87

Berichten: 77
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Strijen!

Re: Blind! Help mij!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 16:07

hey heb je de pony al gekocht?
volgens mij kan je best nog wel
ver komen met dat beestje het
kost alleen wel veel tijd zullen
we erover mailen? groetjes ilona.
zo jah mail ff naar Kusje
ilonavandijk87@hotmail.com

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:36

Ik kan me herinneren dat er ooit een springpaard was dat was gevallen bij een sprong. Daarbij waren op een of andere manier zijn netvliezen gescheurd. Daarna heeft hij zeer succesvol gelopen bij dressuur.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 01:43

Jerai lover schreef:
Ik meen me te herinneren dat er ooit een hele bekende amazone (ik weet helaas niet meer wie) Grand Prix reed op een blind paard.


Ellen Bontje met Larius. (die overigens maar aan 1 oog blind was)

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 16:08

hoihoi


mijn nichtjes pony heeft een operatie aan het oog gehad vanwege een oog tumor Huilen maar komt dat goed of niet wie ken me ff helpe Schijnheilig Scheve mond Verdrietig

kuzzzzzies me!!! Kusje