Wegspringen om niets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Wegspringen om niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 00:10

Dat doet de pony van de kinderboerderij met buitenrijden.
Ik weet 99,9% zeker dat het vooral etteren en uitproberen is en niet écht schrikken. Die paardetende kabouters zitten 50 keer niet bij dat hek maar de 51e keer toch plotseling écht wel hoor .

Iedere keer als ik alleen met haar het bos in ga en een galopje doe over een lang pad (waar we heel vaak galopperen, soms met fietser als begeleiding, soms alleen) springt ze bij ieder paaltje dat er om de 10 meter staat met een noodsprong naar de zijkanten. Ze springt echt door been en zweephulpen heen.
In draf heeft ze hier ook wel eens last van, maar in galop is het echt erg. Ook als we op de weg rijden en er een poort aan de weg is, stapt ze opzij. Behalve dat ik het vervelend vind dat ze dit doet, is dat natuurlijk ook gevaarlijk.
Ik heb geen idee wat ik hier tegen moet doen. De beenhulpen en zelfs zweephulpen die ik geef worden genegeerd.

Verder heeft mevrouw nog een probleem, namelijk dat ze af en toe de rem kwijt is in de galop. Enige oplossing is dan een boom Frusty *bots* . Omtrekken wil ook nog wel eens lukken, maar weet iemand een paardvriendelijkere oplossing?

Heeft er iemand tips?

Oja, misschien ook nog handig om te vertellen: de pony in kwestie is 10 jaar en pas sinds februari dit jaar van de kinderboerderij, hiervoor is ze ingespannen geweest en ook wel onder het zadel het bos in, achter de kont van een fries aan. Alleen (zonder andere pony of fiets) het bos ingaan was dus al een ramp.
Binnenrijden of in een bak kan niet, daar heb ik geen beschikking over.
En ik rijd zonder zadel. We hebben wel 2 zadels, maar de een past de pony goed en mij niet, de ander past de pony niet lekker. En om nou voor een pony van de kinderboerderij van mijn eigen geld een goed zadel te kopen, nee, dat gaat me toch te ver.

Ik hoop iig dat iemand iets weet tegen het wegspringen, want ik vind het toch echt lastig Scheve mond .

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:02

je moet de pony voorzijn..
probeer aan te voelen wanneer hij weg wil springen, zorg er dan voor dat je zijn aandacht krijgt, en dus dat de aandacht weg gaat bij dat paaltje of iets anders.
probeer bv door met een "luide" stem zijn aandacht te krijgen.
maar je kent de pony zelf het beste, dus jij moet weten hoe je zijn aandacht weg kan krijgen bij het "schrikopject"

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:07

Gewoon lekker vrolijk doorgaan en doen alsof er lekker niets aan de hand is... Paarden doen dit nogal eens om onder het werk uit te komen. En aan jou reactie te zien heeft hij succes. Laat hem maar raar doen.

Ow jaah, dat van die 51e keer wel schrikken. Dat kan wel kloppen hoor. Paarden zien lang niet alles in 1x.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 13:47

Onder het werk uit? Nee dat niet. Na zo'n zijsprong moet ze net zo lang doorgalopperen als zonder die sprong hoor.
Sowieso zijn we nooit écht aan het werk, meestal zijn het gewoon bosritjes, met een flink stuk draf en galop er doorheen

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:55

Ik zou het ook proberen te negeren. Als er geen reactie op komt (daarmee bedoel ik de correctie van jou kant) gaat de lol er vanzelf vanaf denk ik. Als het paard gewend is om met een ander naar buiten te gaan moet ze nu misschien wennen aan het feit dat ze alleen is. Mijn ervaring is dat de meeste paarden een hele grote mond hebben als ze met z'n 2en of meer zijn maar zodra ze in hun eentje lopen zijn het net bange konijntjes.

Als ik voor het eerst alleen naar buiten ga met een paard probeer ik zoveel mogelijk alle rare sprongen en stappen opzij etc te negeren. Geef ik reactie dan bevestig ik alleen maar dat er echt 'iets' is. Meestal werkt dit erg goed. Uiteraard wordt het een ander verhaal als je paard de weg op rent oid.

Overigens is het misschien toch een idee om met zadel te rijden. Dan kun je een martingaaltje om doen. Dan heb je net iets meer te vertellen als je paard gaat rennen of enorm opzij springt. Suk6 ermee!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:59

als je de mogelijkheid hebt, voltetje inzetten, werkt dit niet..
Ze heeft voor de kar gelopen, misschien eens met oogkleppen rijden.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 21:44

Ir111 schreef:
Overigens is het misschien toch een idee om met zadel te rijden. Dan kun je een martingaaltje om doen. Dan heb je net iets meer te vertellen als je paard gaat rennen of enorm opzij springt. Suk6 ermee!

Ik heb dan idd misschien net wat meer houvast, maar om nu met een zadel te rijden dat mij niet lekker zit, of een wat haar niet past... dat vind ik ook geen prettig idee.

Dat negeren zal ik eens gaan proberen, misschien dat het werkt.

Het is overigens echt alleen een sprong opzij en daarna weer een sprong terug om aan de goede kant te draven/galopperen, om bij het volgende paaltje hetzelfde te doen.
Op zich wel leuk om de zijgangen te oefenen natuurlijk, maar niet echt gewenst Tong uitsteken

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:53

Gebruik een aantal keren het zadel wat wel goed past maar wat jij niet lekker vind zitten. Het is maar tijdelijk en een stukje veiliger. Zorg dat je hem rijdt, ook in de galop door blijven rijden. Goed benen erbij houden en zeker niet gespannen. Dat voelt hij, als jij alleen maar denkt: Oh dalijk spring hij weer opzij, zal hij dat ook zeker doen. Paarden zijn meestal minder bang met 1 of meerdere paarden. Dingen waar ze normaal niet naar omkijken kan ineens heel eng zijn. Praat tegen hem, geef hem vertrouwen. Met je stem kan je al heel ver komen.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:25

assie schreef:
Ik heb dan idd misschien net wat meer houvast, maar om nu met een zadel te rijden dat mij niet lekker zit, of een wat haar niet past... dat vind ik ook geen prettig idee.


Ik bedoel eigenlijk niet zo zeer dat jij meer houvast hebt maar meer dat als je een martingaal gebruikt je je paard meestal wat sneller weer onder controle hebt alsie rare dingen doet. Misschien leert ie daardoor sneller dat wegrennen af? Maar ja, niet erg effectief als jij er bij de eerste zijsprong afligt omdat het zadel zo rottig zit... Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:00

Mijn paard moet ook altijd alles zien.
En vind ook alles eng.
Gewoon negeren, en gewoon door gaan.
Been erbij geven, en zijn aandacht erbij houden.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 15:46

Zijn aandacht waarbij? Die buitenritten zijn gewoon voornamelijk ontspannend en die oren van die pony! Die vallen er haast af omdat ze echt alles moet zien.

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:19

Naar mijn mening kan je wel beter dat zadel opdoen dat hem wel goed past, en waar jij niet lekker op zit. Toen mijn pony een nieuw zadel kreeg vond ik het eerst oowk klote zitten maar nu naar een paar maanden ben ik er helemaal aan gewend Party!!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 00:25

Nou, ben bang dat deze niet lekker zal gaan zitten. Het is namelijk een kinderzadeltje. Met andere woorden: mijn kont is er te groot voor Bloos! .
Dus het ligt niet echt aan de vorm.

Ik heb vandaag weer buiten gereden en deze keer op het 'schrikpad' veel overgangen gereden en tot mijn verbazing sprong ze maar 2 keer opzij. Die zijsprongen heb ik verder genegeerd, ben benieuwd Lachen

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:23

dat negeren daar zit het em in.
als jij niet reageerd heeft de pony geen reden om te schrikken

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:57

mischien heeft de pony gewoon energie te veel of vind hij het saai... graas springt altijd weg in stap... maar als ik dan ga draven vind ze dat veel eluker en springt ze gelijk niet meer weg!