hoofd in de lucht bij overgangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

hoofd in de lucht bij overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 16:42

sinds kort ben ik terug intensief aan het trainen met mn pony.
hij heeft een tijdje op de wei gestaan, wegens tijdsgebrek, maar rijd hem sinds vorige week terug.
het probleem is, vroeger reed hij altijd mooi in de krul, maar sinds ik terug met hem rij, gooit hij altijd zijn hooft in de lucht bij een overgang. vooral wanneer ik van galop overga naar draf, ik probeer zo weinig mogelijk met mn handen te knoeien en rij hem dus vnl met mn zit.
ik dacht eerst dat het door mn handen kwam, dat ik onbewust in zijn mond zat te knoeien ofzo, ondanks dat mn instructeur zei van niet. ik heb hem vandaag gelongeerd met losse bijzetteugels, en hij gooide dus ook telkens zijn hoofd in de lucht bij een overgang.
ik vind dit heel irritant. en zou dit graag verhelpen, maar mn instructeur zegt dat ik daar nu niet moet over zanniken omdat hij al zolang heeft stilgestaan, dat ik hem gewoon ontspannen moet laten lopen en dan komt het vanzelf terug.

ik zou het echter vlugger willen oplossen omdat hij zo een beetje mn reserve-pony is voor als ik deze zomer op stage ga. want de kans bestaat dat mirco niet meekan wegens peesblessure.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:31

inderdaad GEDULD is een schone zaak zoals je instructeur al zei.

niet te snel te veel willen en het komt goed!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:21

Wat je eens kan proberen om het iets dieper in te stellen vlak voor dat je een overgang rijd. Je moet je pony ook de kans geven om het weer terug op te kunnen pakken.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:36

Je paard heeft een tijdje stil gestaan, daarom kun je hem wat sterker maken door wat tempowisselingen te rijden en overgangen op de volte te maken. Dus beginnen op een grote volte beginnen en dan overgang vragen, heeel rustig door de volte kleiner te maken. Vaak gaat de overgang dan geleidelijker en meer ontspannen waardoor paard wel laag blijft. Dan merk je van zelf dat je de volte steeds groter kunt laten en uiteindelijk zelfs weg kunt laten. Deze oefening heeft mij geholpen (ik reed op arabier die bij elke overgang zijn hoofd omhoog gooide) Maar heb geduld! Als je ongeduldig word duurt het vaak alleen maar langer omdat je paard dan nog meer in protest gaat!

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:15

je moet vooral niet gaan trekken in de mond om hem beneden te houden, idd geduld hebben! Als je de overgang maakt gewoon rustig een beetje vragen of hij naar beneden gaat. En dus veel overgangen rijden!
Succes! *LOL*

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:28

Blijkbaar weet je zelf eigenlijk ook al dat je gewoon geduld moet hebben, net zoals je eigen intructeur ook al zegt. Bij paarden zijn zo ver ik weet geen versnellende manieren die goed uitpakken. Ik denk dat je niet meer keus hebt dan je pony weer langzaam helemaal terug ontspannen te krijgen...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:40

Je handen sluiten, dan aandrijven, en als je voelt dat hij gaat aandraven handen openen zodat hij kan lopen.
Dit werkt over het algemeen goed. Doordat je de hele tijd druk hebt zal hij niet makkelijk zijn hoofd in de lucht kunnen steken. Maar dan moet je bij het aandraven wel je handen openen anders kán hij neit aandraven.

Zoals de rest al zegt, hier gaan dagen/weken/maanden overheen tot het lukt

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:52

Ik ken een paard met cornage die dat standaard doet. Hij doet het om zijn longen extra te vullen, misschien een conditieprobleem?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:54

heb je zijn tanden wel na laten kijken ?