wanneer weet je of je in het juiste tempo rijdt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

wanneer weet je of je in het juiste tempo rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 10:51

Ik heb nu (tijdelijk) les bij twee verschillende instructrices, de één meer springgericht en de ander meer dressuurgericht.

Bij de springles gaan we ook altijd dressuurmatig losrijden, en dan moet ik in een veel hoger tempo rijden dan bij de dressuurles, ligt dat echt aan de springtraining, of ligt dat meer aan de instelling van de instructrice?

Ik moet zeggen dat ik daardoor wel een beetje in de war raak. Als ik in een lager tempo rijd, dan merk ik dat ulisse zich meer ontspant, hoofdje lekker naar beneden, maar ook wat afwachtender (minder wakker lijkt wel), bij de springtraining is ze wakkerder, maar ontspant ze zich een stuk minder, hoofdje blijft wat hoger, het beeld vind ik wat onrustiger.

Ik zelf rijd ontspannender in een wat langzamer tempo, maar hoe weet ik nou wat een mooi dressuurmatig tempo is? Laatst reed ik in een proef naar wat ik dacht een mooi rustig tempo, staat er op de coupon actiever rijden.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:23

Ik denk dat het een verschil is van instelling van de instructie. Losrijden is losrijden of het nou dressuur of springen is. Het is belangrijk dat de achterhand er goed onder wordt gezet. afhankelijk van of dat lukt kan je harder of zachter rijden. Ik kan me voorstellen dat je als je wat langzamer rijd de achterhand niet genoeg in actie hebt en dat de springinstructice hierop reageerd. en jij moet warschijnlijk nog wennen aan het hogere tempo.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 12:38

Dus je bedoelt dat je door een hoog tempo te rijden de achterhand er eerst onder rijdt, en dan in tempo kan zakken?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:43

doordat je een iets hoger tempo rijd moet het paard het achterbeen wel gebruiken. Het is dus een steutje voor het paard. een paard kan in alle tempo's zijn achterbeen goed onderplaatsten. De snelheid is dus niet zo belangrijk. als de achterhand er maar goed onder geplaatst wordt.het paard moet in een tempo lopen waarin het in balans is. waarin je makkelijk kan schakelen (zeer belangrijk bij het losrijden) en goed op je been reageerd. Tevens moet je natuurlijk makkelijk wendigen kunnen blijven rijden. Als dat niet meer gaat ga je echt te hard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:44

Het enige juiste tempo is jouw tempo...

Zolang jij ten alle tijde terug of naar voren kunt schakelen is er geen verkeerd tempo.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:47

Tijdens mijn springles moet ik altijd "minder dressuurmatig rijden" van mijn instructeur, lekker vlot en los. Tijdens de dressuur toch net wat anders. Tijdens de springles moet ik me vooral op terug en vooruit kunnen rijden contreren. (dezelfde instructeur)

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:35

In welke discipline dan ook, het paard zal altijd de 'motor' aan moeten hebben staan en over de rug en door de nek moeten lopen. In welk tempo is niet relevant. Echter als een paard meer naar voren is gebouwd, zal een hoger tempo er vaak toe leiden dat het meer op de voorhand en dus van het achterbeen af komt. Bij een dergelijk type paard kun je beter in een lager tempo de balans vinden en dan stukje bij beetje kleine stukjes schakelen. Overigens kun je ook minischakelingen maken waarbij je stees controleert of het paard nog aan je been naar voren is en op je zit met halve ophouding terug wil komen. Voor het springen hoeft een paard minder in de oprichting te lopen, maar ook daar is het belangrijk om het paard al losrijdend = spierenopwarmen, op het achterbeen te zetten. In het springen is met name schakelen in de galop belangrijk om een passende afstand tussen de sprongen te kunnen maken. Hiervoor wordt vaak gebruik gemaakt van balken met verschillende afstanden, zodat je bijvoorbeeld vier grote of vijf kleine passen maakt. Hierbij gaat het dus om de ruimte in de passen en niet om het tempo. Harder is doorgaans niet ruimer. Als hulpmiddel kun je passen tellen op bijvoorbeeld de lange zijde. Gaat je paard harder dan krijg je meer passen, gaat je paard ruimer krijg je er minder.

Bij een lui(er) paard zul je meer moeten werken aan overgangen draf/galop en bij een zeer actief of loperig paard zul je het meer moeten zoeken in tempowisselingen in de gang zelf. Dus pasje naar voren, pasje terug. Hoe mooier je op jouw moment een paard naar voren of terug kunt rijden in de ontspanning, hoe fijner het dier gaat lopen.

succes

Iniminie

Berichten: 43
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:08

het maakt niet uit of je heel hard of heel zacht rijd; waar het om gaat is dat je voorwaarts rijd! dat hij zijn voetjes goet optilt, dat z'n achterhand er goed bij is... en daarvoor hoef je niet per se heel hard te gaan, en zoals je zelf zegt is jou paard daar beter in als die in een iets lager tempo gaat...

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:37

en dat ie van jou is en niet onder je uit loopt.
jij bepaalt het tempo

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:22

Ja, dat is heel belangrijk, dat het tempo van jezelf is.
En over dat te hard gaan, je moet ervoor zorgen dat hij dragend gaat. Bij een hoog tempo gaat het achterbeen stuwen ipv dragen. en dat moet je niet hebben.
Een iets hoger tempo is dus niet erg, zolang het paard zichzelf maar blijft dragen. Bij een te laag tempo wordt ze misschien een beetje lui, wat ze zelf al aangaf.
Rij gewoon met voldoende impuls (zodat de jury op de wedstrijd niet het idee krijgt dat je hem iedere pas vooruit moet duwen), maar zorg er wel voor dat ie op het achterbeen blijft. En zorg dat het tempo van jou blijft, zodat je hem in iedere situatie terug kan nemen.