over de schouder wegvallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

over de schouder wegvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:06

ik heb bij s. erg last van 1 ding.
en dat is,dat hij vaak zijn hoofd naar binnen gooit,en over de schouder wegloopt.
hij doet dit eigenlijk op beide zijden,zowel op de volte als gewoon rechtuit.
Ik probeer ontzettend veel met mijn benen te werken,maar op de een of andere manier doet hij alleen zijn nek de kant op waar hij heen wil,en schijnt hij niet goed te snappen dat zijn lijf en zijn achterhand dus ook mee moeten.

wat doe ik fout>
ik heb les hoor.
dit gaat ook wel in de les behandeld worden.maar toch

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:10

Je paard is, op het moment dat hij over de buitenschouder wegloopt, krom naar binnen.

Om dat te compenseren, zal je je buitenteugel tegen de hals aan moeten zetten (dit om zijn schouder te begrenzen) en je binnenbeen eraan moeten hebben (om het binnenachterbeen, wat tijdens het weglopen naast het lichaam/massa loopt) er weer onder te zetten.

Op deze manier compenseer je dus de kromme houding die je paard op dat moment heeft met je binnenbeen/buitenteugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:19

dankje:)
hij is net 3 maanden(of 2?)onder het zadel,eerst was hij zo stijf als een plank en nu dit.
Ik denk,maar ik weet het niet,dat het misschien ook komt doordat hij nog moeite heeft met op zijn eigen 4 benen lopen?

maar Tyrza,bedankt voor je antwoord.

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:23

Ik ben het met Tyrza eens. Ga daarbij ook weer recht op je paard zitten. Ze willen je nog wel eens naar een kant laten zakken en daardoor duw je dan zelf je paard over zijn schouder weg. Ook al doe je dan al van alles met je benen en teugels. Succes

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:25

Anoniem schreef:
dankje:)
hij is net 3 maanden(of 2?)onder het zadel,eerst was hij zo stijf als een plank en nu dit.
Ik denk,maar ik weet het niet,dat het misschien ook komt doordat hij nog moeite heeft met op zijn eigen 4 benen lopen?




Natuurlijk, een jong of groen paard heeft nog weinig kracht om zichzelf en jou als ruiter in balans te houden.

Daarom moet je hem goed ondersteunen en hem tussen 2 teugels en 2 benen houden. Liever eerst wat rechter stellen en controle zoeken, daarna pas wendingen en buiging.

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:25

daar kan het idd ook aan liggen. mijn pony is nu bijna n half jaar in training(5 maand onder zadel) en hij loopt ook ontzettend over de schouder weg. hij doet dit omdat hij zo snel hij op de volte komt de steun vande muur kwijt is. die zoekt hij zo weer op. ik heb van mij instructrice te horen gekregen dat ik hem over de buitenschouder moet begrenzen, en veel op binnenhoefslag moet rijden, zodat hij leert dat hij ook zonder muur gewoon kan lopen. en veel van hand veranderen zodat hij niet TE veel stelling naar een kant krijgt.
ik hoop dat het probleem zich snel oplost! succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:28

ik ben ook erg bezig met de binnenhoefsag op aanraden van mijn instructeur.
Ook rechte stukken(de AC lijn bijvoorbeeld)proberen om hem goed recht te laten lopen.
Dat gaat ook nog niet denderend,maar gelukkig pakt hij alles wel goed op en is erg braaf.
Ik ga gewoon keihard aan de slag;)