Mijn (b)engeltje stopt maar niet met steigeren!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Mijn (b)engeltje stopt maar niet met steigeren!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 08:35

Hallo,

Zoals ik al vaker verteld heb in forums steigerd mijn hafje weleens.
Op zich is dat natuurlijk niet erg als dat een xtje is, maar de laatste tijd is dat eigenlijk het enige wat hij doet! Boos!

Elke keer als ik een buitenrit wil maken en van de stal weg wil stappen, begint het gedonder meteen al. Hij gaat achteruit lopen, en als ik hem dan been geef staat meneer al op z'n achterbenen. Het lijkt wel of helemaal niets helpt, ik ben er niet bang voor, maar het gaat op den duur zo vervelen.

Schuin tegenover staat een wei met 2 ruinen, daar komen we ook niet meer normaal langs. Meneer moet op z'n minst een paar x gesteigerd hebben. En het vervelende van dat is weer dat die mensen hun wei afgezet hebben met prikkeldraad, ik ben bang dat hij er een x in komt met zijn voorbenen.

Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen??? Zweepje, benen geven, niets lijkt te helpen!

Groetjes janine

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:39

wat dacht je van een ongenadig pak op zn sodemieter, wil best wel eens helpen.

Is het alleen met buitenrijden of heb je er ook in de bak last van

janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 08:48

In de bak heb ik er ook last van als de merries buiten staan.
Maar met buitenritten het meest!
En ik geef hem heus wel op z'n sodemieter, maar het lijkt wel of het dan alleen maar erger wordt....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:52

Issie nog hengst?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:03

zodra paard met die streken begint zweep erbij teugels naar voren en zelf ook naar voren gaan zitten. Als je hem maar voorwaarts houd kan hij niet steigeren. Je zegt hij gaat achteruit lopen, dat is moment waar je de zweep erbij pakt en hem een genadeloos hard pak slaag geeft, dat hij vooruit vliegt! Als hij steigert ben je te laat. Kan ook vragen of iemand wil helpen door er met longeerzweep achter te lopen, zodra hij begint te kloten keer zwiepen met de zweep. En als het een hengst is laten castreren.

janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 09:09

Hij is nog niet voor de 100% gecastreerd. Toen de dierenarts 1 bal had verwijderd, heeft hij die andere ingetrokken. De dierenart heeft het dus niet af kunnen maken. Maar een paar weken terug is de andere bal te voorschijn gekomen, zal het daar soms aan liggen?

Ik ga het vanavond is proberen met iemand die er achter loopt, misschien helpt dat..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:11

Denk het haast wel Haha! Haha! Haha! zou maar snel die andere bal weg laten halen Haha! Haha!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:03

janine23 schreef:
Hij is nog niet voor de 100% gecastreerd. Toen de dierenarts 1 bal had verwijderd, heeft hij die andere ingetrokken. De dierenart heeft het dus niet af kunnen maken. Maar een paar weken terug is de andere bal te voorschijn gekomen, zal het daar soms aan liggen?

Ik ga het vanavond is proberen met iemand die er achter loopt, misschien helpt dat..


Slechte dierenarts dan.
De mijne trok zijn bal-spier ook hard aan, maar ze hebben hem gewoon wat extra narcose gegeven. Wel banketstaaf dat je paard maar half gecastreerd is, want dan is hij dus nog steeds hengst :S
Of de bal nu zichtbaar is of niet, hij zit er wel en geeft dus hormonen af dus is je paard nog gewoon een hengst.

Heb je al eens geprobeerd om grondwerk met hem te doen? Vanaf de grond is het vaak wat makkelijker op te lossen omdat je dan meer mogelijkheden hebt. Beloon je paard ook voor stukjes die hij wel braaf loopt.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:18

Dit lijkt me gewoon een ongemanierd paard. Wat anderen ook zeggen: een pak op zijn sodemieter!! Vooral omdat je zegt dat je zelf niet bang bent, kun je dat het beste doen. Vooruit slaan, hupsakee, dat paard moet niet zeiken. Als ie nou bang is, oke, maar ik uit jouw verhaal lees ik dat ie nergens om steigert. Luisteren moet ie, gewoon iets meer respect eisen.
Tip: op zijn oor slaan, dat deed me broer ook bij zijn rotmerrie, en dat hielp!

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:23

Max had deze acties ook regelmatig (lees HAD). Ik heb hem op zn sodemieter alles gegeven, maar ook niets bleek te helpen. Nu laat ik hem draven (dus zeer voorwaarts) op de plaatsen waar hij moeilijk doet. Moet zeggen dat dit bij mij in ieder geval goed werkt! En nee op zn oor slaan daar ben ik het niet mee eens. Kan ie kopschuw van worden...

ChixSalim
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:38

wat een rot zak zeg mijn fjord deed dat ook altijd maar je moet hem gewoon ff een flikke opsodermieter geven met de achterkant van je zweep of een ei kapot slaan tussen ze oren dan lijkt het net of hij bloeit en daar schrik hij wel even van heeeft bij mij ook gewerkt Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:39

Castreren en snel ook. Misschien ben je nog op tijd en is het gedrag over als de hormonen gaan liggen.

janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 18:41

Ik ga vanavond proberen met iemand erbij, die er dan met een longeerzweep achter loopt.
En dan idd maar de dierenarts bellen of hij zijn andere bal ook even wil verwijderen. Haha!
Is misschien idd niet zo'n goede dierenarts, maar goed dat zijn dingen die je altijd achteraf zegt.... En aangezien ik geen verstand van castraties heb, ga ik er vanuit dat de dierenarts er meer verstand van heeft.

Maar op z'n oren slaan doe ik niet, want ik geloof ook dat een paard er kop schuw van word...
Laatst bijgewerkt door janine23 op 08-06-04 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:42

een paard zal niet kopschuw worden van een paar terechte klappen op zn kop hoor, echt niet Haha! Haha! Haha! Wel als je m onterecht op zn kop gaat meppen

janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 18:46

Ik probeer het eerst met iemand die er achter loopt, en dan hoop ik dat dat gaat helpen..
Moet ik in het vervolg maar met zweep gaan rijden, dat hoefde ik een tijdje terug nog niet. Hij is nu 8, en nu krijgt hij pas die streken...

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:40

Idd, een paard word echt niet kopschuw als hij terecht een klap voor z'n kop krijgt. Als dat zo was kon ik niet meer bij Dennis z'n hoofd komen hoor!!!!! Ze weten waneer ze fout zitten en accepteren de gevolgen daar van. Dennis trekt zijn hoofd al terug als hij stout geweest is maar ik het niet gezien heb(maar iemand die stond te kijken wel, daarom weet ik het zeker) maar zal dit nooit doen als hij gewoon braaf is.
Dus gewoon als hij om hoog komt een klap voor z'n kop. Voorwaards houden hielp bij Dennis ook niet genoeg. Een klap voor z'n kop werkt dus danig dat hij na 2 jaar niet stijgeren weer 1x 10 cm van de grond kwam en direct in elkaar kromp nog voor ik zelf iets kon doen. Daarna gingen we gewoon weer verder waar we gebleven waren. En zo hoord het Lachen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:59

ChixSalim schreef:
maar je moet hem gewoon ff een flikke opsodermieter geven met de achterkant van je zweep


Hoe gebruik jij je zweep dan normaal gesproken?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:09

Misser schreef:
Hoe gebruik jij je zweep dan normaal gesproken?



Ze bedoelt met het handvat ipv het zwiep-uiteinde.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:58

aanpakken die handel! Anders wordt het alleen nog maar erger.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:30

Ow wat komt me dit bekend voor. Die van mij is ook begonnen te draken.
Ik heb hem nu zo'n dikke twee maanden en meneer begint lekker in z'n vel te zitten, wat spieren te krijgen en wat verder te denken. Dus besloot ie vrijdag maar eens op zo'n zelfde manier te staken, achterwaarts lopen en te steigeren.
Sufferd die ik ben dacht ik toen nog dat het kwam omdat ie weer eens een spook zag...dus afgestapt en hem er langs geleid.
Toen het volgende spook me iets té snel opdook wist ik beter. Haha!
Paarden gaan nu eenmaal niet graag bij de kudde vandaan en deze jongen denkt dat hij me daarvan nu wel eens kan overtuigen.
helaas voor hem denk ik daar anders over Haha! .
De jouwe zal dat als hengst waarschijnlijk allemaal nog sterker hebben vooral in het dekseizoen.

Steigeren is gewoon klote (lees : gevaarlijk).....
Die van mij krijgt wel een tetter om zijn oren als ik de kans krijg. Bovendien schreeuw ik ook hem ín de oren Haha! Alleen wordt hij onzettend spinnig van zo'n draai om zijn oren en schud eens venijnig met zn hoofd en wordt volgens mij nog fanatieker....

Hem heel rond rijden (desnoods met je handen bij je knieën) met veel voorwaartse drang (goed voorwaarts draven bijv.) en gelijk een schop geven (en/of met de zweep aantikken) zodra je twijfel voelt. Dat is de beste manier om hem geen kans te geven is mijn ervaring.
Maar op het moment dat ze al de lucht in gaan resulteert been alleen maar in hoger steigeren dus ben je eigenlijk te laat en kan je hem alleen nog maar duidelijk maken dat het ónacceptabel is.

janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 09:00

Nou ik heb gisteravond iemand erbij gehaald, die er achter liep met de zweep.
Hij probeerde het natuurlijk meteen, maar toen kreeg hij een flinke pets... Daar was meneer het natuurlijk helemaal niet mee eens Boos! Boos! , bokte een paar x maar besloot toen maar dat het toch verstandiger was om gewoon door te lopen.

Toen ben ik met Wes een paar x langs die ruinen schuin tegen over ons gelopen, zodra hij begon met zijn gebrom kreeg hij weer een tik... Boos! Boos! Boos! Ging dus ook goed.

Toen nog ff in de bak, terwijl de merries buiten liepen.
Meneer was nog wel hitsig Tong uitsteken , maar liep eigenlijk braaf door.

Dus eigenlijk ging het best ok *LOL* !!

Jullie zeggen wel dat als je hem goed voorwaarts hebt dat hij niet kan steigeren, en daar ben ik het ook absoluut mee eens.
Maar ik kreeg niet eens de kans om weg te draven. Zodra ik er op zat begon hij meteen al.
Maar vanaf nu rij ik gewoon met zweep, en tik ik hem elke x als ik weg wil rijden.
Tenzij hij natuurlijk braaf is Schijnheilig , want met zweep rijden vind ik eigenlijk niets.

Vanavond nog een x proberen, kijken of het nog steeds goed gaat...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:48

Fijn dat je al zo snel verandering zag. Jong paard altijd met zweep rijden, al gebruik je hem niet, je hebt hem in geval van dan altijd bij je.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:10

Dat zegt de eigenaar waar ik rij ook altijd, zorg dat je het benodigde materiaal bij je hebt, moet je het nog gaan halen als er iets gebeurt dan ben je al te laat (zweep of spoortjes)

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:01

Je moet je paard (proberen) niet de kans te geven om omhoog te komen en dat is onwijs moeilijk want mijn paard deed dat ook alleen maar zijn leven bestond ook alleen maar uit steigeren.
Ik moest hem goed voorwaarts rijden en zodra ik voelde dat hij wat ging doen been en hand naar voren helpt dit niet een tikkie, je zou ook nog kunnen proberen hem een klap met je zweep of hand tussen zijn oren te geven als hij weer eens op zijn achter benen staat.
Suc 6!!!!!
Groetjes

janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 13:55

Kan natuurlijk ook zijn dat meneertje het gister gewoon te warm had om wat te proberen....
Ik zet hem zo lekker in de wei, ipv rijden. En dan ga ik het morgen weer proberen.

Is het niet gevaarlijk om een paard tussen de oren te slaan? Verward Dat heb ik altijd gedacht...