Losrijden.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Losrijden.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 20:43

Ik vraag me wel 'ns af wat nou echt goed losrijden is.......zeker op B niveau. Ik begrijp dat losrijden het losmaken en warmmaken van de spieren is. Even stappen, even draven, spiertjes losmaken, overgangen, wendingen etc.

Maar..........omdat ik pas een B ruiter ben, doe ik met het 'echte werk' ook alleen maar dit soort dingen. Dus dan zou er toch geen sprake meer zijn van 'los' rijden......?

Ik begrijp dat als je op hoger niveau traint dat het inderdaad is waar je mee begint, maar wat op B niveau ?

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:44

gewoon hetzelfde, het paard moet toch warme spieren krijgen, wat voor oefeningen hij later ook moet doen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:45

nou op B niveau is goed lichtrijden even belangrijk als op Z niveau!

het beste kan je dit samen oefenen met je instructeur.
ook hoe je het beste inrijdt voor een wedstrijd kan je best met je instructie even bespreken en daarna evalueren.

losrijden is voor ieder paard anders. dus er is niet zo maar een pasklaar antwoord te geven.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:47

ik denk dat eigenlijk losrijden gewoon rijden is
ale ja
bv eerst stap je een paar rondjes aan lange teugel
dan pak je hem wat meer op, en vraag je wat stelling, buigeing
mss pasje wijken
dan draad je aan, rij je wat voltes in trage drag, lekker lang en voorwaarts
beetje stelling, buiging
beetje wijken
beetje middendraf, overgangen stap draf
beetje verkorte draf
beetje mengelen, dan een galopje ertussen
en zo opbouwen, met veel afwisseling, tot je aan het niveau zijt waar je mioet zijn
en dan weer langzaam afbouwen, paar rondjes uitdraven, nog paar keer stelling, es beetje goed voorwaarts rijden (stretchen Haha!)
en lekker lang uitstappen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 20:51

kattebeest schreef:
ook hoe je het beste inrijdt voor een wedstrijd kan je best met je instructie even bespreken en daarna evalueren.


ik rijd geen wedstrijden dus dat scheelt........

maar bv. iets als wijken doe ik dus ook nog niet, dus tja....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:52

Bij mij (ook B Lachen ) zit er toch wel duidelijk verschil in mn losrijden en mn 'gewone rijden'.
Met losrijden vrij veel stap, overgangen stap/draf en terug, goed letten op mn stelling/buiging, nageeflijkheid fijn krijgen, veel grote voltes, in stap wat wijken, galop linksom en rechtsom. Paard heeft echt opwarmtijd nodig dus dit duurt wel een half uurtje.
Is paard opgewarmd dan heb ik een ontspannen, nageeflijk paard dat goed reageerd (is de bedoeling Haha!). Dan ga ik dingen doen als overgang draf/galop oefenen (is bij ons lastig), gebroken lijnen rijden, kleinere wendingen, achten, vaker van hand veranderen, middendraf, pasje achterwaarts.
Het zijn nog steeds B oefeningen (op het achterwaarts en het wijken na dan), maar er is toch wel duidelijk verschil. Als ik net 3 minuten te paard zit kan ik van hem geen middendraf verlangen (en ook met een losgereden paard ben ik die knop soms kwijt), ook kan ik dan niet van hem verlangen netjes nageeflijk te blijven in overgang van draf naar galop. Hij is dan gewoon nog bezig dat enorme lijf op te warmen en dat heeft wat tijd nodig Lachen.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 21:03

van dat wijken, het is niet omdat je B rijdt dat je dat niet kan
ik rij totaal geen wedstrijden rij zelfs nog op manege paarden
maar bij het losrijden (in de eerste 10 minuten) neem ik in stap al wat wijkende pasjes mee
halthouden en terug actief stappen doe ik ook
achter hand naar binnen zetten
wending om de voorhand
vokltes met contrastelling
ik zeg nu niet dat ik dat perfect kan, maar ik ken ongeveer de hulpen
soms lukt het soms niet
lukt het niet, dan probeer ik het nog es
en wijken is eigenlijk zeer simpel


edit: denk dat je wel weet hoe je moet wijken, ik liet me weer es meeslepen Haha!
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 04-06-04 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 21:08

zoals dutske schrijft (in eerste berichtje) , zo doe ik het ook meestal, maar in feite zit er dan dus geen verschil tussen losrijden en 'gewoon' rijden.......

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 22:29

Ik begin met mijn merrie ongeveer zoals ik het rijden afrond: losstappen, met heel licht contact aan een lange teugel, lang en laag.
Op dagen dat m'n merrie erg fris is, ga ik vrij snel over in draf. Lekker doordraven, weer met licht contact, lang en laag, paar grote voltes. En vervolgens galop, zowel linker als rechter hand op dezelfde manier als draf. Na een stukje galop is de eerste frisheid er een beetje vanaf en worden ze lekker los. Daarom ga ik al vrij snel over in galop.

Daarna gaan we pas echt aan het "werk". Ga ik weer terug naar stap, neem ik meer contact, gaan we d.m.v. tempo wisselingen, wendingen e.d. het achterbeen aktieveren, paard meer bijelkaar rijden e.d.

Rij momenteel nog geen wedstrijden, dus als je het op die manier bekijkt rijden we op minder dan B niveau. Maar dat wil niet zeggen dat je niet serieus met je paard aan de slag kan zijn. Ook als je nog niet toe bent aan wat moeilijkere oefeningen zit er wel degelijk verschil tussen het losrijden het het echte werk.

Het eerste kwartier kom ik er zeg maar vrij weinig aan, maar dat betekent niet een kwartier rond sjokken door de bak, maar lange passen en een aktief tempo.
Bij mijn merrie werkt dat op dit moment erg goed. Ze is nogal "wakker" momenteel en zo kan ze haar ei een beetje kwijt en gaat ze makkelijker onstpannen en laat ze sneller los.
Maar het kan best dat ik het over een paar maanden op een andere manier aan moet pakken.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:17

Regina heb ik om te beginnen zo'n tien minuten aan de longe. Maar dat wil niet zeggen dat ze dan los is als ik erop stap Knipoog
Als ik er net op zit, begin ik met in mijn tempo stappen, veel op de volte en veel (op de volte) door een S van hand veranderen zeg maar. Daardoor moet ze veel van stelling veranderen en wordt ze lekker los. Tussendoor nog wat halthouden en misschien een keertje aandraven. In draf in het begin ook veel tempowisselingen en (schijn)overgangen. Soms een galopje erbij in het losrijden...... Maar ja, dit losrijden kan ruim een half uur duren. Een andere keer is ze eerder los, dwz reageert ze goed op m'n been en begint ze m'n hand wat meer op te zoeken en gaan we dan al een stapje verder. En heel soms, komen we niet eens verder dan het losrijden.