Rug wegdrukken in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Rug wegdrukken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 17:03

Ik heb Trix nu eindelijk heel fijn lopen in stap en draf, alles gaat ook ineens veel makkelijker nu.
Maar goed, als ik aan ga galloperen is alle ontspanning ineens weg, gaat ze heel kort galoperen, doet ze haar hoofd de lucht weer in en maakt ze haar rug hol. Ik moet echt heel stil zitten als ik wil dat ze zich weer wat ontspant, en als ik ook maar iets teveel contakt zoek met d'r mond of iets teveel been geef gaat ze overspringen, bokken, of nog korter galoperen.
Ze laat me dan gewoon echt niet zitten. Scheve mond waardoor ik dus weer minder stil zit, en Trix weer meer last heeft van mij.

Nu bedacht mijn lesgeefmens pas dat het misschien beter zou gaan als ik iets verlicht ging zitten, (en goed vooruit rijden) dat heb ik dus gedaan en het ging inderdaad stukken beter, ik probeer haar dan zo laag mogelijk te krijgen met haar hals, zoveel mogelijk teugel en ruimte voor haar dus.
Als ze zo over haar rug loopt gaat ze duidelijk haar passen groter maken en kan ik beter gaan zitten, maar nog steeds heel stil en iets verlicht, anders is de ontspanning zo weer weg.

Zou er iets aan de hand zijn met haar rug, of moet ze gewoon nog wat sterker worden? Ze heeft de galop altijd al erg moeilijk gevonden..

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:28

kan ik vanuit hier, achter de pc, niet zeggen. Daarvoor moet ik het paard zien lopen en dan nog.... weet je paardrijmens daar geen antwoord op?

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:12

Tsjah dan maar eentijdje niet galloperen denk ik of hele kleine stukjes en weer laten ontspannen, ga in ieder geval niet lopen prutsen in galop, als ze der rug wegdrukt niet doorgaloperen maar terug zetten in draf en weer laten ontspannen, en dan even later weer proberen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:31

Kan goed zijn dat je zadel niet helemaal perfect ligt, dat jij te onrustig zit en/of (en gezien jouw verhaal neig ik meer hier naartoe) dat je paard de galop nog erg zwaar vind.
Galoppeer alleen verlicht voorlopig, als het kan ook op lange rechte stukken op buitenritten. Pas als je verlicht zittend, binnen de galop kunt schakelen (iets langzamer - en weer weg), kun je proberen wat stukjes te zitten. Als dat goed gaat, de stukjes uitbouwen, zo niet weer verlicht verder. De volhouder wint!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:47

Mijn paardje heeft de zelfde neiging een beetje, maarjah, die is nog jong dus dat mag van mij. Ik probeer haar sterker te maken aan de longe, dus zonder mijn gewicht en gehobbel erbij en verder haar vooral in stap en draf te trainen.
De galop doe ik of lange stukken buiten, en ik oin verlichte zit, of op een volte in de bak en dan proberen om de rust wat meer erin te krijgen.
Bij ons heb ik erg het idee dat het een kwestie van bespiering is... Misschien ook 1 tot 2 keer echt werken aan de longe? Ik bemerk echt grote vooruitgang sinds ik dit doe.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:22

ik weet niet precies was het probleem is, maar heeft hij wel genoeg rugspieren?? Mijn pony druk namelijk zijn rug ook weg, en dat komt omdat hij jarenlang bij vorige eigenaren verkeerde spieren heeft gebruikt, en die dus ook ontwikkeld heeft.

Ik reed in het begin met een (bijzet) stoot tussen zijn voorbenen door, dan word hij gevraagt naar beneden te lopen, en als hij dan naar beneden is is de druk er totaal af, dan zal hij beter gaan ontspannen, en zal hij over zijn rug gaan lopen waardoor hij weer nieuwe spieren ontwikkeld.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 21:51

Volgens mij heeft ze niet heel veel rugspieren, ze is een hele tijd verkeerd gereden. Ook door mij Bloos , en heeft heel lang vastgezeten. Nu is ze dus stukken losser, dat ze last heeft van het zadel lijkt me niet eigenlijk, dan zou ze er ook last van moeten hebben als ik ga doorzitten in draf, en dat gaat gewoon goed.

Misschien zit ik idd gewoon niet stil genoeg.. Ik oefen gewoon zo verder. Lachen En idd de galop oefenen aan de longe kon ook nog wel eens helpen. Pling

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:17

nou dat probleem had ik dus ook, maar je moet zelf maar eens je nek zo maar zeggen intrekken, dan druk je zelf je (nek)rug ook weg.

door die (bijzet)stoot gaat zijn hoofd naar voren en omlaag, dus dan kan jij dat ook bij jezelfdoen, en dan kan je voelen wat je paard ook voelt.

zo ben ik erachter gekomen, door mijn instructrice eigenlijk, maar het helpt echt, daardoor is mijn pony veel relaxter gaan lopen en is hij heel lang en rond gaan lopen, misschien dat je het een keer kunt proberen?

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:50

dat betenkt waarschijnlijk dat zijnrugspieren nog niet in zoverre zijn ontwikkeld dat hij jou met gemak kan dragen. waarschijnlijk drukt hij haar rug ook weg als je doorzit in draf?
veel overgangen en figuren rijden, en oefeningen doen om zijn rug sterker te maken.
veel succes!
en in de verliche zit zitten helpt, want dan wordt zijn rug minder belast, dus doe dat maar!
en veel rechte stukken galloperen helpt ook..