longeren, maar NIET aan de bijzet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 09:03

maar goed, we beginnen gelijk maar met een probleem.
ik heb het niet zo op longeren aan de bijzet teugels. HIckory is een keer vreselijk in paniek van geraakt, en sindsdien durf ik er echt geen bijzetteugels meer om te binden. nou wil ik Raldi veel gaan longeren. maar heb wel een hulpmiddeltje nodig. Raldi is super stijf, achterhand komt er niet onder, enzovoort.
Jullie zullen zo wel zeggen: Passoa. maar die heb ik niet. en ik de aanschaf vind ik ze eventjes te duur,heb het geld er nou (nog)niet voor. misschien wil een chambon (ofzo) offe nog zo'n moeilijke naam, kom er even niet op, kopen.
Maar wat vinden jullie van de stootteugel? een bijzetteugel aan de singelvast gemaakt, en zo naar het bit.
of heeft iemand anders nog advies?

thanx!!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kimmy op 2001-04-18 09:09 ]</font>

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 09:22

Ik denk persoonlijk dat het geen verschil maakt. Bijzet of stoot. Als je geen voorstander van longeren met bijzet bent moet je vooral ook niet met stoot gaan longeren...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 09:24

net wat ik zeg, hickory is achterover geslagen met bijzet. het zit gewoon tussen mijn oren. kan er ook niks aan doen. naar mijn idee kan je met de stoot het paard wat meer met het koppie naar beneden krijgen. wat meer voorwaarts neerwaarts achtig. of heb ik dat mis?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 09:25

in ieder geval geen stootteugel, die is alleen geschikt om te voorkomen dat je paard zijn kop de lucht in gooit maar heeft geen verbeterende werking. Je kunt een chambon proberen, twee touwtjes lopen van zijn singel via de ringen bij zijn kopstuk (daar heb je dus een apart stukje voor nodig waar ringen aan zitten, is te koop voor een gulden of 15 volgens mij) naar zijn bit. Een gogue werkt hetzelfde maar loopt via zijn bitringen terug naar zijn singel. Ik heb met alle twee goed ervaringen, het hangt af van je paard welke beter werkt. Dat kun je het beste beoordelen door ze alle twee eens te proberen. Dan heb je de halsverlenger, een lang stuk elastiek dat boven zijn kopstuk begint, en via de bitringen naar de singel loopt. Het was een paar jaar terug ineens in de mode, ik zie het nu niet zo veel meer, maar het beviel me wel redelijk. Verder zijn er natuurlijk bijzetteugels en de pessoa teugel, maar daar had je het zelf al over. Ik ben zelf zeer te spreken over de touwtjes methode van Lammert Haanstra, een lang stuk touw met een knoopje in het midden. Dat knoopje leg je midden op de singel, dan haal je de uiteinden door de bovenste ringen en vandaar door de bitringen. De uiteinden kun je dan vast zetten op diverse plaatsen, ik denk dat je met jouw paard het beste kunt beginnen gewoon tussen zijn voorbenen door naar de singel. Daarmee kan hij niet te hoog komen, maar begin wel rustig aan. Je moet erop letten dat je paard goed voorwaarts blijft (niet per se hard), pas van uit die voorwaartse drang kun je de ontspanning bereiken. Laat eens weten hoe het gaat, en wat de precieze problemen zijn, er zijn hier veel mensen met ervaring met longeren, die vastwel verdere tips hebben. SDucces ermee!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 09:30

okay, het probleem. Raldi is een tuiger. opzich al vrij moeilijk lijkt me naar voren te krijgen. ZIj heeft langer dan een jaar, echt recreatief gelopen en dus ook niet in de krul, achterhand niet erbij enzovoort. Ik kan dus niks met haar beginnen. buiging niet, stelling gaat nog wel.
ik moet gewoon veel te veel beenwerk doen. waardoor je na verloop van tijd, lijkt me, een klapperend onderbeen krijg.
ik wil eerst met raldi bereiken dat ze voorwaarts blijft. op haar eigen benen gaat lopen. daarna dat koppie naar beneden. ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 09:41

Je hebt met longeren een zweep bij je en als je je paard niet in de weg loopt kun je hem daarmee goed voorwaarts houden.
Touwtje van haanstra lijkt mij een goeie om mee te beginnen, zorg dat je die niet te strak doet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 09:52

Tja, in dat geval zou ik beginnen met tijdens het rijden alleen maar te werken aan reactie op je been en zit. Niet iedere pas hoeven drijven, hij moet lopen totdat jij iets anders zegt. Als hij terug valt, een flinke beenhulp, en weer stoppen met drijven. Al het andere (buiging, stelling, nageven) komt daarna pas. Longeren kan dan helpen om hem zonder het ruitergewicht zijn rug beter te gaan gebruiken, maar ook dan moet hij eerst voorwaars zijn. En inderdaad een hulpteugel, anders zal hij toch zijn rug wegdrukken. Maar eerst moet hij beter aan je been gaan luisteren, en dat betekent hele consequent rijden, en niet onbewust blijven drijven. Vraag anders iemand om je eraan te helpen herinneren als je rijdt.
PS het boek van Haanstra is een aanrader!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-04-18 09:59 ]</font>

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 09:57

bedankt voor het advies. maar veel drijven wordt een probleem voor mij. ik heb knieklachten (versleten knieƫn, en dat op 17 jarige leeftijd, zegt men). is het wel verstandig om met een spoortje te rijden? of in dit geval niet? wat mij betreft, heb ik mijn onderbeen vrij rustig.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 10:13

Je moet ook juist niet veel drijven, alleen als hij terug valt. Je kunt in dit geval een spoor overwegen, als je die idd alleen dan kunt gebruiken als het nodig is. Vraag anders je instructeur ook eens.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 10:15

als ral terug valt, moet ik een flinke 'por' geven. maar dat lukt me dus niet.

ik heb op dit moment geen les meer. Ik mag van de eigenaar niet bij mijn vorige instructeur in de les. volgens haar is hij gemeen. valt best mee tot nu toe ik heb nou een jaar les van hem. Op dit moment moet ik zelf alles oplossen. Verdrietig
ik weet het, heel slecht, maar het is even niet anders. ik baal ook enorm dat ik niet meer bij hem in de les mag. hij was keigoed

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 10:34

Dan ipv de por, een prik met je spoor en dan er weer afblijven. Zonde van je instructeur. Is er niemand anders?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 10:36

ja wel. maar zij geeft op een hele vreemde manier les, en het is ook meer wat voor recreatie ruiters. en de andere lessen zijn me te laat. ik zoek dus een andere instructeur die me prive les wil gaan geven. (en tja, wie wil dat nou *LOL*)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 10:48

Wat je in je knieen hebt, zijn dat geen 'jongemeisjesknieen'? Ooit is mij dat verteld door een reumatoloog, ik zou dat ook hebben. Zelf was ik toen 20 ofzo en hij zei dat het wel weg zou gaan rond mijn 24ste als mijn hormoonspiegel in balans zou komen.
Okee, nu op mijn 29ste ben ik nog geen spat verder en verrek ik van de pijn. Met paardrijden heb ik geen last dus dat gaat wel. steeds van een stoel opstaan en weer gaan zitten geeft het meeste pijn.
Van mijn manueel th. heb ik wel oefeningen die redelijk helpen, maar de pijn blijft.
De reumatoloog vond mij toentertijd wat te jong voor prikken met corticosteroide (net zoiets als een gouden prik bij paarden), nu zou ik het wel willen, de pijn kan niet erger worden toch?
Als je langere sporen neemt, belast je je knie niet omdat je die niet hoeft te buigen en omdat je je onderbeen niet om je paard hoeft te vouwen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-01 10:53

als ik langere sporen neem, ben ik bang dat ik haar leeg prik *LOL*! nee, ik zal kijken!

het kan wel wezen dat het jongens/meisjes knieeen zijn. maar mij is het verteld dat ik versleten knieen had, denk dat het op het zelfde neerkomt.
De ene keer barst je van de pijn, en de andere keer kan je alles doen. ik ben een tijd geleden gestopt met paardrijden, het wou gewoon niet meer.
voetballen kan ik helaas niet. maar ik wil het over een tijdje wel weer proberen. skaten gaat wel goed,maar schaatsen weer niet. erg vaag!!!!! ben er ook mee naar een adviescentrum geweest. die zei; gewoon doorgaan met alles, er kan niks kapot gaan! als ik uit de pubertijd ben, moet het over gaan. laten we daar maar op hopen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 11:52

Over het longeren....

Ik gebruik altijd een halsverlenger.
Die zijn te koop voor F25,- en ze zijn van elastiek.
Het is een groot stuk elastiek dat over het kopstuk door de bitringen naar de singel loopt.
Door de druk achter de oren gaat ie naar beneden lopen. Als ie naar beneden loopt, voelt ie het niet meer.

Het is heel veilig, omdat het elastiek is en dan rekt mee, dus er kan niet veel misgaan.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 13:05

oei mijn instructeur is (dan druk ik het heeeeeeeeeeeel zacht uit) tegen de halsverlenger vind het een martelwerktuig. Hij adviseerd met passoa of bijzet te longeren en indien goed gebruik en je weet hoen het moet met slof te loneren maar daar weet ik niet zoveel van Desiree longeerd geloof ik veel met slof schijnt erg goed bij vWNW te werken

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 14:17

Pessoa is heel goed, maar probeer hem lekker na te maken joh! Kan makkelijk hoor!

En die touwtjes van Lammert Haanstra werken ook goed, net als een slof, alleen zit er niets om de achterhand, wat zo fijn is van een pessoa.

Je kunt eventueel een bandage achter hem langs aan de singel vastknopen, dan voelt hij toch wat druk achter zich, wat gebruik van achterhand stimuleert.

Veel succes hoor! Mieke

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 15:14

Pessoa is denk ik het beste, maar inderdaad een duur werktuig om aan te schaffen. Ik longeer inderdaad met slofteugels bij mijn oudste paard. Op de slof kan hij zichzelf niet vast zetten. Ik doe die slof ook nooit in een keer heel vast, ik begin losjes en zet hem steeds strakker bij met zijn kin naar de borst. Daarna veel galoppeer werk (daar komt de rug los van) en overgangen naar de galop toe (het onderbrengen van de achterhand vraagt ook soepelheid in de rug). In dat ronde in de hals wil ik zien dat hij met zijn neus wil zakken naar het diepst mogelijke punt, want dat is het teken dat hij ook echt los laat in de rug. Bij mijn jongste paard vraag ik hetzelfde, en werk ik hetzelfde, alleen niet met slof maar met een gogue. In die gogue leg ik wel wat knopen, anders is het te vrijblijvend en vraag ik te weinig, met als gevolg te weinig resultaat.

Dainese

Berichten: 91
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 17:12

Ik zou zelf een chambon proberen, helemaal omdat je daarmee het ruggebruik sterk stimmuleert waardoor hij dus ook meer zijn achterhand zal gaan ontwikkelen en ook voorkomt het dat ie gaat "hangen" wat met bijzet vaak wel het geval is. En op het moment dat hij z'n koppie op de juiste plaats heeft werkt de chambon niet meer in....En nog een voordeel is dat j'm ook kan gebruiken tijdens het rijden.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 18:16

zo'n pessoa maak je echt nog niet zo makkelijk na ik heb het geprobeert maar lukte niet.want er zitten katrollen aan en van die speciale vertelsachtjes.....en dan elastiek onder het bontje...

maar een gogue werkt ook goed als je graag effectief wilt longeren,die is niet zo duur.ik heb zelf ook van die touwtjes,kun je heel makkelijk zelf maken touw van de welkoop en dan musketon haakjes eraan maken,je kan dan zelf bepalenhoe lang je ze wilt hebbenen hoe ze dan komen te zitten

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 18:26

Ik heb zelf de beste ervaringen met touwtjes, die van mij presteert het zelfs om in de gogue ook te gaan hangen. Een dag later is er dan niet normaal mee te rijden. De oplossing: ik longeer nooit!! *LOL* *LOL* Of ik rijd of hij heeft een vrije dag, lekker loslopen of evt. vrij springen.

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 18:44

wat denken jullie van een dubbele longe!!
werkt ook prima hoor, je kunt aan allebei de kanten stelling vragen, achterhand eronder drijven(net als pessoatuig),enige nadeel is een hoop lijn in je handen maar daar moet je gewoon handigheid in krijgen.
succes ermee
gillian

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 08:20

Ik ben eigenlijk tegen gebruik van allerlei touwen en hulpteugels aan m'n paard. Zo'n Pessoateugel ziet er vor mij dus uit als een martelwerktuig....heb er nog nooit mee gewerkt en het lijkt me ook niks.

Zo'n halsverlenger werkt bij sommige paarden heel fijn, bij andere juist helemaal niet. Ik snap trouwens niet waarom dat nou een martelwerktuig zou zijn, ik bedoel, het is toch gewoon een stiekje, als een paard ergens doorheen kan lopen is het een halsverlenger...
Ik gebruik zelf meestal de Haanstra touwtjes, gewoon een doodgewoon koordje van een paar meter lang, en ik drijf de achterhand er dan zelf wel bij, door haar veel overgangen en tempowisselingen te laten maken. Ook doe ik veel met cavaletti's en lage sprongetjes, daar wordt ze heerlijk los van.

Dat paard wat niet vooruit wil (tenminste zo begrijp ik het) moet je daar niet eerst wat conditietraining mee doen? (ik weet het niet hoor - hoeveel er mee gedaan is) Dat kan heel goed aan de longe! (vind ik)