holle en bolle kant van het paard, tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

holle en bolle kant van het paard, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 21:37

Vandaag zag ik pas hoe groot het verschil bij Gammon is tussen zijn holle en bolle kant. Hij stond op de wasplaats, opgezadeld en wel en stond met zijn hoofd naar beneden. Ik schrok er van, het leek wel meer dan 10 cm. verschil in omvang! Bloos!

De spieren aan de holle kant zijn korter en sterker en aan de bolle kant, langer en soepeler. Nu is het dus aan mij om de holle kant ook bol te krijgen, maar dat lukt volgens mij nooit. Verward

Hoe doe ik dat zónder te longeren moeten met touwtjes e.d.?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:56

door te rijden Knipoog
Zag een website met hele goed tips op rijtechnisch gebied over holle en bolle kant... Zal hem even opzoeken, misschien staat hij nog in mijn geschiedenis...

www.paardentraining.nl
en dan: problemen:soorten problemen: rijtechnische problemen: scheefgaan...
Daar staat een heel verhaal over de holle en bolle kant en hoe je kunt werken aan het rechtrichten...

Succes!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 22:43

oke dank je wel, die ga ik even bekijken. maar zou het ook kunnen dat hij niet scheef is? ik bedoel, dat gevoel heb ik in ieder geval niet in het rijden. Dan kom ik meer uit op zijn makkelijke en moeilijke kant. Met niet scheef bedoel ik dan, niet zo scheef, dat het problemen opleverd. Lachen

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:48

Moeilijke en makkelijke kant heeft zeer waarschijnlijk met zijn scheefheid te maken.
Kijk eens op www.hoefkatrol.com daar staan ook goede tips in, niet alleen voor paarden met hko maar ook voor ieder normaal paard.
Succes ermee!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 09:12

Bedankt Jolynn! Lachen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:45

Les les les les les....

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:06

Mijn paard had daar ook last van, tenminste dat dacht ik.

wat blijkt....het lag aan mij.
Ik maakte onbewust mijn rechterbeen langer dan mijn linker. Daarom zat ik scheef en ging mijn paard ook scheef lopen.

Mijn advies is zitlessen nemen en veel zonder beugels rijden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:57

Kan vaak lastig zijn, ikzelf heb een scheve rug, maar door veel les zit ik vrijwel recht. Al is het met mijn huidige paard erg lastig want mijn moelijke kant ik ook haar moeilijke kant zodat we elkaar versterken.

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:11

Rijden idd Haha! Ik denk vooral veel voltes rijden, mijn vorige pony was ook erg scheef. MAar van hol en bol heb ik nog nooit gehoord Verward

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:12

De tips van Jolynn zijn goed Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:12

Jokky schreef:
Rijden idd Haha! Ik denk vooral veel voltes rijden, mijn vorige pony was ook erg scheef. MAar van hol en bol heb ik nog nooit gehoord Verward

En toch zijn dit hele bekende termen Jokky..

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:47

Maar toch voor je aan de voltes begint zul je eerst recht moeten rijden(paard recht) Een krom paard kun je immers niet buigen.

Vergelijk het met een kromme buis(links gebogen), kun je ook niet buigen naar rechts, zal ie breken.
Is ie recht kun je hem beide kanten op buigen.

het klinkt allemaal zo simpel maar in de praktijk is het verdompt moeilijk .

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:28

Jokky schreef:
Rijden idd Haha! Ik denk vooral veel voltes rijden, mijn vorige pony was ook erg scheef. MAar van hol en bol heb ik nog nooit gehoord Verward


Foei Jokky dan heb jij niet goed opgelet bij Antoine!! Tong uitsteken

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 10:11

De definitie is dus dat een hol/bol paard scheef is. Dit levert problemen op in het rijden. Het paard is niet recht, op de holle kant kan hij minder goed inbuigen en op de bolle kant is hij te sterk. Door het paard recht te richten oefent hij dus zijn holle kant.

Ik ben zelf inderdaad ook scheef. Gammon heeft zijn holle kant op links. Mijn linkerheup staat hoger dan de rechter. Maandag heb ik les en ga ik mijn bevindingen meteen voorleggen. Ik vind het wel grappig dat de kwartjes zo ineens kunnen vallen hè?

Ik bedoel, ik wist van een holle en bolle kant maar had er bij Gam nooit oog voor gehad tot ik het eergister dus opmerkte hoe erg ik die verschillen in bespiering zag. Nu kan weer een stukje bewuster gaan en leren paardrijden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:19

Pellie"]
De spieren aan de holle kant zijn korter en sterker en aan de bolle kant, langer en soepeler.
[/quote]
[quote="Pellie schreef:
De definitie is dus dat een hol/bol paard scheef is. Dit levert problemen op in het rijden. Het paard is niet recht, op de holle kant kan hij minder goed inbuigen en op de bolle kant is hij te sterk. Door het paard recht te richten oefent hij dus zijn holle kant.

Pellie, kijk nog even naar het bovenstaande Lachen. Als een paard zich aan een kant hol maakt, dan kan hij zich niet correct buigen, maar hij neemt wel een gebogen houding aan.
De principes van het scheefgaan staan in allerlei boeken goed en helder geschreven, misschien is dat nog eens leuk om te lezen??

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 12:39

gam is hol op links, dus heeft hij meer moeite om rechts in te buigen dus ergens klopt er iets niet wat ik schreef ja... dat wordt een hoop lezen zie ik Lachen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:28

Denk niet dat dit komt door fout rijden of verkeerd trainen oid. Maar jij rijd veel buiten hè en normaal is dat hij dan jou altijd op zijn makkelijke kant gooit in draf, in galop aanspringt in de galop die voor hem makkelijk is. Dat zal ook wel meespelen waarom het bij Gam zo extreem is.
Denk dat als je regelmatig longeert (en dat hoeft dus helemaal niet met touwtjes oid) je al een stukje de goeie kant op gaat.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:32

Ohw ja wat ik nou van Valeska lees. Wat mij opvalt is dat jij met je ene been (linker kan dat kloppen?) meer met je kuit been geeft terwijl je met je andere been met je hak been geeft. Lijkt mij dat je doordat je op verschillende manier been geeft je Gam zeg maar onbewust scheef laat lopen (hij heeft zowiezo al moeite met recht lopen). Viel me laatst op en heb het je geloof ik ook wel verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:35

Pellie schreef:
gam is hol op links, dus heeft hij meer moeite om rechts in te buigen dus ergens klopt er iets niet wat ik schreef ja... dat wordt een hoop lezen zie ik Lachen

Dat geeft niet, je komt er wel uit hoor.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:42

Citaat:
Ohw ja wat ik nou van Valeska lees. Wat mij opvalt is dat jij met je ene been (linker kan dat kloppen?) meer met je kuit been geeft terwijl je met je andere been met je hak been geeft. Lijkt mij dat je doordat je op verschillende manier been geeft je Gam zeg maar onbewust scheef laat lopen (hij heeft zowiezo al moeite met recht lopen). Viel me laatst op en heb het je geloof ik ook wel verteld.


Het probleem is dat het paard jou scheef zet, hierdoor kun je dus niet goed je benen aanleggen.

Bij buitenrijden wissel ik heel vaak van been en pak ik de moeilijke galop een keertje extra.
Ik rijd mijn rondjes meestal links om zo dat ik in de bochten de buigen kan vragen, mits ik het paard recht heb gekregen op de lange stukken.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:53

Volgens mij helpen schouderbinnenwaarts, travers en contrastelling ook om je paard recht te krijgen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 17:08

you speak...?? Verward hallo ik ben maar een recreatieve gymnast hoor... in jip en janneke taal snap ik het gevraagde vaak nog niet eens hahaha.

dus wil je het nog een keer herhalen Kim? Haha!

Inderdaad A-J: met links heb ik meer contact op het lichaam, ik ben zelfs al bang dat ik Gam gekneusd vlees heb gegeven van het aandrijven maar daar moet de lesjuf maandag ook maar ff naar kijken. Scheve mond

Het gekke is, is dat ik bewust wel eens op het andere been ga lichtrijden (buiten) en dat ik dan geen verschil merk, terwijl dat wel zou moeten denk ik. En links of rechts aanspringen... ik zie het verschil niet, ben zo slecht in dat soort dingen hoor. Blond

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:15

Contrastelling is gewoon stelling de verkeerde kant op. Normaal vraag je op een volte of je paard iets naar binnen wil buigen bij contrastelling vraag je of hij dit naar buiten wil doen. Hierdoor moet je paard zijn achterhand meer onder zijn lichaam zetten.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:42

Schoudervoor zou ook goed kunnen helpen. Dan vraag je terwijl je op de hoefslag rijdt stelling naar binnen. Je paard kijkt dus een beetje naar binnen maar loopt gewoon rechtdoor. Als hierbij de schouder van de hoefslag af komt heet het schouderbinnenwaarts.
Travers is schouderbinnenwaarts maar dan met de achterhand. Bij schouderbinnenwaarts komt de schouder van de hoefslag, bij travers vraag je of de achterhand een beetje op de binnen hoefslag komt terwijl de voorhand gewoon op de hoefslag blijft. Bij travers moet je wel zorgen dat je paard een beetje buiging houdt anders wordt het wijken langs de hoefslag.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:57

Zover zijn ze niet Kim16. Ze rijden saampjes gewoon recreatief Lachen
Pellie jij weet wel het verschil tussen de linkergalop en de rechtergalop Knipoog