Met zweep rijden - hoe doe je dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Met zweep rijden - hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 14:29

Ik rij dus zelf nooit met een zweep op Gipsy, is nergens voor nodig en bovendien is ze bijna niet te rijden als ik een zweep heb, veel te fel. Ik ben het dan ook best wel verleerd om met een zweep te rijden, vindt het echt heel vervelend om m'n handen zo vol te hebben. Rij veel liever met een spoortje!
Maar mijn vraag is dus: Hoe gebruik je nou eigenlijk een zweep zonder je paard in z'n mond te zitten?
Zelfs als je alleen maar achter je been bijtikt zul je toch nog je hand moeten bewegen (kantelen) en dat voelt je paard in z'n mond lijkt mij.
Teugels in 1 hand nemen? Hand eerst naar voren wegsteken? En waarom altijd maar 1 zweep? Je hebt toch ook 2 benen?

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:12

Ik heb een zweep om het binnenachterbeen te activeren. Ik heb mijn handen nooit bij mij altijd van me af, k heb een zweep van 1,10 of zo duz dan hoef k niet aan mijn binnenhand te trekken als k hem bij moet tikken zodra k dat wel doe komt ie in verzet en weet k dat k het verkeerd heb gedaan, duz doe k het de volgende keer goed!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 15:34

Maar je zult toch je hand moeten bewegen om je zweep te gebruiken en dat voelt je paard toch in z'n mond.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:56

Haha, Magreet, volgens mij ben ik net zo als jij wat betrefd zwepen! Ik vind het maar ondingen, en kan er echt niet fatsoenlijk mee rijden. Ook geloof ik niet zo in die dingen.
Als je een zweep nodig hebt om harder te gaan, tja, dan ben je gewoon een gigantische beginner. En een zweep om de oefeningen te perfectioneren, tja, dat kan volgens mij ook niet, omdat je altijd wel iets uit je evenwicht raakt.

Het is ook niet voor niets dat ze vanaf het M-dressur verboden zijn, dan wordt je geacht dat je geen zweep meer nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 16:53

Als je je hand mooi licht draagt en je draait je hand iets om je zweep te gebruiken dan doe je dat met een kleine beweging, je paard voelt daar wel iets van, maar dat is heel weinig.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 17:16

carola schreef:

Het is ook niet voor niets dat ze vanaf het M-dressur verboden zijn, dan wordt je geacht dat je geen zweep meer nodig hebt.


Hoe komt het dan dat ik zoveel GP ruiters nog met zweep los zie rijden en vlak voordat ze de ring in gaan hun zweep weg zie gooien?

Ik rijd ook altijd los met zweep en (als ik eraan denk) gooi hem weg voordat ik mijn proef begin.

Een klein tikje is idd maar minimaal, Margreet, het gaat niet om stevige zweepslagen Haha! . Soms geef ik hem ook op zijn hals, gewoon om hem attenter te krijgen.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:36

carola schreef:
Als je een zweep nodig hebt om harder te gaan, tja, dan ben je gewoon een gigantische beginner. En een zweep om de oefeningen te perfectioneren, tja, dat kan volgens mij ook niet, omdat je altijd wel iets uit je evenwicht raakt.



en ook bedankt Haha! nee, het zit bij mij anders: ik heb een vrij lui paardje, en hij wordt wel steeds atenter op mijn been, maar ik gebruik mijn zweep om een tikje te geven als hij niet reageert op mijn been. ik geef hem dan liever een tik dan dat ik hem ga schoppen, daar wordt hij alleen maar nog trager op het been van. met spoortjes wil ik liever niet omdat ik mijn benen moeilijk stil kan houden, en hij went er vrij snel aan en dan ben ik weer terug bij af. dat laatste klinkt stom trouwens, net alsof ik hem net zo lang zit te prikken tot er echt niks meer gebeurt .Schijnheilig dat is niet zo, het is meer zo van: ik geen been en hij reageert niet. ik zet er dan (als ik dus met sporen rijdt) mijn spoortje even in. hij reageert. even later weer dezelfde situatie. hij reageert wel weer op de spoor, maar minder. dit gaat dan zo door tot het helemaal geen effect meer heeft.
ik weet ook niet wat ik hieraan kan doen Verward maar werken doet het dus niet.

daarom rijdt ik met een (lange ) zweep,om hem te kunnen bijtikken als er geen activiteit is. bedoel je dat met 'een zweep nodig hebben om harder te gaan'?? dan zal ik dus wel een beginner zijn ja }>... (klopt ook want ik rijdt B= beginners Knipoog )

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 21:19

Ik rijd altijd met zweep. Zonder voel ik me naakt. Ik ben dan ook door het mennen gewend aan een hand vol, merk het dan ook niet als zodanig.
Heel af en toe maakt Isolda het er naar dat ik dat ding echt moet gebruiken, dan gaan de teugels in 1 hand, die hand iets naar voren en mep ik haar vol op haar achterwerk.
Om haar even bij te tikken, kantel ik inderdaad mijn hand. Maar aangezien ik nog niet zo ver ben in de dressuur dat Isolda dat verschil ook daadwerkelijk merkt. Of als hinderlijk opvat. Denk het niet in ieder geval.
Soms is het wel lastig als ik de zweep net links heb, terwijl ik hem rechts nodig heb. Ik doe dan de oefening nog eens en wissel de zweep van hand. Ik heb mijn zweepje, als ik dress rijd, aan mijn binnenhand. Dat is over het algemeen de kant waar ik hem nodig heb. Rijd ik rechtuit, wat meestal het geval is, heb ik hem rechts.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 21:55

bij sommige paarden is het gewoon nodig. neem bv Fjordy, hij weet donders goed dat jij een zweep bij jehebt of niet. als je geen zweep bij je hebt is die stierlijk vervelend. en als je wel een zweep bij je hebt dan doet ie niks! vaag beest he!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 02:28

Tja, ik heb juist een ander probleem: wat moet je met zo'n miezerig springzweepje doen?? Ik rijd nu tijdens mijn springles dus met mijn dressuurzweep, zit niet in de weg omdat we niet hoog springen, maar dat staat zo raar Verward .

Langs de weg heb ik hem nodig, anders kom ik niet eens het erf af Knipoog . Het is zelfs zo dat mevrouw zo erg protesteert (lees: achteruitloopt) dat ik mijn uitrijdeken omhoog doe en met mijn zweep in een hand flink moet meppen om vooruit te komen Bloos . (Oje, nu heb ik alle dierenrechtenbeschermers achter me aan, omdat ik niet elke keer voor een vrachtwagen wil liggen om een plastic zakje in de berm.....)

Dus: wat moet ik nou met een springzweepje?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 11:39

Ik rij op dit moment met twee dressuurzwepen en nog sporen ook. Ja, waar blijft de Dierenbescherming??? }>

Toon is door manegewerk erg afgestompt en moet nu leren om onmiddellijk in actie te komen als ik mijn benen gebruik. Voorwaarts is drijven met twee benen, geen reactie: dan drijven + tik met twee zwepen tegelijk. Werkt verdomd goed moet ik zeggen.

Ik heb nu dus inderdaad mijn handen vol! Het is wel prettig dat je niet eerst een zweep hoeft te wisselen als je van hand veranderd bent, aangezien je meestal het binnenachterbeen moet activeren.

Het nadeel van zweepgebruik is inderdaad dat je ook altijd iets in zijn mond zit, kun je bijna niet voorkomen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 11:45

Ik rijd ook met sporen en zweep.
Ik heb de zweep altijd in mn rechterhand en gebruik hem alleen om te straffen of om hulpen te verduidelijken met een tikje achter de kuit.
Om haar hard te laten gaan heb ik geen zweep nodig, dan hoef ik haar maar te laten gaan en laat ze me in 2 sec. 10 keer de hele bak zien. Frusty Schijnheilig Ik rijd met sporen om dat ze neit aan mn been is. Veel vragen meteen aan mij waarom ik met sporen rijd met zo'n snelle pony. Ze is wel snel, ja, maar daar gebruik je je sporen toch niet voor. Scheve mond Ze is dus absoluut niet aan m'n been, vooral bij overgangen.
Maargoed, de zweep heb ik ALTIJD in mijn rechterhand. Het is ook zwaar irritant om een zweep van 1.10 over te pakken. Ik ben zelf met rechts sterkter dan met links dus heb hem in mijn rechterhand. Als ik hem toch even links pak bij een bepaalde oefening waar ik de achterhand bij moet tikken of wat dan ook, dan heb ik nog ongeveer 3 van de 10 keer dat ik mis sla, en de andere 7 keren sla ik maar heel zachtjes, meer aan aaitje. Frusty

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 15:59

ja ik ben(was) M1 met queen en ja thuis ging het altijd goed om zonder zweep te rijden. trainde thuis eigenlijk al vanaf de L zonder zweep maar heb hem er later toch weer bijgepakt voor de sb... maar goed thuis gaat het altijd goed zonder zweep en met losrijden op concour ook maar zodra ik de ring in kwam viel ze helemaal uit elkaar en reageerde ze niet voor mijn been.... daarom ook maar 1 wp in de M1 gehaald...

enja met springen wil ik nog geeneens zonder de zweep de ring in komen omdat queen af en toe in het parcours nogal raar is de ene trekt ze heel goed naar de hindernis de andere keer moet ik der op af "slaan en schoppen" niet eg slaan en schoppen maar moet ik veel meer drijven dus dan is het handig als ik een springzweepje heb om hem ff op de nek te tikken en als die niet reageerd teugels in een hand en een tik op de kont....

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 16:13

Ik vind met zweep rijden ook niet echt prettig, zit mij altijd in de weg op de een of andere manier. Ik heb hem alleen nodig om Tinka op haar schouder bij te tikken, ze heeft nl. vaak de neiging op de volte (vooral in galop) uit te breken, en een tikje op haar schouder is dan genoeg om haar weer de goede kant op te krijgen. Tikje bij mijn kuit hoef ik eigenlijk nooit te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:44

Lunatic schreef:
Tja, ik heb juist een ander probleem: wat moet je met zo'n miezerig springzweepje doen?? Ik rijd nu tijdens mijn springles dus met mijn dressuurzweep, zit niet in de weg omdat we niet hoog springen, maar dat staat zo raar Verward .

Dus: wat moet ik nou met een springzweepje?

en ik heb dat nu net anders om:D

Ik rij zeer zeldzaam met een zweepje maar als ik er dan 1 mee neem omdat Kawa al een paar dagen niet genoeg aan het been is, is juist een spring zweep Verward
Ik weet het is raar maar Kawa heeft het niet op zwepen en het is al genoeg dat ik er dan 1 bij me heb.
Maar ik heb dus het probleem met een dressuurzweep dat ik hem daar mee aanraak als het niet moet.
Gewoon door de beweging van het paard zelf wiebelt zo'n zweep ook en dan raak/kriebel ik hem per ongeluk en dan word hij ontzettend bang van de zweep want hij snapt dan niet waarom hij een "tik" krijgt.
Ik weet het ik heb een eitje.
Dus mijn vraag hebben jullie paarden daar geen last van?
Het rare is hij heeft geen angst als ik hem met ze zweep aai, ook niet als ik er op zit. Maar dat gekriebel en laat staan als ik een echte tik geef vind hij dramatisch

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 23:35

Ik rijd mijn eigen paard nooit met zweep. Ik vind het heel irritant rijden en dat ding zit steeds in de weg...
De enige reden dat ik met zweep rijd is als een paard niet aan mijn been is. Dan maak ik hem met een tikje achter mijn kuit duidelijk dat ik reactie wil *LOL* En dat had mijn paard heel snel door Haha!
Mijn zusjes pony rijd ik wel altijd met een zweepje, die is nogal lui voor het been en dan kan dat ene tikje net helpen om haar wakker te krijgen. Daarna is het goed.
En ik een springparcours heb ik altijd een springzweepje mee, als mijn paard dan terugkomt op een vreemde hindernis kan ik even bijtikken als het nodig is. Maar ik moet met losrijden altijd weer wennen aan dat ding in mijn hand *LOL* Het zit steeds in de weg...

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:00

runningkawa schreef:
Ik weet het is raar maar Kawa heeft het niet op zwepen en het is al genoeg dat ik er dan 1 bij me heb.
Maar ik heb dus het probleem met een dressuurzweep dat ik hem daar mee aanraak als het niet moet.
Gewoon door de beweging van het paard zelf wiebelt zo'n zweep ook en dan raak/kriebel ik hem per ongeluk en dan word hij ontzettend bang van de zweep want hij snapt dan niet waarom hij een "tik" krijgt.


Ik kan me dat wel voorstellen, ja. De pony van wennie reageert altijd op mijn zweep, omdat ik hem dan per ongeluk tussen ons in heb als we naast elkaar rijden.
Maar ja, als ik mijn pony een mep geef, schrikt Joker juist Knipoog .

Zonder gekheid, lijkt een springzweepje me dan wel verstandig, want daar zit niet zo'n raar kwastje aan. Er zijn volgens mij ook vrij korte dressuurzwepen, misschien kun je daar dan het kwastje afhalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 13:22

Een zweep kan een heel handig hulpmiddel zijn, ik sluit me wat dat betreft bij Fitz aan.

Om direct op jouw vraag te antwoorden Margreet: als je een goed lange dressuurzweep pakt hoef je je hand amper te bewegen om bij te kunnen tikken.

Ik heb zelf een hekel aan zwieperige zwepen omdat ik gewoon een gerichte tik wil kunnen geven. Om diezelfde reden knip ik het kwastje er dus ook altijd af, of gebruik een dressuurzweep met een leren flapje aan het uiteinde.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 14:20

Als je paard slecht op je been reageerd kan je een zweep gebruiken het is niet de bedoeling dat de zweep je benen vervangt Knipoog . Vaker zit het probleem in de ruiter ipv het paard. Ik probeer daar tegenwoordig steeds meer bij stil te staan en het werkt *LOL*.

Ik tikte (ja nu niet meer) meestal aan als ik in een wending zat zodat hij net zijn achterbeen er beter onder zette dus dan hoefde ik weinig in mijn hand te veranderen.

Met een springzweep tik je meestal tegen de hals aan en als hij echt straf nodig heeft doe je je teugels in een hand en geef je hem op zijn donder.

Ik rij nooit een proef met zweep puur omdat het niet lekker rijdt en in de weg zit. Dus de M zal weinig verandering zijn. Plus dat ik van mening ben dat een paard met of zonder zweep niet anders mag reageren. De fout zit dan bij de ruiter ipv het paard Lovers .

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:09

carola schreef:
Als je een zweep nodig hebt om harder te gaan, tja, dan ben je gewoon een gigantische beginner.


En bedankt, maar niet heus..... Boos!
Ik rijd ook af en toe met een zweepje, maar ben dus geen beginner, zoals jij stelt.

Ik gebruik af en toe niets, af en toe sporen en de andere af en toe de zweep. Het zweepje heb ik nodig ter ondersteuning van mijn hulpen. Hij is zo slim te weten wanneer ik niets bij mij heb, en dan drukt hij zich af en toe wel eens. Je kan mij niet vertellen dat jij nooit met een zweepje rijdt. sommige paarden moet je wel met zweep rijden, bijv. doordat ze nooit voor het been zijn gereden (zoals die van mij door zijn vorige eigenaresse)

Dus niet iedereen over 1 kam scheren, hoor! Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:56

hihi Ik denk dat jullie Carola verkeerd begrijpen ze bedoelt hier dat de zweep gebruikt wordt ipv de benen?? De zweep is geen vervanging van de andere hulpen.
Een paard moet scherp aan het been staan maar reageerd hij niet is een tikje op zijn plaats goed. Maar je benen moeten er wel bij blijven Lovers .

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:38

Bon weet ook dondersgoed wanneer je een zweep hebt.
Je meot hem ook rustig aangeven (als ike rop stap laat ik hem altijd nog liggen en ik pak hem pas als het echt nodig is) als je zo komt, ja hoppa hier je zweep dan springt ze weg.

Maaruh ik gebruik de zweep als ze mijn binnenbeen neit gehoorzaamt, dan geef ik een tikje achter mijn binnenbeen.
Als ze helemaal neit gehoorzaamt krijgt ze een tik op dr kont (dan heb ik de teugels in een hand want anders krijgt ze een ruk in dr mond)

voor de rest gebruik ik de zweep eigenlijks neit.
Ik heb ook wel ponies en paarden meegemaakt die er bang voor waren, zodra ik een zweepje had gingen ze draven en haastig doen en overal van schrikken (Jeltje, Irene, Mathilda en Jellie waren zo)
Bon is dus de eerste pony in 3 jaar die ik echt elke keer wel emt zweep rijd.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:43

Ik rijd in principe zonder zweep en zonder sporen. Op sommige dagen als Manouk echt ontzettend lui of juist heel schrikkerig is pak ik soms een dressuurzweepje. Doordat ze dan lui of schrikkerig is let ze dan minder goed op wat ik doe. Meestal is een keer een tikje erbij wel genoeg. Daarna doe ik hem vaak weg omdat ik hem niet meer nodig heb.
Als ik naar buiten ga neem ik vaak het springzweepje wel mee voor de zekerheid. Ze kan soms namelijk ontzettend aanstellerig doen over een draadje of plastic zakje en dat dan natuurlijk midden op de weg. Vaak heb ik hem ook buiten niet nodig.