Weglopen bij opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Weglopen bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 13:18

Zogauw ik wil opstappen dan loopt mijn paard weg en begint als een gek te rennen of hij begint te bokken zogauw ik erop zit. Heeft er iemand tips hoe je een paard kunt laten stilstaan bij het opstappen?


Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:24

Eerst erachter komen wat de oorzaak is. Is het zadel pijnlijk,de rug pijnlijk? is het angst? is het paniek?of is het ongehoorzaamheid? of heeft ie het nooit goed geleerd?
Druk eens op zijn rug als er geen zadel op ligt, duwt hij zijn rug naar beneden als je drukt, dan duid dat op rugpijn. Check je zadel na, is je boom heel, uitstekende punten, moet je zadel worden opgeculd?
Als het is omdat hij het nooit goed geleerd heeft, rust erin brengen binnenstelling vragen bij het opstappen, zachtjes gaan zitten, en belonen!!!

Replay

Berichten: 442
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:38

Ik heb zelf een 4 jarige van nu 1.81, waar je niet zo makkelijk opkomt. In het begin wilde hij ook nooit blijven staan, ik heb een aantal keren aan iemand gevraagd hem vast te houden en ik heb hem ook wat langer stil laten staan na het opstijgen. nu doet hij het perfect, alleen!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:32

inderdaad ff iemand er bij vragen, en streng zijn, Niet accepteren dat ie wegloopt zonder dat jij hulpen geeft. suc6

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:57

Ik zou eerst eens afvragen aan jezelf of je paard dit altijd al heeft gedaan, zo nee dan zou er toch een oorzaak voor moeten zijn en daar moet je dan achter komen.
Misschien heb je een nieuwe zadel wat niet fijn ligt voor je paard? Misschien heeft je paard last van z'n rug, etc.
Heeft hij dit altijd al gedaan dan zou ik iemand erbij gaan zoeken die jou erbij kan helpen.
En blijf eraan denken dat jij de baas bent, en zorg ervoor dat je paard dat ook weet.
Succes.

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:54

ik zou toch ook iemand vragen en kijken of hij bang is...zoniet dan strenger zijn met woorden of met kr8! zo weet hij dat hij niks mag proberen! suc6666!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:00

misschien kan je proberen als iemand hem vast houd als je opstapt zodat ie niet weg kan en streng zijn, jij bent de baas

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:45

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een jonge pony die echt weg ging rennen en mensen konden hem zelfs niet voor me vast houden, omdat hij dan helemaal door het lint ging (achteruit rennen, vooruit)...

Toen zijn we weer heel rustig begonnen met halt houden en heel veel belonen, dus als ik erop zat kreeg hij uit m'n linker en rechterhand een brokje! Het is misschien niet ideaal om je paard te voeren als je erop zit, maar na een week of 2 werpte het wel z'n vruchten af en werd het met de dag beter. Kon na een maand op stappen zonder m'n teugels vast te hoeven houden, echt een super pony!!!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:14

ik heb het zelfde probleem. Eerst nooit last van gehad en nu ineens el. i In de bak kan ik niet opstappen maar op het erf wel op het astfal:S. Als iemand haar vasthoud wordt ze gek dus dat lukt ook niet. Ik heb nu geleerd. Als je erop wilt en ze loopt weg stopt je en begin je opnieuw net zo lang totdat jij erop kan

c_alsemgeest

Berichten: 20663
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:08

klinkt idd erg als rugpijn

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:14

dat heeft ze nie het zadel ligt goed. Ik snap nie dat ik op het erf wel op kan stappen en in de bak niet

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:17

Teugels erg strak houden met opstijgen. Mijn paard vloog eerst ook bokkend weg, maar eerst werd en draven en nu is het stappen. Het is niet zo dat je z'n mond kapot moet rukken maar hem even laat zien dat je het niet pikt dat ie zo raar doet!

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:51

Muizje schreef:
Teugels erg strak houden met opstijgen. Mijn paard vloog eerst ook bokkend weg, maar eerst werd en draven en nu is het stappen. Het is niet zo dat je z'n mond kapot moet rukken maar hem even laat zien dat je het niet pikt dat ie zo raar doet!


Da kan ook een omgekeerd effect hebben: dat kan er net voor zorgen dat ie zich nog harder gaat verzetten en nog harder weg gaat rennen...

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:41

als ik de teugels los en strak houd ze blijf weglopen. Vast iets om een geintje met mij uittehalen