weer het fenomeen 'aan de teugel' maar dan anders..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

weer het fenomeen 'aan de teugel' maar dan anders..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 23:20

als ik in de les op die ford van mn vriendin rijd dan rijd zegt mn instruktrice wel vrolijk dat ie zo mooi aan de teugel loopt, maar dat is dus helemaal niet het geval, Hij buigt zn nekkie een beetje en loopt ontzettend op het bit te hangen...
verrassen door bv in een keer lange teugel te geven helpt niet (ik hou dan wel contact!!!) Iemand die er een andere methode voor heeft..
het bit past trouwens goed (een gewone bustrens van harry's horse) enkel gebroken...
Hij is wel goed aan het been als je wilt wijken of bv bij tempowisselingen, maar 'omhoog' drijven lukt dus ook niet hoe hard of juist zacht je ook drijft.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 11:43

Vroeger had in een shet, en door haar dikke nekkie leek het ook alsof ze mooi aan de teugel liep. En ze deed dus hetzelfde als de fjord van je vriendin. Ik moest telkens met iets nieuws inkomen op het moment dat ze dat deed. De ene keer een rukje met 1 teugel, de andere keer een schop, en weer de andere keer de teugel kompleet! losgooien. Het is prima overgegaan. Verder reedt ik vaak met een "boogjes" teugel in de wei, klinkt wel raar, maar ze leerde dan wel om op 4 benen te lopen. Maar ja, dat was maar mijn shet. Ik zou snel bang zijn dat ik het bij iemand anders zou kunnen verknallen, dus misschien is overleggen met je vriendin geen slecht idee. Veel succes ermee.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 13:29

veel jonge paarden hebben het zelfde probleem, ze blijven maar met het bit klote.
JE moet ze dan gewoon alleen maar naar voren rijden, geen spanning ed op de teugels, op het moment dat ze de nek wat langer maken, moet je gewoon de gewone druk hebben, gaan ze weer klote, dan weer "Los" en naar voren rijden.

groetjes Lara

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 14:07

Als hij gaat hangen kun je het eens met een eenzijdige ophouding proberen. Trouwens geen compliment voor je instructeur als die niet ziet dat de pony gaat hangen en niet aan de teugel loopt. Maar dat even terzijde...

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:37

Jij zegt van dat hij op het bit hangt en dat jij waarschijnlijk zere armen hebt omdat ie zo zit te trekken en te doen. Maar je kunt ook beginnen met hem lekker op de volte te zetten en met hem gaan werken (stelling binnen,buiten volte kleiner groter maken) en dan laat ie vanzelf los ALS JIJ DAN OOK LOS LAAT HE! veel suc6 en denk altijd als die weer gaat hangen NIET TERUG TREKKEN want het paard is toch VEEL sterker duz dan gewoon die handen naar voren steken en ontspannen!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:59

Waarschijnlijk heb jij zelf te veel druk op de teugels. Als jij namelijk heel weinig druk op de teugels hebt, kan hij nooit gaan hangen......... Door middel van licht contact van jou uit, kan jouw pony nooit op het bit gaan hangen: want hij heeft niets te hangen!

Het is moeilijk uit te leggen........ Ik wou het eerst nooit geloven: Ik zei altijd: Ja maar, zij hangt zo op het bit!! Nu kan ik met een KPWNer heel erg merken, als ik te veel druk op de teugels neem, pakt zij haar kans en gaat een beetje hangen.

Dus, probeer eerst aan jezelf te werken, en daarnma aan het paard.......

Idd niet echt handig: een instructrice die dat gehang niet zite Schijnheilig Kun je niet een andre istructrice vinden??? Dit is wel een belangrijk 'basisding' Lips are sealed

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:29

ik denk dat hier niet echt hangen wordt bedoelt, maar buigen, gewoon van het bit weg lopen precies het zelfde als wat ik met mijn ezel heb gehad.Tenminste dat verwacht ik zo te lezen.

of heb je een mega druk in je armen als je aan het rijden bent.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 10:38

Ja, ze hangt echt op t bit en als ik dus loslaat denkt zij mooi ahhh halsstrekken, maar ik zal het es een tijdje proberen en dan kijken of ze minder gaat hangen als ik contact wil.
En idd ik heb t zelf ook niet zo op die instruktrice, maar ik heb ook nog een andere alleen daarbij rijd ik nooit met die fjord dus die kan er ook niks van zeggen...
Ik denk ook dat ik die andere les ga opzeggen, maar ik moet wel bij die vereniging kunnen blijven vanwege de wedstrijden, want daar doen ze bij die andere manege niet aan...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:55

zoals hier al eerder gezegd, dit kun je alleen oplossen met je benen. Als hij hangt op je handen, dan kom je een keer heel fel in met je benen. Als het goed is, komt hij dan met zijn hoofd omhoog. Je moet je hand op dat moment ook ontspannen, zodat hij ook omhoog kan komen en niet tegen de hand in kan komen. Dus op zich is dat losgooien nog niet zo slecht maar je kunt dit zonder je benen niet oplossen. Natuurlijk helpt dit niet na 1x. Het volgende moment zal hij weer gaan hangen. Dan herhaal je dit desnoods maar tig x. Uiteindelijk zal het helpen! nog een tip: tempiwisselingen rijden en overgangen, heel veel achter elkaar, dat zal je ook heel erg helpen om dit probleem op te lossen.