travers/renvers/appuyeren/wijken etc...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

travers/renvers/appuyeren/wijken etc...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 22:35

hoi,
kan iemand me in het kort (liefst in jipenjanneke-taal Tong uitsteken ) uitleggen wat de verschillen tussen deze oefeningen zijn? travers/ranvers, appuyeren/wijken.

Ik rijd sinds een tijdje op een dressuurpaard waar ik waarschijnlijk nog heel veel van kan leren. Ik heb me eigenlijk nooit echt veel in de dressuur verdiept. Weinig wedstrijden gereden vroeger, wel een goede basis meegekregen, maar later weinig mee gedaan. Ik heb vroeger wel goed les gehad, maar dat is inmiddels ook al weer 20 jaar geleden.

Het paard waar ik nu op rijd is z2+wp dressuur geweest, ze doet nu niet meer mee aan wedstrijden omdat ze inmiddels de respectabele leeftijd van 23 jaar heeft bereikt. Ik rijd haar 2 keer in de week, en het gaat heel goed. Maar nu wil ik dus een stapje verder gaan en met haar wat van de bovengenoemde oefeningetjes gaan proberen. Alle knoppen zitten er in principe dus wel op. Ik weet alleen niet zo goed welke stelling en buigingen er precies bijhoren.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:09

PFFFFFT... De stelling en de buiging is anders. Bv. wijken is voorwaarts/zijwaarts terwijl het paard licht gebogen mag zijn in de richting waar ie vandaan komt. In een appuyement kijkt het paard juist in de richting waar ie heen gaat. In beide gevallen mag de achterhand niet eerder over zijn als de voorhand. travers is simpel gezegd met de kont naar binnen (gebogen om binnenbeen. de voorbenen en achterbenen lopen op vier sporen, (als je rechtuitgaat loopt een paard op twee sporen) renvers is travers de andere kant op maar wordt in de praktijk weinig meer gedaan en niet meer gevraagd in de proeven. (net als de passade hihi) Eigenlijk kan ik je aanraden om met dit verhaal eens naar een dressuurinstructeur te stappen en gewoon een keertje een losse les te nemen. Als de instructeur in zijn achterhoofd houdt dat jij er recreatief mee aan de slag bent kan het een hele leuke ervaring voor je zijn.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 23:14

dank je wel! dit maakt het al een stukje duidelijker.
misschien ga ik inderdaad maar een keer een les nemen. Lijkt me heel leuk en leerzaam!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:04

Er zijn een heleboel boeken met duidelijke foto's waar je het verschil goed kunt zien en waar het precies staat uitgelegd.
Annegti legt het kort en krachtig uit. OK dan!
En gewoon een beetje puzzelen op je paard is altijd leuk!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:37

juval schreef:
hoi,
kan iemand me in het kort (liefst in jipenjanneke-taal Tong uitsteken ) uitleggen wat de verschillen tussen deze oefeningen zijn? travers/ranvers, appuyeren/wijken.
.


Travers: achterhand komt naar binnen, paard is gebogen om binnenbeen.

Renvers: schouder naar buiten, paard is gebogen om buitenbeen.

appuyeren: paard loopt zijwaarts en is gebogen in de richting waar het heen gaat. Het is een vorm van van hand veranderen omdat je van richting verandert.

bij wijken blijf je op de zelfde hand, je verandert niet van richting. Het paard is hooguit licht gesteld in de richting waar het vandaan komt, i.p.v. waar het naartoe gaat.

Bij wijken is geen sprake van lengtebuiging, bij appuyeren wel.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 26-04-04 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:37

misschein kan je wel gewoon een keer hulp van degene die er Z2 mee heeft gereden krijgen (neem aan dat dat de eigenaar is). die weet ook presiec hoe de knoppen op dat paard werken (meestal verschilt dat per paard niet veel maar toch). kan je het gelijk uitproberen en het kan voor worden gedan zodat je direct ziet hoe het moet (ga ervanuit dat als je Z2 rijdt dat de oefeningen er goed uitzien). succes ermee!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:48

Oook voor "receatietief buiten rijden" is het goed af en toe eens schouderbinnenwaarts/travers/traver/appuyeren te rijden. Blijft je paard soepel, wordt hij sterker van en leert beter verzamelen en dragen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:19

Ga maar eens bij de bieb langs! Daar staat het ook wel in de dressuurboeken! Meestal ook nog foto's bij voor de duidelijkheid, dat is heel verhelderend!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:12

Renvers is dat schouderbinnen?
Moeilijk allemaal hoor Lachen

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:23

Melissa schreef:
Renvers is dat schouderbinnen?
Moeilijk allemaal hoor Lachen


Nee precies het omgekeerde. Schouderbinnenwaarts is schouder naar binnen. En Renvers schouder naar buiten. Bv Als je op de linkerhand zit is schouderbinnenwaarts de buiging naar links en bij Renvers de buiging naar rechts. (Je zou het dus voor de duidelijkheid ook schouderbuitenwaards kunnen noemen)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:42

en sla het reglement er eens op na
Artikel 112 Het werk op twee hoefslagen."]
1. Een onderscheid moet worden gemaakt tussen de volgende bewegingen:
- wijken voor het been,
- schouderbinnenwaarts,
- travers,
- renvers,
- appuyeren.
2. Het doel van de bewegingen op twee hoefslagen is:
2.1 het verbeteren van de gehoorzaamheid van het paard aan de hulpen van de ruiter,
2.2 het soepeler maken van het paard als geheel, het verhogen van de schoudervrijheid en de soepelheid van de achterhand, het vergroten van de elastische doorgankelijkheid tussen mond, nek, hals, rug en heupen,
2.3 het verbeteren van de cadans en het harmonischer maken van evenwicht en gangen
3. Het wijken voor het been.
Het paard is nagenoeg recht, met uitzondering van een lichte stelling in het nekgewricht tegenovergesteld aan de richting waarin het gaat, zodanig dat de ruiter net de wenkbrauw en het neusgat aan de binnenzijde kan zien. De benen aan de binnenzijde kruisen voor die aan de buitenzijde.
Het wijken voor het been zou een onderdeel moeten zijn bij de training van het paard, voordat begonnen wordt met het verzamelde werk. Daarna is het, gecombineerd met de meer gevorderde oefening schouderbinnenwaarts, de beste manier om een paard soepel, vrij en ontspannen te maken. Het verbetert de ongedwongenheid, de veerkracht en de regelmaat van de gangen, alsmede de harmonie, de lichtheid en het gemak van de bewegingen.
Te veel halsbuiging, een kantelend hoofd, of onregelmatig gaan zijn grove fouten.
[/quote]
[quote="Artikel 113 De zijgangen. schreef:
1. De bijkomende bedoeling van zijgangen is het ontwikkelen en verbeteren van het onderbrengen van de achterhand en daardoor ook van de verzameling.
2. In alle zijgangen, schouderbinnenwaarts, travers, renvers en appuyeren is het paard licht gebogen en beweegt zich met de voorhand en de achterhand op twee verschillende hoefslagen.
3. De buiging of de stelling moeten nooit overdreven worden om het evenwicht en het gemak van de betreffende beweging niet te belemmeren.
4. Bij alle zijgangen moet de gang vrij en regelmatig blijven, onderhouden door een constante impuls, maar niettemin soepel, gecadanceerd en in evenwicht. Impulsverlies treedt vaak op omdat de ruiter teveel bezig is met de buiging en het zijwaarts brengen van het paard.
5. Bij alle zijgangen is de kant waarnaar het paard gebogen moet zijn per definitie de binnenzijde. De tegenovergestelde kant is dan de buitenzijde.
6. Het schouderbinnenwaarts gaan.
Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist voor dat van de buitenzijde. Het achterbeen aan de binnenzijde wordt voor het achterbeen aan de buitenzijde gezet. Het paard kijkt in de tegenovergestelde richting van de kant waar het heen gaat. Het schouderbinnenwaarts gaan is, als dit wordt uitgevoerd op de juiste wijze - het paard licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter en zich bewegend op de correcte hoefslagen - niet alleen een oefening voor de souplesse, maar ook voor de verzameling, immers het paard moet bij iedere pas zijn binnenachterbeen onder de massa en voor het andere been brengen en daarbij zijn binnenheup laten zakken.
De schouderbinnenwaarts is een oefening op twee hoefslagen met drie sporen.
Bij het ingaan van een volte vanuit schouderbinnenwaarts, dient het paard vanuit het schouderbinnenwaarts met een doorgaande en vloeiende beweging de volte in te gaan (dus niet eerst recht stellen).
Wanneer bij het einde van de volte wordt overgegaan naar schouderbinnenwaarts of travers mag het paard niet tussentijds recht worden gesteld, doch dient met een doorgaande en vloeiende beweging in de gevraagde oefening te worden gebracht.
7. De Travers.
Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. De buitenbenen kruisen voor die aan de binnenzijde. Het paard kijkt in de richting van de beweging.
De travers is een oefening op twee hoefslagen met vier sporen.
8. De Renvers.
Dit is een beweging tegengesteld aan de travers, met de achterhand in plaats van het hoofd naar de omheining. Alle beginselen en voorwaarden die betrekking hebben op de travers gelden ook voor de renvers.
9. Het appuyeren.
Dit is een variant van de travers, uitgevoerd op de diagonaal in plaats van langs de rechte lijn. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter om zo meer vrijheid en beweeglijkheid te geven aan de schouders, daarmee het gemak en de gratie van de beweging versterkend. De voorhand moet echter in lichte mate de achterhand voorafgaan. De benen worden gekruist, waarbij de buitenbenen voor en over de binnenbenen langs gaan. Het paard kijkt in de richting van de beweging.
Het paard moet gedurende de gehele oefening dezelfde cadans en hetzelfde evenwicht bewaren. Om een grotere vrijheid en beweeglijkheid aan de schouders te geven, wat bijdraagt tot een vloeiender en eleganter beweging, is het vooral belangrijk dat niet alleen het paard correct gebogen is en voorkomen wordt dat de binnenschouder teveel wordt belast, maar ook dat de impuls behouden blijft en vooral het binnenachterbeen goed blijft ondergebracht.
11 Appuyementen, afwisselend naar links en rechts (zigzag), zijn de beste controles om te zien of het paard aan beide zijden even gymnastisch is; daarom is het belangrijk erop te letten dat de stelling en lengtebuiging aan beide kanten gelijk is. Het omstellen dient in een vloeiende, voorwaartse beweging te geschieden.
Is er een duidelijk verschil zichtbaar, dan geldt dat als bewijs dat het paard naar één zijde niet voldoende gymnastisch ontwikkeld is. Onder alle omstandigheden moet blijk worden gegeven van een goede houding, een vrije en gelijkmatige voorwaartse en zijwaartse beweging en een vloeiende uitvoering van de beweging bij een juiste stelling.



en voor alle duidelijkheid:
schouderbinnenwaarts op de linkerhand = dezelfde beweging als schouderbuitenwaarts op de rechterhand (en vv natuurlijk)
travers op de linkerhand = dezelfde beweging als renvers op de rechterhand (en vv natuurlijk)

Tamary, ik denk dat je hetzelfde bedoelt maar renvers kun je geen schouderbuitenwaarts noemen. Als je vanuit de schouderbinnenwaarts je stelling en buiging omzet naar de andere kant (dus van links naar rechts) zonder de schouder te verplaatsen krijg je renvers.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:57

Appuyment:

Afbeelding

Afbeelding

Travers:

Afbeelding

Afbeelding

Renvers:

Afbeelding

Afbeelding

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 13:42

Harstikke bedankt Lielle en Sjaantje!!! (en verder iedereen natuurlijk)
dit is echt supergoed, precies wat ik bedoel. Hier kan ik wel verder mee.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:46

juval schreef:
Harstikke bedankt Lielle en Sjaantje!!! (en verder iedereen natuurlijk)
dit is echt supergoed, precies wat ik bedoel. Hier kan ik wel verder mee.



Hihi ga je aan de dressuur Verward Haha! *LOL* Je mag mijn Gymnasium wel lenen hoor! Ook voorin het proeven boekje staan volgens mij van die schematische tekeningen!

Succes, en ik kom binnenkort een keer kijken Haha!

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 14:10

ow, dan ga ik gauw oefenen!! hihi.