losjes in de hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

losjes in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 15:38

hoi bokkers,

ik rijd op een draver die moeite heeft ontspannen en rustig te lopen.
het gaat echter steeds beter en meestal na een 20.30 minuten losrijden
gaat ze haar rug gebruiken en ontspant ze in haar hals, en komt naar
beneden (niet constant hoor).

daarbij heb ik een los teugelcontact, de instructrice zegt dat ik korter moet
vastpakken maar ik merk dat t paard dit niet fijn vind, ze gaat dan steeds harder lopen en wordt opgefokt, ik doe dan dus mijn teugels weer wat losser, maar steeds weer krijg ik hetzelfde commentaar....

rijd er iemand ook op deze manier? dus vrij losse teugels?
of doe ik het echt fout en moet ik de teugels kort nemen?

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:58

ik moet ook in het begon met losse teugel rijden ik was dat niet gewend maar je moet da leren. Ik moet contact blijven houden met lange teugels

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:21

Het klinkt alsof je het goed doet.

Dat ie gaat rennen als je meer contact neemt, kan betekenen dat het contact te hard is. Dit kan aan de handvoering liggen (niet onafhankelijk genoeg van de zit), maar eventueel ook aan het bit.

Hoe los heb je het? Als je wel een constant contact hebt, hoeft het niet 'vaster'. Een 'los-vast' contact (wisselend) is echter ook niet prettig.
Je kan proberen door veel schijn overgangen (vooral in draf, naar bijna stap) het paard wat meer bij elkaar te krijgen (meer met de achterhand laten dragen). Hierdoor kan je dan, bij behoud van het lichte contact, de teugels wat korter gaan nemen.

Als het paard wegrent bij teugelaanname, doet het dat zeker weten op de voorhand.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:44

Ik rij zelf met losse teugel, dit dan wel met stang. Dat is natuurlijk anders.
Mijn mening is dat je het paard enkel uit evenwicht brengt bij te vel contact. Dat verklaart ook harder gaan lopen. Hou de teugels lekker losjes en rij hem met been naar het bit toe en niet andersom.

Het paard geeft het andwoord wat strakker vast pakken niet goed is. Leg dat je instructeur uit anders blijf ze het maar zeggen, tot bijde ergenis.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:09

hallo,ik moet mijn paard ook met een lange teugel rijden,te kort worddt ze ook te sterk,ik krijg ook commentaar op de les dat ik de teugels te lang heb,maar het paard onspant zo veel meer..dus ik doe wat het paard fijn vind

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:45

haai
nee hoor, als ik het zo hoor doe je het niet verkeerd. Tenslotte, je paard loopt toch prettig? =) Waarom zou je je teugels korter nemen als dat alleen maar verzet oplevert? Je kan als je verder bent in de training misschien weer eens kijken of je de teugels korter kan nemen, maar licht contact met de mond is gewoon goed hoor. (ik weet niet hoe los je ze hebt natuurlijk, als ze in lichte boogjes hangen kan je er naartoe trainen dat je ze korter kan nemen. Als je ze niet in boogjes hebt hangen en constant contact hebt, hoeven je teugels niet korter.)
En zoals al beschreven is, kan je meer de achterhand eronder rijden, niet me je teugels, maar met je benen en zit natuurlijk. Dan wordt je paard wat "korter" en dan kun je automatisch je teugels iets korter nemen.
Succes! MinX

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:25

misschien zegt je instructrice dat je je teugels korter moet nemen omdat je anders je handen te dicht bij je lichaam houdt? maar als dat zo was had ze dat vast wel gezegd denk ik

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 12:54

Ik gebruik ook die manier bij pony's die geen aanleuning durven nemen en gestressed raken of in verzet gaan tegen de hand.
Ik rijd met losse teugel, zo lang dat ze zelf mijn hand op gaan zoeken als ze ontspannen. Heb ik de teugels te kort, dan is de hals nog niet lang en laag genoeg om lekker naar beneden te vallen. Pas als ze zich zo los laten in hun lijf, probeer ik heel voorzichtig aanleuning te krijgen. Eerst nog steeds aan die lange teugel, en als ze daar in ontspanning mijn hand gaan volgen en zelf licht gevoel nemen, dan probeer ik de teugels steeds meer op maat te nemen.
De meeste instructeurs/trices die ik ken vinden deze manier omslachtig, of onzin, en willen dat je het met druk en teugels op maat op lost...
Gelukkig heb ik nu een instructrice gevonden die een visie heeft die aansluit bij de mijne en sindsdien rijd ik met veel meer plezier les...
Deze instructrice rijdt zelf op ZZ-licht/zwaar niveau wedstrijden, training tot prix-st-george, dus het is niet zo dat het zo vrijblijvend is dat er niets gepresteerd hoeft te worden Knipoog Op deze manier kunnen we er dus ook wel komen Haha!

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:30

ik reed met men verzorg pony in het begin ook met een korte teugel.....ze deed dan alleen maar der kop in de lucht en ging alleen maar harder...ik rijd nu ook met lossen teugel en moet ik toegeven zo ontspand ze veel sneller, en draagt ze der eigen hoofd! ze word dan ook rustiger, je moet op je eigen manier rijden, jij voelt dat zelf

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:18

ik denk dat je het goed aanpakt. Wanneer je gewoon ontspannen kunt blijven rijden is er toch niets aan de hand? Wanneer het korter maken van de teugels alleen maar problemen oplevert, kun je dit het beste maar niet doen of het in ieder geval heel langzaam opbouwen. veel succes

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:26

Heb hier ook al discussies rond gevoerd. Ik heb namelijk ook een dravertje ingerden die alleen ontspant op een losse teugel. eEn na lang oefenen konden we dan de teugels iets korter nemen, stukje voor stukje. Het is niet zo goed volgens mij om gewoon hem kort te houden en te laten dribbelen, dit is een andere manier van aan de teugel rijden die niets meer te maken heeft met ontspannen en lichtheid.) Dus ik zou zegge, doe voort met een lang teugeltje maar hou wel een zacht contact en dan kan je met de tijd ietstje gaan innemen! succes! OK dan!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:55

Denk dat je ze gewoon op deze lengte moet houden en vanzelf naar je hand toerijden. Dan komt dat contact zelf wel. Denk toch dat je haar liever ontspannender hebt met iets langere teugel en vandaaruit naar de hand moet toerijden dan dat je ze korter hebt en een gestresst paardje hebt Lachen

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:59

Miss_Blimm schreef:
Denk dat je ze gewoon op deze lengte moet houden en vanzelf naar je hand toerijden. Dan komt dat contact zelf wel. Denk toch dat je haar liever ontspannender hebt met iets langere teugel en vandaaruit naar de hand moet toerijden dan dat je ze korter hebt en een gestresst paardje hebt Lachen


OK dan! Je krijgt niet meer aanleuning door maar je teugels korter te nemen, maar zoals miss hierboven al zegt door met je been naar je hand toe te rijden, teugel korter=is van voor naar achteren werken, wat was les 1 ook alweer?? mmm oh ja ALTIJD van achter naar voren werken

Succes ermee

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:01

Ojah van achter naar voren rijden Lachen was ik nog ff vergeten *grinzzz*

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:25

Schijnheilig iedereen zegt het!! gewoon rijden zoals jij het wilt, en het beste voeld

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:24

Een lichte aanleuning moet je altijd proberen te behouden.
Omdat jou paard nog erg onwennig is en moeilijk te ontspannen is de prioriteit onspannen, pas als deze ontspanning volledig bevestigd is kun je weer een stapje verder gaan.
Maar je teugels moeten niet in boogjes hangen en controleer ook je houding eens, misschien wou ze dat je, je handen verder van je lichaam moet houden en dus ook de teugels ietsjes korter.
Ik zou het toch even met je instructrice hierover hebben en even vragen waarom zei vind dat je je teugels korter moet houden.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:05

HHet is zo jammer dat veel ruiters hun teugels korter gaan houden in de hoop dat hun paard dan wel zijn nek krult. En vaak gebeurt dat dat ook, maar het geeft een heel gespannen indruk en tegenovergesteld aan de lichte, ontspannen aanleuning. Tegenwoordig willen er te veel (bij ons toch) direct een mooi opgericht paard zien, dus doen ze maar hun teugels super kort. Ik denk nog altijd beter een lang durende , eerlijke aanleuning, dan zo'n vastgezette korte aanleuning.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:14

Ik denk dat jij je hand vastzet......... kortere teugels en een losse hand, daar gaat een paard niet van vluchten. Ik denk dat je instrukteur gelijk heeft. Een paard met waslijnen en een ruiter met haar handen op dr bovenbenen is zo een minpunten gezicht (buiten dat het niet goed is voor het paard) Gewoon aanleuning zoeken, handen onspannen op de plek meegaan in de beweging en achter de activiteit bewaken........

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:23

Ik heb ook een paardje waarbij ik in het begin altijd met vrij lange teugels rijdt. En een redelijk lange hals (wel nageeflijk en met aanleuning).
Pas als ze lekker losgereden is en ontspannen is dan kan ik de teugels korter gaan nemen. Soms kan dat pas na een half uur. Maar dan loopt ze wel ongelooflijk lekker. ALs ik de teugels in het begin korter zou gaan nemen komt er spanning en kan ik het de rest van mijn les wel vergeten.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:31

Nee, waslijnen zijn niet goed, je moet altijd een licht maar constant contact hebben en met waslijnen lukt dat niet. Ik ben het voor de rest helemaal eens met Scum!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 17:13

nou bokkers, bedankt voor jullie tips en ik rijd echt niet met waslijnen hoor!
wellicht dat mijn instructrice toch mijn houding bedoeld, (of niet)
ik ga het vanavond vragen als ik weer de opmerking krijg.
het kan ook zijn dat ze bedoeld dat ik een constant contact moet houden.

(mijn prive instructrice zegt er trouwens niets over)
ze wordt op deze manier inderdaad ontspannen en verzameld meer, en
dan kan ik de teugels ook wat korter nemen.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:30

Citaat:
daarbij heb ik een los teugelcontact,


Daarbij zeg je dus al dat je geen waslijnen hebt, das heel wat anders heej.

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:56

laetitia schreef:
hoi bokkers,

ik rijd op een draver die moeite heeft ontspannen en rustig te lopen.
het gaat echter steeds beter en meestal na een 20.30 minuten losrijden
gaat ze haar rug gebruiken en ontspant ze in haar hals, en komt naar
beneden (niet constant hoor).



Als contact niet constant is kan ook betekenen dat je paard zoekende is (zo drukt mijn instructrice dat wel eens uit) Dat hij zeg maar opzoek is naar contact en dus niet constant is. De oplossing is dna idd je teugels er ietsje mee rbijnemen, maa vooral met heel veel kuitondersteuning. Als je paard dan gaat vluchten kan zijn dat hij of geen zin heeft in werken en hem dus gewoon eruit rent, of dat je te strak neemt en hij van je weg wil vluchten. Maar je teugels er ietsje bijnemen, moet hij toch kunnen accepteren als hij echt over de rug en met achterhand erbij is? Maar dat kan ik niet zien,w ant ik sta er niet bij! Misschien is het heel wat anders, ik zou het in ieder geval, hoe dna ook, eens supergoed doornemen met je instructrice, want goed contact met je instructrice is echt goud waard. En ik kan het weten Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:14

Ik denk dat je je teugels wel wat korter moet nemen. Wat ik zo begrijp is dat ze nog niet in ee mooie evenwicht loopt en zichzelf te lang maakt. Dit los je niet op door een los teugelcontact te houden. Ik zou teugels iets korter nemen, licht contact maken en van achter naar voren met been naar de hand toerijden en kijken of ze na wil geven en je hand wilt volgen. Dan kan je dr ook over de rug rijden maar als ze zich zo lang maakt en je houd een losse teugel dan wordt het ook niet beter.
Ze zal best even wat tegensputteren als jij haar meer in evenwicht wilt rijden maar dit moet ook geleidelijk.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:07

Ze heeft toch al teugelCONTACT. En geen waslijnen.