niet aan het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 20:05

hallo,
ik rij nu een half jaar een merrie, die misschien een hormonale afwijking heeft oid. met andere woorden, ze is braaf op stal (zadelen wat minder), en met rijden een ramp. bokken als ze moet werken, links om meer als rechtsom. heeeeel veel protest...goed daar werk ik nu aan en ik moet met veeel meer been rijden, prima!!!! maar......nu is t dus de laatste tijd zo dat ze niet meer vooruit te branden is... ze is niet dood voor m'n been ,want als we gaan springen hoef ik alleen aan m'n been te denken en ze springt al aan. ded laatste tijd kan ik drijven/schoppen tot ik een ons weeg maar ze reageert niet opo m'n been, het trukje zwep kennt ze wel als ik die er bij hebloopt ze wel en als ik een plotselinge tik wil geven achter m'n been, ziet ze t al gebeuren vanuit dr oog hoek en gaat ze dus lopen, maar ik wil dat ze AAN m'n been is en niet dankzij de zweep. vanddaag voor t eerst met een spoor gereden, maar die voelt ze volgfens mij niet eens. al zet ik hem tussen dr ribben ze zal niet een reactie geven dat ze t voelt en gaat lopen....... ik krijg les met haar maar omdat t dressuurmatig helemaal niet ging om dat hormonale en staken dus we zijn nu alleen aan het springen....
met andere woorden hoe krijg ik deze slimme donder aan het lopen voor m'n been.
sorry voor t lang verhaal Bloos!

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:55

Misschien kun je een hindernis neerzetten en dan springen en dan weer een paar rondjes proberen te dressuren, als ze dan weer niet luister weer een hindernis springen en zo steeds prober langer te dressuren.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 21:11

zo rij ik altijd al, zodat ze een beetje happy blijft met rijden, eigenlijk rij ik altijd prix caprilli Lachen
ik wil ook gewoon normaal kunnen rijden, opo een wedstrijd kan je ook niet midden in je proefeven een sprongetje maken om dr aan de praat te houden, ik wil normaal kunnen rijiden en niet steeds dat vechten om haar vooruit te houden en zonder dat gestaak

sorry hoor wordt een beetje wanhopig

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:24

Misschien moet je de zoekfunctie gebruiken. Er is hier al zoveel over gezegd..

groetjes joyce

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:46

Dit klinkt als een paard dat aangeeft niet te willen werken zoals jij zegt dat het moet.
Het probleem is niet het staken, maar dat jij het paard niet begrijpt en daardoor dingen vraagt en doet wat zij niet wil of niet kan. In het begin reageerde ze daarop met bokken zoals je zij. Nu door staken omdat biokken niet de juiste uitwerking gaf. En de uitwerking dat ze wil hebben is dat jij gaat luisteren naar haar en jullie samen gaan werken.

Neem zo snel mogelijk les van iemand die aan NH doet of paard vriendelijk werkt. Dit gaat van kwaad tot erger.

Een andere mogelijkheid zijn lichamelijke klachten. Dit denk ik niet zozeer uit je verhaal.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 23:06

kan ik met nh wel gewoon dressuurmatig blijven rijden, bij nh denk ik namelijk aan een round pen en veel lichaamelijke seinen geven, naast je paard, of met zo'n touw om z'n nek (zal even bij een topic kijken) Pling

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:39

En als je d'r een schop verkoopt?
Blijkbaar weet ze wel wat je bedoelt - als het dan niet doorkomt, geef je d'r in plaats van een tikje een keer een flinke schop. Dat is de zelfde hulp, maar dan 10 x zo duidelijk - ieder paard moet dit toch begrijpen (tenminste die van mij doen dit wel). Denk er wel aan dat je je teugels losgooit, want ze moet natuurlijk wel naar voren kunnen.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:37

Hoi,
Ik denk niet dat het heel handig is als je je paard vooruit blijft schoppen.
Lijkt me niet lekker rijden. Voor een keer kan dat wel. Maar ook daar gaan ze op afstompen. Dus zoek gewoon goede instructie en probeer daar een eindje mee te komen.

veel succes ermee OK dan!

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 10:23

dat heb ik ook al geprobeerd, zadel vast pakken en er dan zo'n beetje op in hakken, maar ook daar krijg ik geen reactie op....lekkere merrie he

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:37

Nou idd les nemen ik had het ook met de merrie wat ik rij, maar nu ik sinds een tijdje prive les heb wordt het steeds minder Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:47

Dit schreef ik eerder en zou voor jou ook goed moeten kunnen werken. Betekend even een stapje terug doen, maar je zult er veel voordeel aan hebben "on the long run" !

Succes!

QQQQ schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:55

dat is wel heel vervelend, maar als je overgangen rijd, stap draf stap draf helpt dat ook niet?? dan worden ze meestal wat meer aan je been.
Nou suc6

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:04

Met springen is ze ook niet aan je been. Want, als ze aan het been is, dan reageert ze er onvoorwaardelijk op. Ze is dus aan het donderen en loopt dus weg voor het been, evenals wanneer je een zweep gebruikt.

Mijn tip: sporen eraf, de dressuurring in en honderden overgangen rijden. 1 keer been geven op een normale manier, daarna wat steviger. Reageert ze dan nog niet, dan geef je een schop met tegelijk een tik. Niet alleen een tik, want ze moet wel weten waarvoor die tik is.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 11:04

gister was de eerste keer dat ik met sporen reed, ik vind dat je t ook zonder moet kunnen....ALS JE NIET KAN RIJDEN, MAG JE ZE NIET , ALS JE WEL KAN RIJDEN HEB JE ZE NIET NODIG Lachen sporen was dus een keer en niet meer, werkt niet....
de overgang halt stap is prima, luisterd ze maar het is vaak naar draf toe, ze wil dan eerst niet lopen, 9rij ik haar wel rond (poging) en als ik haar dan eindelijk aan idee praat heb, loopt ze heel langzaam, op normaal tempo krijg is onmogelijk, en vanuit dat tempo aan galoperen is helemaal taboe. als ik haar en tik wil geven, dus teugels in een hand gaat ze al rennen als ik m'n teugels in een hand doe. i wil haar achter m'n been tikkn, maar dat lukt niet zo makkelijk met je zweep en teugel in een hand......, maar goed ga er vanmiddag weer op en dan zullen we zien..
Laatst bijgewerkt door wiljemijn op 13-04-04 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:06

Dus... vaker oefenen op teugels in 1 hand nemen zonder dat ze harder moet. Ze moet gewoon leren dat 2 teugels in 1 hand niet gelijk een tik is. Dus op de rem zetten als ze dan al gaat rennen. Want... het is immers ongewenst gedrag.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:08

wiljemijn schreef:
ded overgang halt stap is prima, luisterd ze maar het is vaak naar draf toe, ze wil dan eerst niet lopen, en als ik haar dan eindelijk aan idee praat heb, loopt ze heel langzaam, op normaal tempo krijg is onmogelijk, en vanuit dat tempo aan galoperen is helemaal taboe. als ik haar en tik wil geven, dus teugels in een hand gaat ze al rennen als ik m'n teugels in een hand doe. i wil haar achter m'n been tikkn, maar dat lukt niet zo makkelijk met je zweep en teugel in een hand......, maar goed ga er vanmiddag weer op en dan zullen we zien..


Ze heeft geleerd dat ze zo de straf van de zweep kan ontlopen. Probeer dat zwiepen maar: als ze de zweep hoort & ziet zal ze reageren, laat haar niet op die zwiep aandraven, maar hou d'r in stap en vraag nogmaals zachtjes om draf, zoals ik boven omschreef. Volhouden & consequent zijn en kleine vooruitgangen duidelijk (met stem) belonen!!

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 11:10

ik ga t proberen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:27

wiljemijn schreef:
ik krijg les met haar maar omdat t dressuurmatig helemaal niet ging om dat hormonale en staken dus we zijn nu alleen aan het springen....


Is het dan niet logischer dat je nou net extra les zou hebben op dressuur? Dat is tenslotte wat niet lukt. Eerst luisteren en dan als beloning een sprong mogen maken, zodat je een combi maakt ok. Maar ik zou zeker in dressuur lessen.

Verder ben ik het helemaal eens met QQQQ... overgangen rijden. Eerste keer gewoon drijven, tweede keer krachtig en derde keer drijf en tik tegelijk. En dat heel consequent vol zien te houden. Dat is moeilijk maar op den duur werkt het wel. Succes ermee!

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 11:34

juist met dressuur lessen ging ze meer staken, bokken, slaan naar m'n been, op t laatst stonden we bijna alleen nog maar stil, ze wil ook niet op m'n zit, daar rent ze vrolijk doorheen. als ik haar een paar keer een goede tik geef luisterd ze wel, maar zo kan je niet gaan rijden natuurlijk......

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:38

wiljemijn schreef:
juist met dressuur lessen ging ze meer staken, bokken, slaan naar m'n been, op t laatst stonden we bijna alleen nog maar stil, ze wil ook niet op m'n zit, daar rent ze vrolijk doorheen. als ik haar een paar keer een goede tik geef luisterd ze wel, maar zo kan je niet gaan rijden natuurlijk......


Dat klinkt (zo op afstand) alsof ze zich voor teveel vastgehouden voelde. Daarom benadruk ik ook het rijden met zo min mogelijk (liefst geen) teugel. Drijf in dit stadium niet tegen je hand op, maar geef heel duidelijk ruimte voor als je aandrijft. Teugel en beenhulp komen later steeds dichter bij elkaar, totdat het lijkt alsof ze tegelijk komen, maar been komt altijd eerst!

clavecimbel
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:44

ik zou overgangen proberen te rijden. Van stap naar draf een paar passen draven en dan weer een een paar passen stappen. Meestal luisteren ze dan beter naar het been. Erg vervelend voor je dat ze zo doet misschien is het zo op te lossen Ach gut
Zou je het toch maar weer niet proberen met de les?
Als je niet naar je been luister geef je het nog een keer aan en als ze het dannog niet doet dan een tik geven. Ik zou niet te veel gaan schoppen dan luistert ze straks helemaal niet naar je been en raakt ze aan dat schoppen gewend. Het rijdt ook niet fijn en ze wordt dan nog minder aan je been. Veel succes OK dan!

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:53

ik ken dit probleem er is eigenlijk maar 1 oplossing volhouden en volhouden je paard heeft gewoon maling aan je. mijn merrie heeft het ook gedaan en ja ook ik rij nu met een spoortje hoor is geen schande ze moet het toch leren!!!!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:23

Mag ik vragen van wie je les hebt?
Ik ken de pony en ik ken de streken, met name als ze hengstig is weigert ze gewoon te lopen. Ook weet ik dat ze door veel verschillende mensen gereden werd/wordt dus dat helpt ook niet.
Je pony kan het wel dat weet ik zeker want ik heb haar zien lopen als een trein.
Wat betreft de zweep misschien helpt het om met een langere zweep te rijden die kun je met een kleine polsbeweging al bijtikken dat ziet ze niet aan komen Lachen en heel consequent blijven. Rij haar eerts lekker voorwaarts lopen op jouw been zodat je druk krijgt op 2 teugels en pak haar dan pas op misschien helpt dat.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 21:09

heb vandaag gereden......weer ruzie....hooo meer overgangen ik rij, hoe heter ze wordt....op je zit in houden is dan geen optie meer, en t bit pakt ze vast, hoofd omhoog en rennen....halver wegen wat sprongn gepakt maar ze gaat alleen maar harder. ben na 20 minuten maar afgestapt want ik had zo'n zin om te gaan slaan......kan je er maar beter af......ik ga er voorlopg dus niet meer op zitten, heb nou al weken een gevecht en ik ben t nu meer dan zat!!!!!!!!!!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:25

Tijd voor begelijding waar het wel mee lukt. Ik wil je graag helpen niet dat ik 100 % kan zeggen dat het bij mij wel lukt. Ik ben tot nu toe geen paarden tegen gekomen waar ik niet mee over weg kon.