Hoe DURVEN rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:16

Waarschijnlijk rij jij te afwachtend. Jij gaat er op zitten en wachten hoe je paard gaat reageren. Het paard doet dan wat jij aangeeft: het gaat iets doen. OP eigen initiatief natuurlijk, want wat moet het paard anders?

Je moet gaan leren ZELF ititiatief te nemen. Dat beest aan het werk zetten, voorwaarts drijven, op z'n "flikker" rijden om het zo maar eens te zeggen. Daar worden ze braaf van.

De hond is de betere mens


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:20

Ik heb dat probleem ook gehad met iones. Die durfde ik in het begin ook niet te rijden. Ik dacht dat als ik maar niets deed of van hem vroeg, dat hij wel braaf zou blijven. Zo werkt dat dus niet met paarden. WAnt door die afwachtende houding van mij werd ik JUIST gelanceerd. Pas toen ik echt op hem ging RIJDEN, haalde hij minder fratsen uit.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 09:45

siko schreef:
Nou, ik heb dus weer geprobeerd te rijden. Even een half uurtje rijden (ook om mijn schouder nog te ontzien). Op zich ging het best goed, en ik had ook best het idee dat ik haar de BAAS was, maar toen ging ze steeds langzamer lopen. Ik had al het idee dat ze weer iets van plan was en gaf haar been, eerst iets minder maar toen echt goed been...Reactei: NIKS NOPPES NADA!!! Ze ging gewoon doodleuk stilstaan en stijgeren en bokken. Ik kon wel door de grond zakken en huilen tegelijk! Waarom deed ze dat nou weer, net toen ik weer een beetje het vertrouwde gevoel kreeg om haar eens aan te pakken... Neemt ze toch weer een loopje met me! Aqua8horse: Jouw aanbod wil ik echt heel erg graag accepteren maar daar PB-en we dan nog wel even over, want ik ben bang dat ik anders niks wijzer wordt en alleen maar banger word met rijden. Als er nou iemand mij consequent kon helpen met het rijden van Cheerio... Verward

Maar hoe deze tante onder het rijden is, zo'n bave goedzak en respectvol is ze als ik zo met haar bezig ben. Ik kan dan alles met haar doen, kan zelfs zonder halstertouw naar buiten toe zonder dat ze wegrent...

Is dit nou erg vreemd??? Verward

Bedankt voor jullie lieve en steunende reacties,

Liefs Kim

Ja sorry hoor, i.p.v. te gaan zitten huilen had je beter haar een pak rammel kunnen verkopen! Jouw paard is een goedzak maar ze doet niets wat ze niet echt hoeft te doen. En bji jou hoeft ze niets echt te doen. Ze maakt de kachel met jou aan en je gaat zitten huilen! kom op nou! Je moet eens een keer goed boos worden!

MAar hoe dan ook. Je hebt schrik, en dit kun je niet alleen. Je hebt iemand nodig langs de kant die weet waar ze over praat en die jou ook de nodige "mental support"' geeft. Dat had ik destijds ook nodig. En dan ook ECHT vertrouwen op wat die persoon zegt en doen wat ze zegt. En dan lukt het wel.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:25

Ontspannen kan ze pas als ze zelfvertrouwen heeft. En dat zelfvertrouwen groeit pas bij bevestiging. En die bevestiging, daar moet ze aan werken. e moet gaan ondervinden dat ze het KAN! En dat leert ze alleen aldoende. en daarvoor moet ze haar tanden op elkaar zetten en doorzetten en dat beest aanpakken.

De hond is de betere mens


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:08

DAT boos zijn heb je nodig ja. Nu moet je alleen nog wat handiger worden op het moment dat ze onder je vandaan loopt. Ik heb ook zo'n krent die alles wil "oplossen" door van mij weg te lopen. Gewoon van voren opvangen en zo streng zijn met je hand als nodig is, maar hou het wel kort! daarmee bedoel ik dat de teugelhulpen niet lang mogen duren. (beenhulpen trouwens ook niet). EN ik raad je aan om alleen de buitenteugel te gebruiken bij het opvangen, daar kan ze zich niet zo gemakkelijk sterk op maken als op 2 teugels. Maar wederom, laat het kort duren, want ook op alleen de buitenteugel kan ze zich vastzetten op den duur als deze te lang duurt.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:42

Ik stuur een pb'tje naar je.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:04

Paarden hebben ongeveer dezelfde lichaamstemperatuur als mensen. Het moet terug richting de 37. Houd er rekening mee dat ze er dikke benen aan over zal houden. Krijgen ze wel eens vaker van koorts.

Ik hoop wel dat ze snel beter wordt. Het is ellendig als je paard er zo aan toe is.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:43

Misschien is het wel al goed om met haar te wandelen over de harde weg. Dat is goed voor de bloedcirculatie en dan worden de benen wat dunner.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:57

siko schreef:
Richtje: Echt jammer, maar als je een keer in de buurt bent, dan ben je altijd welkom en zou ik het leuk vinden als je een keertje komt kijken! Ik heb inderdaad (wat betreft het stijgeren) ook gedacht aan een niet passend zadel. Nu wil ik zowieso een ander zadel kopen dus we zullen tot dan even moeten afwachten.

Ik ben nu een beetje op verschillende paarden aan het rijden. Gewoon voor het gevoel, en weet je.. Het gekke is dat ik me dan juist op Cheerio weer wel veilig voel...Verward Misschien omdat ik dan wel weet wat me op haar te wachten staat Verward Vreemd of niet?

Groetjes
Kim

Toch is rijden op veel verschillende paarden ontzettend goed om je gevoel te ontwikkelen. En daarmee ga je je eigen paard ook sneller aanvoelen. Richt je tijdens het rijden zoveel mogelijk op het paard waarmee je bezig bent en denk niet aan Cheerio, daar heeft ze niets aan, en jij ook niet. Gewoon RIJDEN!

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:23

hahaha, misschien ben ik meer een mental coach dan een instructrice hoor..... Daarbij, bij iedere keer als ik een rijtechnisch advies geef, komt de kennis voort uit het feit dat ik op dezelfde manier ooit in de fout ben gegaan.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:03

Mooi zo. Je hebt nu alles gedaan wat je kon doen, voor de rest nog doorzetten. Als je dat doet, dan leer je ECHT rijden.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:32

Lees deze topic eens, nog iemand die mental coaching nodig had:
[VvdD] Ben eraf gevallen wat nu???

Dit is gewoon een proces waar heel veel, ECHT heel veel ruiters doorheen moeten hoor! En velen haken af, en die verliezen daarmee hun mooie hobby. Degenen die doorzetten moeten zich echt door een vervelend proces heen bijten, maar ze winnen er zoveel mee. Hou er rekening mee dat je er nog niet bent. Je paard zal best nog wel eens streken uithalen met jou. Punt is, dat jij moet leren daarmee om moet gaan, en er aan te WENNEN! En dat kan hoor!

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers