Hoe DURVEN rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Hoe DURVEN rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 22:30

Wie kan me helpen om een paard te DURVEN rijden? Misschien een rare vraag maar ik kan sinds een week niet meer rijden omdat mijn arm uit de kom is geraakt Verward En nu rijd er tijdelijk een M2 amazone op mijn paardje. Zij weet dat dit een moeilijk paardje te rijden is, verder wel heel braaf enzo maar steeds weer weet zij mij weer een keer te pakken onder het rijden. Nu wordt ik hier steeds onzekerder van en mijn instructrice zegt: JE MOET HAAR DURVEN RIJDEN...

...tja, en daar schiet ik dus niks mee op omdat ik daar dus steeds mar onzekerder van word. Wie heeft er een paar goeie tips voor mij?

Ik hoor het graag en sta overal voor open

Doei groeten,
Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not


siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 22:47

Hoi Mariska! die schouder doet echt auw auw, maar hopen dat het snel over gaat. Ik ben onzeker met rijden dus hoe moet ik dan " durven " rijden? Ze dreigt met bokken als ik haar been geef, knaagt aan het bid maar loopt ver achter de loodlijn, hangt met haar hoofd naar voren om me eraf te krijgen. Het lukt allemaal wel niet maar daar word ik dus onzeker van (en komt er een beetje angst boven Bloos en daar schaam ik me best voor!) En nu?

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 22:53

Hoi Okkie1! Ik heb nu dinsdags, donderdags en vrijdags les (prive). Zij die mij les geeft helpt mij ook enorm en helpt me vooral ook met mijn angst. Op het moment rijdt mijn instructrice haar omdat ik dus zelf neit kan rijden en zij heeft nu pas door (nu ze er zelf op rijd) dat het een paard is dat je moet durven rijden. Zoals je al zei, een stapje voor moet blijven maar ik ben al bang voordat ze de bok gegeven heeft! Dat is dus het probleem denk ik...Ik DENK teveel Verward

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 23:04

Ja dat is een goeie. Op het moment als ik met haar met anderen in de les rij, dan vertrouw ik haar omdat ze dan zo goed loopt. Maar als ik alleen ben met haar, dan... Bovendien is ze niet zo gek van de zweep gaat ze helemaal raar doen Verward

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 17:18

Wauw, wat een boel GOEDE en LIEVE reacties van jullie! Ik begrijp dus dat ik eerst zelf het vertrouwen moet gaan opbouwen, zowel in mezelf als in het paard. Eigenlijk is ze in de omgang best heel lief en ze luistert wel aardig goed. Maar mijn angst is vooral met rijden. Ik ben gewoon bang dat ze gaat bokken of steigeren of ervandoor gaat, dat ik me geen raad meer weet. Hoe ik moet blijven zitten enzo... Oh ik vind dit echt zo erg *snif* Ik wil vanavond weer proberen te rijden, hebben jullie nog even wat goede ideeen wat ik vanavond kan proberen? Moet wel eerste even kijken hoe mijn arm het volhoudt (auw auw auw). Ik laat jullie vanavond wel even horen hoe het is gegaan.

Doegie liefs, Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 12:34

Nou hier ben ik dan om jullie te vertellen hoe het gisteren gegaan is. Ik heb inderdaad iemand van stal gevraagd of die mij kon bijstaan als ik met Cheerio ging rijden. Toen ik erop stapte met en los teugeltje was er niks aan de hand maar toen ik de teugels aanpakte om echt te gaan rijden was het raak! Ze ging vaak stil staan en gooide toen haar achterkant omhoog. Toen dit voorbij was maalde dit voorval dus steeds door mijn hoofd. Degene die mij dus "les" gaf bleef tegen me praten zodat ik niet bleef piekeren over dat bokje dat ze gaf. Maar met dat ik het een beetje vergeten was..hup kwam mevrouw weer! "Kim, de benen eraan" Zei ze. Ik had dus echt idee dat Cheerio hier helemaal niks van aan trok omdat ze geen spier verzette. Eigenlijk had ik de bui al hangen en eerlijk gezegd als ik er alleen op had gereden, was ik afgestapt Bloos
Maar goed het bleef niet bij bokken: mevrouw steigerde een paar keer flink waardoor ik in paniek raakte. Ik kon wel huilen, zo'n slapjanus voelde ik mezelf maar door Isis (die les gaf) ging ik door!!! Dat was dus al een positief iets vond ik zelf. Ze zei dat ik het dit keer van haar gewonnen had, maar dat ik niet moet opgeven maar ik ben nu al weer zenuwachtig voor de volgende keer dat ik haar weer zal gaan rijden... Zou ze weten dat ik er weer op zit? Dat ze bij mij die geintjes niet moet uithalen??? Verward Dit was ongeveer wel het half uurtje dat ik gereden heb. Verder geen last gehad van mijn schouder totdat ik afstapte en me verstapte en "opnieuw" op mijn zere schouder viel auw auw auw!

Zal allemaal door de zenuwen komen..hihi

Groetjes,
Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 14:11

Hoi Richtje, inderdaad wel goed van me dat ik erop ben blijven zitten! Al viel het NIET mee! Ik was echt zo onzeker en vooral op het moment dat ik been moest blijven geven zodat ze weer ging lopen, maar dit niet deed...Poeh, toen kreeg ik het ontzettend benauwd. Mijn voornemen was al dat ik zoveel mogelijk in de les mee wil rijden. Dat komt omdat mijn instructrice me ooit eens gevraagd heeft: " wanneer vertrouw je je paard WEL?" Mijn antwoord was dus: " in de les met veel andere paarden & niet belangrijk degene die me tijdens de les kan bijstaan". De hele dag zit ik te piekeren over hoevaak ik dit nog zal moeten doormaken. Wanneer kan ik plaats maken voor boosheid in plaats van angst? Dat ik durf aan te pakken? Pffff...ik word gewoon een beetje moedeloos van mezelf... Bloos Vroeger was ik helemaal niet zo, maar sinds ik een kleine heb ben ik zo onzeker geworden met rijden en zo bang om te vallen...

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 17:01

Inderdaad, je hebt gelijk als je zegt dat wanneer je een slim of gemeen paard hebt, dat ze er dan dankbaar gebruik van maken. Cheerio is idem dito, die is me net iets te slim af denk ik af en toe. Ik wil vandaag weer proberen te rijden, misschien is het een idee om volgend weekend eens met haar naar buiten te gaan. Dat maakt zoals hierboven al gezegd werd, de spanning misschien wel iets minder. Hebben jullie misschien wat tips voor het rijden om haar bezig te houden? Vaak ben ik teveel met haar bezig dan met het vermaken van haar zodat ze met haar hoofd aan het werk blijft. Ik zal proberen om eens foto's van haar te maken onder het zadel, dan mogen jullie me daar wel kritiek (:?) opgeven.

Nogmaals bedankt voor jullie lieve reacties, ik hoop dat ik binnenkort met jullie mee kan praten en dat mijn angst minder is geworden.

Doei,

Groetjes,
Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 22:19

Hai Mick! Bedankt voor je reactie! Ik heb nu weer even erg veel last van mijn schouder dus ik heb haar nog niet echt kunnen rijden. Wel probeer ik steeds positiever er tegenaan te kijken, dan maar vallen als ik het maar van haar gewonnen heb...

Ik vind het overigens wel goed uitgelegd door haar voor te blijven met rijden. Ze heeft inderdaad gauw in de gaten wat ik van haar ga vragen.

Ik wil aanstaande zondag weer eens proberen een buitenrit te rijden, misschien dat dat inderdaad helpt, Mick!

PS> Ik heb nog veel contact met de nieuwe eigenaresse van Siko! Het gaat hem heel erg goed en ik mis hem nog heel erg! Groeten aan Lot en Ellen.

Groetjes
Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 13:59

Aqua8horse: Heb jij toevallig geen tijd over? Of ligt Creil nou niet bepaald om de hoek van Giesbeek (Zevenaar)? Lachen

Het probleem bij ons op stal is: iedereen weet het voor mij beter, allemaal goede adviezen en 1x helpen en daarma is de kous af...

Conclusie: Met bovenstaande ben ik dan dus nog steeds niet geholpen! Erg jammer want ik sta echt overal voor open, kritiek of niet ik wil en ik weet van mezelf dat ik het ook KAN! Vroeger had ik dit probleem namelijk niet, ik kende het niet eens...

Bedankt voor je reactie!

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 13:57

Nou, ik heb dus weer geprobeerd te rijden. Even een half uurtje rijden (ook om mijn schouder nog te ontzien). Op zich ging het best goed, en ik had ook best het idee dat ik haar de BAAS was, maar toen ging ze steeds langzamer lopen. Ik had al het idee dat ze weer iets van plan was en gaf haar been, eerst iets minder maar toen echt goed been...Reactei: NIKS NOPPES NADA!!! Ze ging gewoon doodleuk stilstaan en stijgeren en bokken. Ik kon wel door de grond zakken en huilen tegelijk! Waarom deed ze dat nou weer, net toen ik weer een beetje het vertrouwde gevoel kreeg om haar eens aan te pakken... Neemt ze toch weer een loopje met me! Aqua8horse: Jouw aanbod wil ik echt heel erg graag accepteren maar daar PB-en we dan nog wel even over, want ik ben bang dat ik anders niks wijzer wordt en alleen maar banger word met rijden. Als er nou iemand mij consequent kon helpen met het rijden van Cheerio... Verward

Maar hoe deze tante onder het rijden is, zo'n bave goedzak en respectvol is ze als ik zo met haar bezig ben. Ik kan dan alles met haar doen, kan zelfs zonder halstertouw naar buiten toe zonder dat ze wegrent...

Is dit nou erg vreemd??? Verward

Bedankt voor jullie lieve en steunende reacties,

Liefs Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 14:20

Dit is inderdaad erg frustrerend! Want dit deed ze in het begin toen ik haar had nog niet. Ook vind ik het erg vervelend dat ze door mijn been heen loopt. Misschien dat ik daar eerst eens mee kan beginnen? De zweep vind ze eng, zodra ze die ziet vliegt ze onder mij vandaan!

Ik weet niet, het is maar een suggestie Verward:?:?

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 14:29

Okee Richtje, bedankt. Dat zou het inderdaad weleens kunnen zijn omdat ik nu met helemaal niks rij. Geen sporen, geen zweep. Zou iemand zonder angst, mij meer op weg kunnen helpen dan iemand die alleen maar praat en praat en praat?

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 23:35

Aqua8horse: Absoluut! Je hoort heel snel wat van me, wat betreft je aanbod!

En wat betreft dat met sporen rijden, ik heb Cheerio in het begin wel met sporen gereden maar omdat ze dus onder het rijden van die problemen begon te geven EN omdat ik bang werd, heb ik ze maar weer afgedaan in de hoop dat ze dan weer beter zou lopen..!

Morgen om 20.00 uur heb ik een half uurtje prive les, eens even kijken hoe het ridjen dan gaat met een spoortje. Wel heb ik mezelf al voorgenomen dat ik me niet bang zal laten maken: IK ga ervoor Tsjakka Knipoog (hihi... grote mond, klein hartje!)

Tot morgen, laat jullie wel weer weten hoe het gegaan is!

Doegie en slaap lekker,

Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 08:52

Hallo! Hier ben ik dan met mijn volgende verslag.

Intussen ben ik weer begonnen met rijden. Ik rij nu 3x in de week en de rest van de week gooi ik haar lekker los of longeer haar. Afgelopen maandag heb ik les gehad en hadden we afgesproken dat ik een keer de spoortjes om zou doen om te kijken of ze dan alsnog door mijn been liep.

In de stap ging het eigenlijk best goed, omdat ze de poging niet meer waagde om stil gaan staan en om iets geks te gaan doen. Dus dat deed me wel weer goed. Toen we gingen draven ging ze "hard"... Echt niet normaal meer. Ze liep gewoon continue onder mij vandaan. Ophouding gemaakt en dan ging het steeds iets beter en vooral rustiger.

Op een gegeven moment werd ik dus echt heel boos op haar. (Zoals iemand hierboven ook al zei: je wordt vanzelf wel een keer boos). En inderdaad... Ik werd BOOS! Doordat ze continue onder mij vandaan aan het lopen was, door gewoon hard te gaan, reageerde ze dus ook niet meer op mijn hulpen en liep overal dwars doorheen, ze liep zelfs daarheen waar ZIJ heen wilde. Maar toen heb IK de teugels aangepakt en HAAR daarheen gestuurd wat Ik wilde! Pffff, was wel effe slikken, maar uiteindelijk heb ik het wel gedaan. Ze bleef wel even tegen me ingaan en steeds de andere kant opdraaien, maar ik bleef doorzetten om weer dezefde kant uit te gaan.

Of het daarna beter ging? Nee, nog niet echt. Ze bleef wel steeds snel lopen en heel sterk aan de voorkant, maar ik was niet onzeker meer op "dat moment". Ik durfde haar te rijden en dat is iets wat ik sinds een hele lange tijd niet heb gehad. Heeeerlijk gewoon. Yoepie. Lachen

Maar nu moet ik vandaag weer, en de kriebels beginnen weer, maar dat zal wel even zo blijven denk ik, in ieder geval tot dat ik weet dat ik ook zonder begeleiding kan rijden. Maar nu al zonder? brrr...

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not


siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 14:13

Jacqueline, bedankt voor je lieve reactie! Inderdaad, langzaam aan komt mijn vertrouwen in "mezelf" weer terug. Dat is iets waar ik naar uit kijk. Ook zie ik zo ontzettend veel dingen van mezelf terug als ik jouw bovenstaande stukje van Olivia lees! Ik heb precies hetzelfde sinds ik de kleine heb, en dat uitstellen deed ik ook steeds weer opnieuw en als het dan ook nog eens goed fout gaat met rijden... Tja, dan blijft er dus weinig over om op te teren als je "wel" weer een keer de moed hebt om erop te stappen. Ik ben in ieder geval wel erg blij dat ik nu 1x in de week les heb van een hele lieve en geduldige instructrice, die met mij, net als jou, bij de basis begint! Nogmaals bedankt

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 16:45

Kun je me dan iets meer tips geven met betrekking tot dat opvangen met de buitenteugel? Heb laatst al heel wat blaren gereden..

Alvast bedankt. Doegie

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 14:59

Desiree! Ik heb je PB ontvangen. Bedankt.

Nadat mijn schouder zo goed als genezen is, is nu Cheerio heel erg ziek en gisternacht is de veearts erbij geweest. 42.5 graden koorts, wit tandvlees, brommen, niet meer lopen...

Ze denken aan een hartkwaal of slechte doorbloeding! Het gaat echt niet goed met haar, het is afwachten of ze het haalt die ouwe tante van 20 van me. Aankomende dagen houden we haar goed in de gaten omdat het elke dag gebeurd kan zijn. De veearts komt vanavond weer voor controle... Ik hou jullie op de hoogte

Liefs Kim

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 08:48

De veearts is inmiddels geweest en heeft haar nogmaals goed onderzocht. Haar koorts is inmiddels gezakt naar 40.3 graden, maar nog te hoog voor een paard. Haar hart is nog steeds onregelmatig maar verder is ze alweer wat attenter dan gisteren, maar nog niet zoals het moet zijn. De aankomende dagen komt de veearts nog voor controle om haar goed in de gaten te houden. Ze krijgt extra mineralen en vitaminen etc. Eten gaat al iets beter maar nog moeizaam en lopen doet ze nog niet, de achterbenen werken echt niet mee. Oh, ik hoop echt zo dat het snel beter gaat met haar... Lief van jullie voor jullie steun! Zullen we allebei nodig hebben,

Liefs Kim en Cheerio

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 13:03

We zijn inmiddels een paar dagen verder en het gaat gelukkig langzaam aan weer beter met Cheerio. Haar temperatuur is inmiddels gezakt naar 38.3 graden en dat is een goed teken. Ze is alweer wat vrolijker en attenter dan de afgelopen dagen en is ook alweer erg ongeduldig met eten, dus... Het gaat de goede kant op. Zodra haar dikke benen achter en het gebrom over zijn mag ik weer met haar gaan beginnen. "Kijk maar wanneer ze weer gek gaat doen in de wei, kun je wel weer langzaam aan beginnen met rijden" (zegt de veearts). Zeg ik: gek doen zonder mij erop kent ze niet, pas als ik met haar ga rijden... Dan kan ik nog wel een hele poos wachten voordat deze dame in haar "vrije" tijd gek gaat doen (grinnik ik in mezelf hihi Knipoog )

Doei groetjes,


Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 20:42

Ik hoop het ook dat het nu de goede kant opgaat. Veel meer tegenslag als de laatste tijd KAN gewoon niet meer. Desiree: bedankt voor de tip. daar kan ik alvast weer mee gaan beginnen.

Doegie

Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 13:16

Jacqueline: Inderdaad, met veel frisse moed gaan we er weer tegenaan als we weer kunnen beginnen. Ik heb er in ieder geval wel veel zin in en met bovenstaande tips moet het gewoon goed gaan. Nu ontbreekt me alleen nog iemand die mijn even een aantal weken kan bijstaan totdat ik mijn volledige vertrouwen weer terug heb en zodat ik mezelf niet weer de kans geef om bang te worden!

Liefs Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 11:47

Richtje: Echt jammer, maar als je een keer in de buurt bent, dan ben je altijd welkom en zou ik het leuk vinden als je een keertje komt kijken! Ik heb inderdaad (wat betreft het stijgeren) ook gedacht aan een niet passend zadel. Nu wil ik zowieso een ander zadel kopen dus we zullen tot dan even moeten afwachten.

Ik ben nu een beetje op verschillende paarden aan het rijden. Gewoon voor het gevoel, en weet je.. Het gekke is dat ik me dan juist op Cheerio weer wel veilig voel...Verward Misschien omdat ik dan wel weet wat me op haar te wachten staat Verward Vreemd of niet?

Groetjes
Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 17:10

Vanavond heb ik weer les en ik mag voor de verandering eens een keer op een manegepaard rijden. Ik ga het gewoon proberen... Als ik straks weer met Cheerio kan gaan beginnen dan hoop ik maar dat ik daar baat bij heb gehad

Richtje: Ik hoor het wel wanneer je langskomt (kunt komen). Lijkt me echt heel leuk en Desiree: 1x keer in de week een priveles van jou lijkt me overigens ook wel wat Knipoog

Doegie,


Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 19:18

Hahaha, geeft niks hoor Desiree! Mental coach is het wat ik nodig heb. eentje die me op moeilijke momenten er doorheen helpt. En natuurlijk: ADVIES is welkom.

Ik hoor het wel, als je interesse hebt Knipoog

doegie
Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers