Het aan de teugelrijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Het aan de teugelrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 12:11

Hallo mensen ik verzorg een hele leuke haflingermerie.

Ik rij af en toe dressuur met haar en in het begin ging dat er goed. (heb geen les is niemand in de buurt die les kan geven.) Maar het gaat nu steeds slechter. Ik ben begonnen met het meer voorwaarts rijden in de stap draf en galop. Voorheen was ze echt lanzaam (sloom en niet aan het been) dat is nu al veel beter. Daarna ben ik begonnen met het meer los rijden van de hals en veelbochten met stelling en zo vragen. Ze zit links erg vast, Gaat al veel beter maar ik ben links minder steks als rechts (ben rechtshandig). Ook het aanspringen in de galop hebben we erg goed geoefend ze had daar links ook veel meere moeite mee als rechts. Dat gaat allemaal nu best wel goed. Maar zo dra ik nu in de stap vraag haar wat naar beneden te komen ( Druk met mijn kuiten aan en maak ophoudingen in de teugels, maar ik probeer toch op hetzelfde tempo te blijven)Zodra ik dat doe gaat ze met het hoofd omhoog en trekt ze echt aan de teugels. Dat hou ik niet echt lang vol (ze is mij gewoon te sterk.)
Als ik een heel end buiten heb gereden en weer richting huis ga dan geeft ze zich wel iets gemakkelijker over. En gaat het ook goed in de draf. Maar als ik een hele tijd in de bak rij dan geeft ze zich echt niet over ook al is ze erg nat.
Moet ik wat anders proberen (b.v hulpteugels en welke) en of wat zijn jullie adviezen om dit op te lossen.

groeten sandorra

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:22

tja heb je een enig idee waardoor het komt dat ze zo doet?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:39

over aan de teugel zijn al heel wat topics. gebruik de zoekfunctie eens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:43

kijk de sticky eens boveaan Rt

en ik lees meerdere malen, ik ben links niet zo sterk, ik ben niet sterk genoeg.

Aan de teugel rijden doe je niet door kracht, dat is dan in de krul trekken als het lukt.

het moet gaan vanuit ontspanning.
je drijft achter, wat je voor idd een beetje begrenst ,maar dat komt niet eens in de buurt bij kracht zetten.
want als dat moet is het echt verkeerd.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:32

Paardrijden kun je niet leren van de computer, maar vooral door goede instructie.

Ik denk dat je al op de goede weg zit door te zorgen dat ze scherper aan je been word, stelling te vragen, overgangen te rijden, veel voltes endergelijke.
Nageeftlijkheid komt van achter, niet van voor. Als jij gewoon netjes voorwaarts rijd dan komt dat hoofd vanzelf wel naar beneden. Rustig in je hand blijven en lichte aanleuning houden.
Ophoudingen maken, hand vastzetten, of je paard 'zich laten overgeven' zullen je daarbij niet helpen. Nageeflijkheid valt niet met kracht af te dwingen.

Verder verwijs ik naar de FAQ hier bovenaan RT.