Wat te doen met 'gevorderden' in manegeles?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Wat te doen met 'gevorderden' in manegeles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 13:52

n.a.v. spelletjes, ben ik benieuwd naar oefeningen voor de meiden die al wat verder zijn.

Ik merk dat ik het best pittig vind om de lessen van de gevorderden op onze manege boeiend te houden.
Met 'gevorderden' bedoel ik: kinderen vanaf een jaar of 11/12 die er aan toe zijn om een pony/paard aan de teugel te rijden omdat alle figuren saai worden, maar dit niet kunnen omdat alle ponys hartstikke vast zitten..

Af en toe oefenen we wat contragalop of eigenlijk'van hand veranderen in galop' want van een goede contragalop is niet te spreken.
Overgangen stap-galop
op de middellijn aangalopperen vanuit draf
wijken/schoudervoor (dit allemaal met de neus in de lucht natuurlijk)
zig-zag wijken...
verruimingen
.... en hier houdt het een beetje op want ik kan niet verder met de pony's en kinderen omdat de pony's gewoon te sterk zijn voor de meiden (en een enkele jongen..)

Hebben jullie nog wat leuke ideeen?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:59

achterwaarts?
Kwart keertwending?

Lastig is dat he.
Ik ben tijden zo'n manegeruiter geweest. Was blij dat ik een bijrijpaard vond. Kon elke week weer op het zelfde punt beginnen als de week ervoor (losmaken). Eind van de les liep íe redelijk los maar volgende week zat íe weer net zo vast.

Zijn de pony's een beetje op zit te sturen? Dan zou je ze dat nog kunnen laten oefenen.

"eenvoudige galopwissel" Galop, 1, 3 of 5 passen draf en weer aangalloperen in de andere galop.

Verder is pas de deux. viertal, zestal ook leuk voor af en toe (1 x in de maand). Dan moeten ze namelijk niet alleen op zichzelf letten maar ook op anderen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:05

Idd het achterwaarts, keertwendingen.
Maar ook overgangen stap/galop, draf/halt, enz. Zonder een paar pasjes ertussen. Gaat in het begin natuurlijk gigantisch de mist in.

Wat ook leuk is (wel doen na het eerste half uur van de les!!!!):
Je moet per kind 5 papiertjes hebben. 2 papiertjes gaan tussen de knieen en het zadel, 2 onder de oksel en 1 onder de kont.
Dan moeten ze gaan rijden, figuren, alle gangen en dan na 20 minuten kijken wie de meeste papiertjes nog heeft.

Een Barrelrace is ook leuk, hebben wij ook gedaan. Of tikkertje, stoelendans, enz.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:08

papiertjes lijkt mij niks.
Zeker tussen de knieen zou ik persoonlijk niet doen. De knieen moeten wel aangesloten blijven maar niet geklemd. En onderde armen, volgens mij ga je de daar mega gespannen van zitten met je bovenlichaam.

Ik bedacht me nog overgangen maken. x aantal passen stap, x aantal passen draf. Dat moesten we ook regelmaig doen en daar leer je wel van je hulpen doseren en zitten/voelen wat je paard doet.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:25

Klemmen schiet niet op. Ze mogen namelijk ook niet scheuren. En als je gaat klemmen gaat dat wel gebeuren Haha!

Die overangen hebben wij idd ook gedaan. Werden de paarden toch nog vrij nageeflijk van.

Heb je al eens gymnastiek oefeningen gedaan?? Teugels in de knoop en dan draaien met je armen en benen enzo. En je tenen aanraken, dat soort dingen. Vooral armen zwaaien in draf is errug leuk Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:30

Ook leuk is om ze wat oefeningen en figuren te laten doen uit de caroussel. Volte vergroten en verkleinen in stap en draf. Vanuit de verkleinde volte rechtsomkeert weer de grote volte op ("bloempje")
Vooral als de kinderen doorhebben dat het allemaal synchroon moet, krijg je hele mooie figuren.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:34

Dingen zoals carroussel rijden of zo veel mogelijk slangenvoltes maken kan ook heel leuk zijn.
Wat ook kan is het leren sturen op gewichts- en been hulpen: Teugels in een knoop om de nek en zie maar een volte te rijden oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:42

kleine voltes laten rijden (volte 10 meter Verward), dan moeten ze ook het paard goed om het been laten lopen. stuk moeilijker dan de gewone volte!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:12

Ik geef ook les aan zo'n groep ruiters. Ik laat ze dan vaak oefeningen doen zoals wijken op de volte (sluiten en weer openen), achterwaarts en de oefeningen die al geschreven zijn hier..verder doen we nog:
- Springles 1x per maand (lijntjes, in-uit, dubbelspring, balkejs lopen)
- Carroussel
- Gymnastieken
- Zonder zadel
- Estafettes
- In het land rijden (in de zomer)
Er is al gauw een uur gevuld vind ik. En als er een onderlinge wedstrijd aankomt gaan we proefjes oefenen, of een keertje extra springen. En verder gewoon heeel veel lol maken! OK dan! en veel lachen...

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:45

Pionnen op de A-C lijn zetten en ze daarom laten zigzaggen.
Bekertjes met water vullen en dan figuren laten rijden met een hand en in de andere hand een bekertje water. Kijken wie dan nog het meest gevulde bekertje heeft.
Zonder beugels laten rijden.
Op de lange zijde aan stukje afzetten met pionnen (op de binnehoefslag) en dan tussen de pionnen laten verruimen of een pasje terug rijden.

Caroussel vind ik idd ook een hele leuke bezigheid!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:51

Wissel het idd eens af met een springlesje, een caprilli (? misschien niet helemaal goed geschreven) proefje, carrousel... Lijkt mij dat de oefeningen die je nu doet, met paarden die niet nageeflijk en ontspannen willen lopen, ook niet leuk zijn.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:51

voltes openen, sluiten.
Cavaletties lopen.
zonder buigels rijden

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:53

Ja ook een goeie! Zonder beugels rijden zou je kunnen uitbouwen naar een zitles van een uur. Gewoon beugels weg, eventueel een knoop in de teugels, en oefeningen doen!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:00

Bij ons op de manege hebbenw e echt het geluk dat we goed gereden, losse pony's hebben. Dus die "gevorderden" rijden ze soms al heel nageeflijk. Beetje jammer dat "manegeknollen" nog altijd in stand gehouden worden.

Satine

Berichten: 924
Geregistreerd: 11-12-03
Woonplaats: Heist-op-den-Berg - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:20

Andere oefeningen uit een carroussel vinden ze vaak ook wel fijn hoor: bv. afwenden bij A, even nummers bij C rechts volgen, oneven nummers links. En dan terug insluiten bij A. Of eerst nog van hand veranderen (en kruisen) of gebroken lijn tot X. Eventueel zelfs voltes tien meter individueel of halve voltes tien meter en dan insluiten op de middellijn. Of door een S van hand veranderen. (Loopt in het begin allemaal meestal grandioos fout, maar hier leren ze wel wat van en het is nog leuk om te doen ook.)
Verder een klassiek spelletje wat wij altijd deden (meestal als afsluiter of zo): 1 combinatie bij E, de andere bij B, dan bij startsein beginnen te stappen en na een volledige hoefslag beginnen te draven (en daarna eventueel nog galop), wie eerst terug bij zijn letter is, is gewonnen. Een gang sneller als je op dat moment moest doen, wordt afgestraft met een klein voltetje. Wel pionnen in de hoeken zetten zodat ze geen hoeken gaan afsnijden! Je kan de groep om te beginnen al in 2 delen, zodat de anderen telkens hun teamgenootje kunnen aanmoedigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:15

Wat ik als manege ruiter erg leuk vind was het galopperen van grondbalkjes. Die leg je op verschillende afstanden op de grond en dat laat je de ruiters tellen hoeveel galopsprongen er tussen de balkjes zitten.
Caroussel rijden was ook altijd favouriet. Vooral het van hand veranderen met 2 groepen in tegengestelde richting en dan een voor een kruisen. Pffffff dat was sturen en tempocontrole Lachen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:20

middellijn en splitsen, met terwijl ze gesplitst zijn, direct figuren, voor het zicht is het een soep, maar uiteindelijk komt het grootste deel terug op de middellijn terecht Haha!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:28

middelijn,bij x nr's 1 links galopperen en halve volte halve baan naar links,nr's 2 omgekeerd

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:37

Helaas zijn er geen gevorderden lessen in mijn buurt, in Vlaanderen, als je bij ons een les volgt is dat steevast: 10 min stappen, paar cirkels draven, gallopje (wat spannend!) en met veel geluk krijg je een zinnetje te horen van "hou hem meer bij" Bij deze geef ik het op om nog les te volgen en 10 euro eraan te verspillen, en wachten op mij eigen beesie! Lachen

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:51

Astragirl schreef:
Helaas zijn er geen gevorderden lessen in mijn buurt, in Vlaanderen, als je bij ons een les volgt is dat steevast: 10 min stappen, paar cirkels draven, gallopje (wat spannend!) en met veel geluk krijg je een zinnetje te horen van "hou hem meer bij" Bij deze geef ik het op om nog les te volgen en 10 euro eraan te verspillen, en wachten op mij eigen beesie! Lachen

om exact dezelfde reden ben ik privelessen gaan nemen Haha!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:52

ja, ik snap dat niet, overal is het stappen en draven, en dan het grote moment waar iedereen op wacht: 2 rondjes galop
alsof dat paarrjden bestaat uit 2 rondjes galop, ik rij nu al even graag de draf als de galop,
Haha!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:53

Jammergenoeg is privéles bij ons ALTIJD met eigen paard, en dat noemen ze dan een manége, grrr
Dan merk ik toch dat Belgie nog veel in te halen heeft op Nederland.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:20

oh, bij ons kun je ook (dure) priveles met manegepaarden vlgen, wij hebben in totaal maar 4 paarden en 2 pony's, maar met van die paarden kun je toch al mooi aan teugel rijden, beetje wijken
heel moeilijke oef. kun je uiteraard niet doen, maar wel op redelijk niveau
maarja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:39

Wat wij ook altijd leuk vinden (zelfde niveau) is in tweetallen rijden en dan alles tegelijk..
Carroussel rijden is ook een suc6! Rijden zonder teugels..dus knoop erin en handen op je rug..Of zonder beugels..of gecombineerd! Lesje gymnastiek (oei, afzien)

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:44

Wij deden vroeger op de manege ook niet zo veel, de dingen die dan leuke afwisseling waren:
Halt houden en stapje achterwaards
zonder beugels rijden
balkjes draven

ook hadden we dat de instructrice ipv stap, draf en galop iets anders ging zeggen omdat de paarden teveel daarop gericht waren. Dan werd het appel, banaan, peer of zo iets!