Mening gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 21:27

Ik rijd wel eens op het paard van een vriendin van me, reed hem altijd op een trensje, redelijk te doen, maar wel behoorlijk hard in zn mond. (Het gaat hier om een Iers jachtpaard). Nu heeft ie een poosje stilgestaan, is naar een andere stal gegaan en is een stuk vrolijker geworden, maar niet gevoeliger in zn mond, oftewel nog moeilijker terug te houden. Ik heb m nu een keer buitengereden op een trensje, waarbij ik echt veel moeite had om hem bij me te houden, als ie had willen gaan was ie echt gegaan zonder dat ik ook maar iets had kunnen doen om m terug te krijgen...
Nou was ie 3 dagen terug met zn eigenaresse aan de haal gegaan op het trensje en dus heeft ze er een pessoa ingehangen, waar ik hem gister eerst op heb gereden voordat zij erop ging. Hij luisterde een stuk fijner, waardoor ik hem juist veel meer onstpanning in mijn handen kon geven, maar wel even door kon pakken als het nodig was (1 keer nodig geweest), ik had veel meer het idee dat ik een beetje doorkwam bij hem (wel erg geconcentreerd op overgangen en goed op been blijven rijden).
Denken jullie dat in dit geval de keuze voor pessoa een goede is geweest, of zien jullie nog een andere oplossing voor direct, zodat zn eigenaresse veilig met hem kan blijven rijden?
Ik rijd dit paard dus niet erg vaak en hij wordt meer gebruikt voor recreatieve (buiten)ritjes dan voor dressuurwerk enzo...

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:33

Kun je niet eens een stang proberen? Gewoon een rechte trens zegmaar. Dat werkt vaak net iets scherper in. Ik zou hem persoonlijk eerst proberen in de bak controleerbaar te houden, voordat je ermee naar buiten gaat.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 21:38

Er was dus niets aan de hand (behalve dat ie al hard in de mond was) totdat ie verhuisde en nu dus erg vrolijk is... Het harde was niet echt een probleem, alleen is nu tot probleem geworden omdat ie dus nu wel misbruik ervan maakt. Het gaat hier behalve dat ie van ras jachtpaard is, ook echt om een ex-jachtpaard, die nooit erg dressuurmatig is dorogereden enm nu ook niet heel dressuurmatig gereden wordt... In de bak issie redelijk controleerbaar, maar ik merkte zelf heel duidelijk dat ie op de pessoa toch wel wat makkelijker te controleren was, gewoon omdat ie meer gevoel erop gaf... moeilijk uit te leggen, het voelde zeg maar niet als betonnen blok, maar ik voelde de mond echt, was behoorlijke opluchting...

Overigens weet ik dat zo'n harde mond een rijtechnisch probleem is, maar ik rijd er te weinig op om dat te kunnen oplossen, bovendien wordt het bij dit paard zowiezo moeilijk om te doen...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:30

Lekker met buitenrijden op de pessoa laten lopen.(veiligheidshalve) In de bak zou ik er toch een trens inhangen en het probleem van achteruit oplossen. Veel mensen laten hun paard aan de teugel lopen door eerst voor te begrenzen en dan achter ertegenaan te schoppen. Probeer het eens andersom heel fanatiek een 10 minuten op de juiste manier en je zult al een behoorlijk verschil merken. Maarja, da's weer moeilijk uit te leggen vanachter een pc...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:35

Jacksel:
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan. Maar denk eraan zo een bit blijft geen jaren werken. Je moet hem zo af en toe gebruiken, anders gaat dat paard zijn mond nog harder maken dat hij van dit bit ook nog maar weinig last heeft. Het is leuk dat hij goed reageert op een ander bit, maar hij blijft zo geen jaren lopen. Daar moet je wel aan denken, je moet dit bit als correctiebit gaan beschouwen (nu in jouw geval) en als het steeds beter gaat weer trug naar een minder scherp bitje.

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:04

Manon schreef:
Kun je niet eens een stang proberen? Gewoon een rechte trens zegmaar. Dat werkt vaak net iets scherper in. Ik zou hem persoonlijk eerst proberen in de bak controleerbaar te houden, voordat je ermee naar buiten gaat.

een ongebroken bit heet dat Knipoog . maar dat vind ik ook eigelijk

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:11

Ik zou met passoa blijven rijden en toch niet naar buiten gaan voordat je hem helemaal onder controle hebt

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:35

Ik zou een tijdje met pessoa rijden en proberen om hem zachter in dem ond te maken door veel te dressuren. Daarna teruggaan op gewone trens. Desnoods bij een buitenrit weer het pessoabitje gebruiken!

Sanne86

Berichten: 966
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:00

ik reed een poos een paard voor iemand anders en met springen was die altijd supersterk dan reed ik ook altijd met pessoa dan luisterde die tenminste naar mij dus ik ben er wel tevreden over..

Florien
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Valthermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:35

Ik denk dat dit paard te veel op de voorhand loopt en zodoende als het ware op zijn neus valt als je er vaart mee maakt. Daarom wil hij graag op je hand hangen en steeds harder gaan. Ik raad je toch aan om hem eerst te leren om van achteren te dragen. Daarvoor zal je hem dus wel eerst dressuurmatig moeten trainen. Dan zal het probleem wel over zijn en kun je hem gewoon op een trensje rijden. Ik ben er op tegen om steeds heftiger middelen te gebruiken. Mijn ervaring is dat er echt wel wat aan de hand is als een paard zich zo gedraagt. Het zou ook pijn kunnen zijn waar hij/zij voor weg loopt. Dat kan natuurlijk alleen de dierenarts uit stluiten.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:03

Ik denk dat een passoa hier een goede keuze is geweest. Persoonlijk vind ik het geen bit om elke dag mee te gaan rijden. Alleen om af en toe als correctie te gebruiken. En zeker geen bit om een onervaren iemand mee te laten rijden, of iemand met zeer onrustige handen.

Bekijk ook even je vorige bit. Was het een heel dik bit? Ik ben er onlangs bij mijn eigen paardje door toeval achter gekomen dat ik altijd met een veel te dik bit in haar smalle mondje heb gereden waardoor de aanwijzingen niet goed doorkwamen. Met een dunner bitje heb ik een veel fijner en lichter contact.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:30

Jacksel, ik heb dat paard ook een keer op een gewoon trensje gereden en merkte dat hij wel goed reageert als je snel bent met je hand.
Een korte ophouding moet ook echt kort zijn en dan niet net een tel te lang vasthouden. Als je die ene tel te lang terug neemt, neemt hij een loopje met je.
Met buitenrijden zou ik het niet weten, daar ken ik hem niet genoeg voor.