Bit-advies gevraagd...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Bit-advies gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 10:37

Okay. Ik rij Rowan thuis op een dubbelgebroken trens en dat gaat prima. In het bos kan hij echter heel drammerig zijn en vooral met andere paarden samen wil hij nog wel eens besluiten dat hij NU een sprintje wil trekken. Ik heb RSI, dus weinig kracht in m'n handen en snel pijn. Ik wil een bit wat stevig inwerkt als hij moeilijk is, ik kan niet aan een trensje gaan zitten sjorren tot het hem zint om weer normaal te doen.

Op het moment rij ik hem aan een simpel westernbit. Is hij rustig, dan hangt de teugel toch los (ik heb een western achtergrond, wil hoe dan ook nooit meer als een contactteugel). Is hij erg moeilijk, dan pak ik hem op en bind hij in. Dat gaat prima. Maar nu begint Rowan uit dat bit te groeien, het is sterker als hij nodig heeft op het moment, dus ik wil graag een stapje terug doen.

Eerst dacht ik dat een 2-rings pessoa bit misschien een mooie tussenweg zou zijn, maar die ringen zijn veel groter als ik dacht. De hefboomwerking zal mijn huidige bit niet veel ontlopen, en ik wil juist iets milders, maar met wel wat meer controle als een gewone trens.

Iemand in een winkel raadde me zo'n correctie-stang aan maar dat vond ik er wat eng uitzien met die 'knikken' op de lagen zeg maar. Geen flauw idee hoe dat inwerkt in de praktijk. Dat bit is ook wat boven m'n budget.
Gisteren zat een winkeldame me heel stellig te vertellen dat een 'stangetje' de oplossing van m'n problemen was omdat dat een stuk scherper inwerkte als een trens. Ja vast, maar ze had het hierbij over een ongebroken trens....

Iemand nog advies? Rowan heeft niet veel ruimte in z'n mond, dus het moet een 18mm bit zijn. Om een 21mm bit kan hij z'n mond niet eens dichtdoen.
Bespaar me alsjeblieft de 'rijtechnisch oplossen' kreten - daar zijn we dus mee bezig, maar ik heb in de tussentijd wel iets nodig dat mijn handen spaart en zorgt dat paardlief netjes onder m'n kont blijft lopen ook al heeft hij daar eventjes geen zin in.


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 10:56

Heb ik aan gedacht ja, maar voor mijn handen is een twee-teugelvoering juist heel belastend...

En ach, dierenbeul... zolang 'ie zich netjes gedraagd heeft 'ie er toch geen last van? Ik vind - mits je er zelf mee om kunt gaan natuurlijk - dat het vriendelijker is om een wat sterker bit alleen te gebruiken als het nodig is, als een paard contant in z'n bek te rukken met een trens. Rowan weet het onmiddelijk als ik hem niet tegen kan houden, dan is het gelijk gedonder. Hij blijft eigenlijk altijd netjes achter m'n huidige bit, omdat 'ie weet dat ik hem tegen kan houden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 13:47

Apple schreef:
Arwen: in hoeverre is het belangrijk dat je jouw oplossing ook mag gebruiken bij een Endurancerit? (in dat geval valt nl driekwart van de 'uit de losse pols' oplossingen die ik had opgenoemd af Haha!).

Lijkt me voor jou zeker iets om in de gaten te houden bij het zoeken naar een ander bit Lachen.


*Knikt*

aan bitten zit daarbij niet echt een beperking, maar je mag idd niet rijden met hulpteugels behalve martingaal. Hij doet z'n hoofd trouwens toch niet erg omhoog ofzo.

Zo'n correctiestang zou ik wel eens willen proberen. En een ongebroken trens... tja, die zijn niet duur, ik kan het proberen. Voorlopig zal het bij m'n huidige bit blijven denk ik.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 15:19

Ah wacht...

Afbeelding
Is een correctiebit...

Afbeelding
Is een scholingsbit. Had ik deze in m'n handen dan. Ik vind die 'knik' aan het einde (bij de ringen) zo raar. Ligt dat niet precies op de lagen?

Het correctiebit lijkt me eigenlijk wel wat. En Kimblewick met kinriempje had ik nog niet aan gedacht, is ook een goeie denk ik...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 15:26

Ah, kijk dat is leuk, steek ik nog eens wat op ook Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 15:34

Als ik een bit-sterker-als-trens wil dan zoek ik het ook liever in de kantelwerking, dus kinkettingdruk, als in de mond zelf. Zo'n correctiebit ziet er goed uit, en ik heb ook een betaalbare ongebroken-met-tongvrijheid Thiedeman/Kimbelwick bit gevonden. Da's al twee ideeen die goed lijken Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 16:51

Zoiets Smurf?

Ik weet ook niet of Rowan ruimte heeft voor zo'n correctiebit. Misschien kan ik het scholingsbit van Apple er morgen even inhangen om te kijken of dat een beetje past.


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 21:26

Daar heb je toch hoop ik wel foto's van? Sjuim op jou draak, dat moet ik zien!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 00:10

Update: ik ga een correctiebit proberen voor bosritten thuis. Zondag op het strand kon ik hem echter aan het westernbit maar net onder m'n kont houden, dus dat verkoop ik nog maar even niet, dat houd ik voor gelegenheden als die.
Overigens rijden er aan het strand veel meer mensen aan een pelham oid. Kan ik me wel iets bij voorstellen in sommige gevallen. En als je met twee teugels kan rijden is het ook best een handig systeem.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 10:15

Ik heb Rowan een tijd aan een hackamore gereden, maar dat is een keer echt fout gegaan en dat doe ik liever niet meer nu. Hij had het in z'n kop en het maakte niet meer uit of z'n neus nou pijn deed of niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 34 bezoekers