heel fijn in draf, maar galop is probleem...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

heel fijn in draf, maar galop is probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 20:05

Moenira rijd ik nu denk ik zo'n half jaartje en we gaan steeds meer vooruit.
De draf wordt steeds beter gedragener, wijken en schouder voor lukt meestal goed, schouderbinnenwaarts is een beginnetje, een heel mooie middendraf, maar de galop is echt een probleem...

Heel vaak als ik een stukje met haar galopeer, dan springt ze achter over. soms springt ze vervolgens voor ook nog na, en een enkele keer springt ze terug, maar meestal blijft ze onhandig doorgaloperen...

Ze gebruikt werkelijk alles als reden om over te springen. Iets verzitten, de bocht iets te scherp, als ze zelf uit wil breken en je probeert dat te voorkomen met je been of (foei joyce Schijnheilig Tong uitsteken ) binnenteugel... Maar ook als ik haar gewoon aan de buitenteugel de volte rond stuur...

Het aanspringen ging vandaag gelukkig al weer veel beter, want daar wilde ze ook voor weg vluchten, maar ik vraag me toch echt onderhand af hoe ik kan voorkomen dat ze steeds zo overspringt!

Het is nog een jonge pony (april wordt ze 4) kort van bouw, met fijne gangen. In de les zijn we bezig met proberen haar meer los door het lijf te laten lopen...

Hebben jullie tips hoe ik haar sterker kan maken en haar galop kan verbeteren?

Mijn instructeur zegt: achter de pony blijven zitten, binnenbeen in ritme galop blijven drijven en er aan blijven rijden... Maar het lijkt wel of er geen vooruitgang in zit Verdrietig
Ik weet dat ik in elk geval moet proberen ze stil mogelijk te blijven zitten, want ze grijpt elke balans verstoring door mij of door haarzelf aan om om te springen. Ze doet het op beide handen, maar wel op 1 hand meer dan op de andere...

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:59

Kennis van mij had ook galopproblemen met haar 5-jarige. Paard galoppeerde (op beide handen) heel scheef, met achterhand naar binnen. Vooral linksom. Hoe meer ze eraan werkte, hoe lastiger het werd.
Zij heeft tip van haar instructeur gekregen om regelmatig buiten (bos, of nog beter : strand) stukken rechtuit te galopperen, waardoor het paard zijn evenwicht kan verbeteren. Lekker door laten galopperen, waardoor ie zijn lijf goed kan strekken.
Heeft wel goed geholpen en is nog leuk ook..

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 01:17

hé, die is goed!
Zal eens vragen of ik de pony eens mee mag nemen naar het bos met de trailer! Ze is niet verkeersmak, dus gewoon buiten rijden kan niet... Maar vind vast wel iemand die met me mee wil... (boktritje Knipoog )
Heb de galop ook al eens een tijdje met rust gelaten, maar ja... het gaat niet vanzelf over...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:48

BEestje is jong, en gezien haar bouw zal de galop idd haar zwakke punt zijn (iets hoog in kruis, iets weke lendenen; tenminste, zo herinner ik me de pony).

Galop kan je vooral verbeteren door heel vaak overgangen te rijden galop/draf. En dan natuurlijk mooi vanuit je been, liefst met balans en zonder rennerij. Maar het zal geleidelijk aan pas beter worden als de pony sterker wordt in het geheel. Beestje is nog jong. Overdoe het dus niet, je rijdt ze op deze leeftijd sneller kapot dan je in de gaten hebt....
Van lange rechte stukken verwacht ik niet zo veel kwa galop-verbetering, maar leuk voor het beest is het wel.

Denk dat je gewoon algeheel moet trainen op sterker maken van het hele dier, dmv veel overgangen. Laterale gangen (wijken/schouderbinnen) blijf ik altijd bij weg op zo'n jonge leeftijd. Middendraf nu trainen is het in stukken rijden van je verbinding, zou ik ook nog een tijdje bij weg blijven. Overgangen, voltes openen en sluiten, recht richten... je tegelijk blijven concentreren op takt en regelmaat in de beweging, zodat het allemaal wat meer balans krijgt. En dat tijd geven. Die galop gaat dan automatisch mee. Je zult zien dat je probleem over 3 a 4 maanden al een heel stuk voorbij is.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 12:25

Ik ga haar straks B starten. Ik forceer ook niets, maar ze pakt het allemaal heel makkelijk op. (behalve die galop) Overgangen zijn we mee bezig, vooral die overgang naar galop vind ze moeilijk en dat ging gister al heel mooi zonder wegrennen of lange aanloop.

Hoe bedoel je dat middendraf het in stukken rijden van je verbinding is Dees? Ik probeer haar juist aan mijn been te krijgen door zowel overgangen terug (vind ze moeilijk) en overgangen naar verruimen te rijden... En daarbij de lengte in de hals te bewaren en door te blijven lopen van achteren. Van zichzelf heeft ze namelijk een standaard drafje en het moet een draf worden die van mij is en waarin ik kan schakelen om te controleren of ze echt voor mijn been is.

Het moeilijke voor mij is dat ik dus nog nooit een pony heb gereden die zo makkelijk in het afbuigen is. En in het omspringen. Nu moet ik dus leren haar door haar hele hals te rijden, zodat zij hem zelf op gaat bollen. En dus meer door haar hele lijf gaat lopen... Dat kost tijd, dat weet ik en zegt mijn instructeur ook. Maar hij vind dat ze er een handig trucje van maakt...
Bedankt, en Alle tips zijn welkom!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 12:29

Dees schreef:
BEestje is jong, en gezien haar bouw zal de galop idd haar zwakke punt zijn (iets hoog in kruis, iets weke lendenen; tenminste, zo herinner ik me de pony).


foto's in mijn profiel Knipoog
Toen reed ik haar nog maar een paar weken en was ze een paar maanden onder het zadel. Ze is heel erg vooruit gegaan, behalve dus in de galop...

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:50

Korte stukjes galopperen, paar passen, en terug naar draf voordat ze uit balans raakt. En dan uitbouwen naar steeds langere stukken.
Verder is het voor haar misschien gemakkelijker om vanuit stap aan te springen.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:39

Als ik dit zo hoor krijg ik de indruk dat het paard iets met zijn rug heeft of problemen heeft om zijn achterhand onder zich te plaatsen of een combinatie van beide. Je zegt zelf al dat de draf veel makkelijker voor haar is. Dit kan dus zijn omdat ze in de draf meer haar achterhand kan ontzien. In de galop is dit moeilijker omdat in de galop een paard gedwongen wordt zijn achterhand er steeds dieper onder te plaatsen. Als dragen het probleem is, is vooral de gegeven tip van overgangen rijden echt iets wat je moet doen. Ga spelen in de draf en galop met verlengen en verkorten. Maak schijnovergangen, laat hem bijvoorbeeld zo zacht draven dat hij bijna in de stap valt en laat hem vervolgens weer in een hoger tempo vooruit gaan. Even alvast een waarschuwing. Kijk er niet gek van op dat je paard de eerste paar keren wat spierpijn zal hebben!!!

Heel veel succes ermee!!!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:06

joyce B schreef:
Hoe bedoel je dat middendraf het in stukken rijden van je verbinding is [naam verwijderd]? Ik probeer haar juist aan mijn been te krijgen door zowel overgangen terug (vind ze moeilijk) en overgangen naar verruimen te rijden... En daarbij de lengte in de hals te bewaren en door te blijven lopen van achteren. Van zichzelf heeft ze namelijk een standaard drafje en het moet een draf worden die van mij is en waarin ik kan schakelen om te controleren of ze echt voor mijn been is.


JE weet wel wat ik bedoel; zodra je het voelt zeg je "oja!"....
Bij wat minder sterke paarden rijd je de verbiding tussen voorhand en achterhand kapot als je te vaak tempowisselingen rijdt. Let op; dat is dus wel heel anders dan overgangen. Tempowisselingen vragen meer kracht, en het gevaar is groot dat een slapper paard dan finaal op de voorhand ploft en achter breekt.
Je mag pas de gangen gaan verruimen als je ze echt terug kan rijden. Maw, kan je het tempo onder je laten langzamer worden met behoud van takt, dan mag je rustig 2 a 3 pasjes verruimen.
Maar wees er heel zuinig in.

Je mag rustig heel zwart op wit zeggen dat als de galop problemen opelvert, het paard absoluut nog niet toe is aan verruimen. Daarbij heeft het nl dezelfde spieren nodig. Galop verbeter je door overgangen. Het paard maak je niet sterker met verruimen.
Paarden die te vroeg hebben moeten verruimen laten een rare draf zien, waarbij de achtervoeten veelvuldig wijdbeens gaan. HEt ziet er niet uit. En het is heel lastig weer goed te krijgen, dus wees verstandig; overgangen, geen tempowisselingen.

Maar Joyce: in jou heb ik alle vertrouwen. Het gaat absoluut goedkomen!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:20

Sterker maken van de galop gaat makkelijk aan de longeerlijn, met behulp van een pessoa-tuigje...