problemen met buiten rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 17:50

Mijn verzorgpaard (een draver) kon altijd lekker buitenrijden. Na veel verzorgsters is ze vreselijk onzeker geworden.
Elke keer als wij naar buiten gaan gaat het even goed en dan wordt ze heel erg paniekerig. Ze krijgt dan een dravers-loopje (waggelen) en is er niets meer mee te beginnen. Zodra ze op het erf komt is ze rustig.
Nou zei iemand op stal dat je beter eerst aan de hand met haar buiten kan lopen, maar dan doet ze precies hetzelfde. Ze is ook een manegepaard geweest, dus ze kan het wel...
Heeft iemand nog een tip?

Silvia_
Berichten: 156
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:57

Een keer met een ervaren, rustiger paard mee gaan rijden,
vaak als er 1 gaat, gaat de ander ook wel Lachen
Veel succes!

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 17:59

dat hebben we de laatste keer gedaan. Het gekke is alleen dat op het moment dat ze in paniek raakt ze de hele buitenwereld vergeet.
Volgens mij denkt ze maar aan een ding: naar huis. Verward

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:59

inderdaad wat Sabeau zegt, en het lijkt mij niet echt verstandig om er naast te gaan lopen omdat je dan veel minder controle hebt. als ze er dan vandoor wil gaan heb je helemaal niks meer te vertellen.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:50

Een rustige ervaren paard inderdaad mee laten gaan en gewoon volhouden. Ze zal eerst haar vertrouwen weer terug moeten winnen.
succes.Afbeelding

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:10

Mijn paard wilde soms niet van stal weg alleen. Het scheelde wel als ik 100 meter van stal af pas op steeg.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:10

Wat gebeurt er precies met dat drafje? Wordt ze onhoudbaar, of kun je nog wel doorrijden?
Ik heb ook een ex-manegepaard, dus weet een beetje wat je meemaakt. Frusty De mijne was gewend om altijd met meerdere paarden naar buiten te gaan, dus die wilde ook niet alleen.

Je hebt veel doorzettingsvermogen nodig! Ik ging ook alleen maar naar buiten als ik super-gemotiveerd Vingers aflikken was om er een lekker ritje van te maken en de problemen op te lossen. Anders lukte het zeker niet. Lekker voorwaarts houden (hij wilde liever achteruit naar huis...) en met zeer veel overtuiging je zin doorzetten. Net zolang doorgaan, totdat je bereikt hebt wat je wilde (bijv. stappen in plaats van draven, in jouw geval denk ik?) Op den duur geeft dat je paard vertrouwen in jou en gaat het snel beter. Maar nog steeds moet ik hem wel telkens blijven vertellen HOE ik het wil hebben, want anders neemt ie weer het heft in handen (of hoeven eigenlijk... *LOL* )

Ernaast lopen heeft m.i. geen zin. Ik kon hem alleen maar vertellen (vertrouwen geven.. Ach gut ) als ik erop zat. Ernaast kan best gevaarlijk worden, want door de 'stress' zou ie mij zo kunnen omkegelen.
Suc6

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 09:26

ze loopt gewoon snel door, ze gaat niet raar doen, maar alleen maar door blijven lopen (dribbelen). Totdat ze op het erf is en dan wordt ze rustig.

Silvia_
Berichten: 156
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:38

Misschien kun je de op de manege waar ze eerst stond, even vragen of hun nog iets meer weten...

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 19:02

Ze is al ruim elf jaar geen manegepaard meer. Toen haar eigenares haar kocht ging het perfect met buiten rijden. Ik reed altijd met haar buiten met mijn eigen paard. Lachen Maar sinds ze zoveel verschillende verzorgsters heeft gehad is het helemaal mis met haar Op stal hinnikt ze naar mij zodra ik eraan kom, dus vertrouwen is er wel, maar zo snel in paniek...

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:39

En als je eerst in de bak gaat rijden en dan uitstappen buiten? (met lange teugels als je dat aandurft)

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 09:27

Gister heb ik inderdaad na het rijden een klein stukje buiten gestapt.
Ze was wel gelijk nerveus (tong uit haar mond en harder lopen), maar het ging wel goed . Ik denk dat ik het voorlopig zo maar doe.....

KikiR

Berichten: 103
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: RIJSWIJK ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:00

Hier wellicht een toevoeging op alle tips die er al staan.

Wat ik vaak doe om buiten 'leuk' te maken in plaats van eng is aan de hand staan grazen in de berm. Beetje wandelen, beetje grazen...steeds een stukje verder (mits de verkeerssituatie het toelaat).

Ik weet niet of dat voor alle paarden geldt, maar eten is altijd een goede motivator om minder bang te zijn. Mijn paard gaat ook dolgraag mee het terrein af.

Bij mij is het zo dat door middel van grondwerk mijn paard aan de hand veel rustiger is dan wanneer ik erop zit, en zo wennen we goed aan opvliegende vogels, wielrenners in colonne, tractors e.d.


Groetjes,
Kiki

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:22

Wat is de oorzaak dat ze zo paniekerig wordt? Ik zou dat eerst kijken of wat aan de oorzaak gedaan kan worden, als die er is.
En wat Kiki39 zegt, daar ben ik het helemaal mee eens. Maak het leuk, wordt niet boos, en heb veel geduld.
Stel haar met je stem gerust als het eng wordt.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:31

Kiki39.. helaas werkt dat niet met elk paard. Mijn arabier is ook een heethoofd en ik denk dat ik wel weet wat voor irritant drafje Stekeltje bedoeld Ik word daar zelf ook altijd gek van en het heeft ook helaas met het temperament van je paard te maken.. Omar doet het niet altijd maar af en toe is hij opgefokt en dan gaat hij zo dribbelen en ik heb geleerd het te negeren en proberen hem weer rustig te krijgen en gewoon doorgaan met jouw ding.

Mijn arabier heb ik dus beter onder controle als ik erop zit dan aan de hand.. normaal is hij braaf aan de hand maar als er echt iets is waar hij super bang voor is (zoals een slovel of tracker) dan kan ik er beter opzitten. Afstappen doe ik eigenlijk nooit buiten of er moet een levensbedreigende situatie zijn.

Hoe gaat het als je met een ander paard naar buiten gaat Verward Je weet natuurlijk niet wat er met haar gebeurd is buiten bij de andere verzorgsters.. wie weet is er wel eens iets gebeurd of heeft ze zichzelf dit gedrag buiten eigen gemaakt Verward

Goeie tip hierboven is inderdaad haar eerst even te longeren of te rijden in de bak en dan lekker een stukje naar buiten gaan en dan steeds iets verder.. maar wel zover als jij wilt en niet dat zij dat gaat bepalen.

Succes en ik hoop dat het gaat lukken.