door de hand heen lopen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

door de hand heen lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 17:04

Allereerst, ik heb WEL les, maar hij doet hij de laatste paar dagen, en ik wil weten wat jullie doen.

Mirk heb ik sinds kort weer lekker aan de sjouw. Nu moet hij meer zijn gewicht naar achteren plaatsen, en dat doet hem natuurlijk zeer. We schakelen veel terug, verkorten de draf, galop, schijnovergangen, etc. Maar nu, heeft meneer zijn truckendoos uit de kast gehaald, en loopt wanneer hij geen zin heeft, dwars door mijn hand; pakt het bit vast, maakt rug hol, en daar gaat ie...

Maar nu... Wat moet ik doen? Flink naar voren rijden op zo'n moment, een flinke ophouding maken, of iets anders? Naar voren rijden lijkt mij de beste optie. Maar goed, hij doet het de volgende keer net zo hard weer...

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:07

Die van mij heeft daar zo nu en dan ook een handje van. Wat ik altijd doe, en wat bij haar ook wel aardig werkt is benen er in en volte draaien. Laat ze wel weer los, en komen haar achterbenen er ook weer wat beter onder.
Flinke ophouding werkt bij mij niet, wordt ze helemaal geirriteerd van.

Blijven oefenen, straks vind hij het niet zo moeilijk meer en zal hij het bit ook vast niet meer zo vastpakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:39

kimmy schreef:
Naar voren rijden lijkt mij de beste optie. Maar goed, hij doet het de volgende keer net zo hard weer...


Nu ga ik even de juf uithangen:

wat is jouw redenatie achter die oplossing? Wat denk je zelf dat er precies gebeurt op het moment dat hij het bit vast pakt?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 17:45

ok juf Haha!... Ik denk dat je doelt dat ik hem verkeerd naar achteren rijdt, of niet Verward ??? Voor mijn gevoel gaat dit echter goed (ik zal het zondag weer met mijn juf overleggen, dan heb ik les). Waarom hij het bit vast pakt, is dat hij in weken dit niet meer gedaan heeft. Zijn achterhand is niet zijn sterkste punt, dus heeft hij moeite met het 'zitten'. Waarom ik hem naar voren wil rijden, is om die druk van dat bit af te halen, en vanuit die ontspanning waar naar dat moeilijke punt heen te werken?
Of heb ik het fout Verward . (ik blijf erbij, mijn volgende paard wordt echt een hobbelpaard Scheve mond )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:53

Er kunnen m.i. 2 dingen gebeuren. Ofwel hij kruipt achter je been, maar dat los je niet meer op als hij al wegtrekt, dat had je eerder moeten doen.

Of hij trekt idd gewoon door je hand heen.

In beide gevallen is het zo dat als je hem meer bij gaat drijven hij alleen maar meer op de voorhand valt, en je het jezelf alleen maar moeilijker maakt.

Ik zou hem dus of daadwerkelijk laten halthouden, of als hij alleen uit balansproblemen naar voor weg trekt (dat kan ik niet uit je verhaal opmaken) hem proberen met een ophouding voor zijn hoofd weer omhoog te krijgen en het gewicht weer meer naar achteren, en daarna weer iets op naar voor rijden.

Als je probeert te analyseren wat er precies gebeurt als je in de problemen komt, kun je vaak zelf wel een oplossing bedenken.

Bij dit werk is het heel belangrijk dat je niet blokkeert in je hand. ALs je schakelt en terugrijdt mag je best je hand flink doorsluiten als hij dat nodig heeft, maar doe dat zonder te blokkeren. Houd in gedachten dat een paard alleen kan trekken aan een teugel die jij vasthoudt. Probeer dus korte snelle ophoudingen te maken zodat hij niet de kans krijgt om vast te pakken.

Altijd terug willen naar de ontspanning is een heel nobel streven, maar je zult af en toe door moeilijke punten heen moeten werken om te kunnen verbeteren. Als je dus maar steeds aan hem toegeeft zul je nooit een stap verder komen.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:13

Zo Maaike ook weer wat geleerd Lachen
Als ie van mij gaat trekken, en dus niet op de achterhand wil komen, rijd ik haar meestal op de volte, of soms ook rechtdoor met een ophouding, waardoor het tempo weer wat terug komt en ze weer wat meer op de achterhand komt. Goed?? Verward of moet ik toch dan halt gaan houden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:16

Je hoeft niet per defenitie halt te houden, want het idee is dus dat je het gewicht meer overbrengt naar de achterhand, maakt niet uit hoe je dat det. Al doe ik dus vaak wel halthouden omdat ik van mijn paarden eis dat ze op mijn hulpen reageren. Als ze dus niet reageren op een sluitende hand zet ik ze stil om kracht bij te zetten dat ik daar dus een reactie eis.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:09

Okee, doe ik het dus toch niet heel verkeerd, enige probleem bij mij is dus consequent zijn, als ze dan gaat klieren als ik haar stil zet, ga ik het maar anders proberen op te lossen, terwijl ze eigenlijk gewoon moet reageren natuurlijk.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:42

Als je paard dwars door je hand heen loopt, houdt dat dus in dat je hand de rem is... Als je hem nl met je benen zou stoppen. Boeit het totaal niet of ie het bit vast pakt. Beter aan je zit zetten lijkt mij dus.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:10

Hoe kan je een paard dat gewoon door je hand heenloopt met je benen stoppen dan? Misschien een beetje een stomme vraag, maar het lijkt mij dat 'ie daar dan ook niet op reageert.....?

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:15

Ophouding, en direct weer los, hij kan niets vastpakken, als jij hem niets geeft om vast te pakken...

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:40

Zelfs een korte ophouding kan voor die van mij al reden zijn proberen door te breken. Begrijp me goed hoor meestal doet ze het goed en komt ze netjes terug op zit en een korte ophouding, maar soms heeft ze een pestbui en gaat ze dus heerlijk lopen klieren bij elke ophouding.