Bijrijdpaard is "hard in de mond" *tips*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Bijrijdpaard is "hard in de mond" *tips*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 10:33

Sinds een jaar rijdt mijn vriend ook, super leuk natuurlijk Knipoog Hij mag op myra rijden, een merrie van ongeveer 7 jaar. New forest/arabier. Een erg
lief dier, ze kunnen heel goed met elkaar opschieten. Myra is van mensen die niet veel van paarden afweten. ze is totaal niet afgericht, en de hond van hun ook al niet. ze wil de hele tijd met de kop schuren en nog meer van dit soort grapjes. Zij hebben haar achter in de tuin staan Boos! op een klein stukje grond omringt door 4 muren. ze raakt daar erg gestresst. Met rijden luistert ze niet naar teugelhulpen. Als je van bv draf in stap wil moet je zowat aan de teugels gaan hangen! Ze is dus erg hard in de mond. die man rijdt er zelf wel s op, hij eeft nooit zelf les gehad Verward mijn vriend wilde al naar hypoweert om te kijken voor een bit wat meer op haar probleem aansluit. Ze heeft namelijk een dun, enkelgebroken bit.
HEBBEN JULLIE NOG TIPS? Bloos

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:01

een ander bit is geen opossing. een harde mond kan je alleen oplossen met een zachte hand. van een scherper bit zal ze alleen maar nog harder worden. les nemen is de beste oplossing naar mijn idee

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 11:07

Ze is gewoon verprutst, ik rijd met zachte hand. En ik heb haar ook geprobeert rustig teugelhulpen te geven , maar daar reageert ze echt niet op! Ze is ook nooit dressuurmatig gereden ofzo. Dus stelling afbuigen enzo is haar nooit geleerd. ik zeg niet dat ik een scherper bit wil kopen, misschien wel een heel vriendelijk bit. want wij willen haar echt geen pijn doen

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:25

Probeer eens een verroest op koperen bit. Door het koper gaan ze meestal meer knabbelen en worden ze vanzelf eter in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:33

Niet gaan trekken, want dan trekt ie alleen maar terug.
Ga diep zitten en gebruik je stem.
als hij dan vertraagd al belonen.
Blijf ondertussen van de teugels af.

De stemhulpen goed leren kun je doen door te longeren.

En juist een zachter bit erin.
want een scherper lost niks op, integendeel

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 15:45

Thanx! Haha!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:19

manonnetjoe schreef:
Als je van bv draf in stap wil moet je zowat aan de teugels gaan hangen! Ze is dus erg hard in de mond.


Geen 1 paard is hard in de mond, jou probleem ligt niet aan de "mond" hij/zij geeft alleen een verkeerde reactie op jou hulp, en 99% van de problemen die je in je hand voelt komt vanuit achter, je kan hem denk ik (correct me if i am wrong) niet fijn van uit een actieve draf naar de stap rijden? duikboot effect: jij sluit je hand, paard slaat achter af, maakt zich lang, duwt zijn hoofd naar voren en/of beneden.

Als het 100% zeker is dat alles voor elkaar is maar dat ie alleen niet wil "stoppen" op je hand, moet je een keer "elektrisch" zijn met je handen, 1 klein venijnig ophoudinkje als het waren, want alleen maar meer druk nemen word hij en jij niet vrolijker van. Dat ophoudinkje kan je na een tijdje natuurlijk achterwege laten als keurig stopt op een ophouding.

Succes Lachen

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:49

Een ander bit kan goed helpen, maar dan wel een zachter bit.
Ik merkte een tijd terug dat mijn pony ook wat harder in zijn mond werd en een zachter bit was een wereld van verschil, maar uiteindelijk zul je het probleem met goed les en een rustige hand op moeten lossen.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:52

Probeer het met je stem en je zit. Hopelijk reageert ze daar wel op.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 10:13

Wouter24: Ik probeer het ook mijn stem, en ik ga heus niet aan de teugels
trekken. Die man waar ze van is rijdt ook wel eens. ik hem hem nog nooit zien rijden, maar het zou best kunnen dat hij een harde hand heeft, waardoor myra hard in de mond is geworden. Want paarden met een harde mond heb je zeker wel, ze zijn alleen zo GEWORDEN door de ruiter, niet door hunzelf Knipoog Maar ze doet dit ook met galop of als je gaat wandelen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:14

dat een paard een harde mond krijgt gebeurt vaak in een lange periode.
dus het afleren zal ook veel tijd nemen, je mag niet in enkele weken een verandering verwachten.
probeer alleen aan een lange teugel te rijden..ne verloop van tijd zal je merken dat er meer rust in komt en dat ze nageeflijker wordt