te snel in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlotte_F
Berichten: 657
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Leiden

te snel in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 22:13

Mijn paardje gaat altijd te snel in galop. Ook als je haar met licht teugelcontact afremd of ze gaat in draf. (ze is al wat ouder en verder wel goed afgericht) ik wil nl. voor mijn proeven binnenkort een verzamelde galop, ookal is het maar laag en rond Verdrietig het scheelt me punten en in de les kan ik moeilijk mijn figuren in galop rijden. Zelfs een volte e-b-e daar maak ik nog een vaag ei van. (daarbij druk ik haar wel naar binnen maar dat helpt niet veel) Knipoog

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:31

Ik zou haar eerst gewoon oder controle zien te krijgen in galop. Rijd haar terug met je zit en eventueel stem. Altijd wel opvangne met been om te voorkomen dat ze in draf valt. Ik zou de verzamelde galop nog maar even laten voor wat het is en eerst dit serieus aan pakken.

Als de volte in galop niet lukt, doe hem dan in draf. Ze mag niet door je binnenbeen vallen, en tja als ze dit ook in draf doet dan moet je eerst in draf dit aanpakken. Neem gewoon een stapje terug!

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:37

een paard wat het moeilijk vind gaat in de galop hard..
probeer hier heel veel aandacht aan te besteden zodat ze meer balans krijgt en zodat ze zelf rustiger durft te gaan...
dit kan onder de man maar je kunt ook met een pessoa longeren..
krijgt ze een sterke achterhand van..
liefs en suc6
mij

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:51

Hoi,

Dit probleem heb ik ook een tijd gehad. Bij mij hielp het om te proberen de bovenbenen zo veel mogelijk proberen te ontspannen en met je zit/handen het paard te volgen. WAt je verder nog kan doen is longeren met een pessoa, want daar worden ze ook vaak beter van in de galop.

succes!

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:20

Hallo,

Wat ik zou doen is haar wat rustiger instellen voor de galop, en dan 4 passen galop, en dan weer terugnemen naar draf. Zo herhaal je dat heel vaak. Maar jezelf ook zwaar, dus vooral veel overgangen rijden, want je paard moet gewoon gehoorzaam zijn! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:03

galoppeer eens in een grote volte, daar leren ze zich goed in beheersen

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:26

ik snap dit niet hellemaal
waarom ga je verzamelde galop oefenen terwijl je nog geneens de normale galop voor elkaar krijgt
ik zou lekker gaan galoperen gaat ze te hard op de volte zetten dat ze niet hard kan galoperen.zit ze gewoon in de arbeidsgalop ga je hoefslag volgen.gaat dat goed DAN PAS KAN JE VERZAMELDE GALOP OEFENEN Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:40

ik heb ook zo'n probleem, aruba op de manege galoppeert vrij snel, ik kan haar houde, en galoppeert voro haar enorm rustig bij mij, 'k kan haar sturen, maar...volgens mijn lesgever gaat ze nog te snel, als ik haar rustiger wil laten gaan draafd ze gewoon, ze is enorm gespierd!! wat doe je daar aan? op kleine volte zetten, dan begint ze te drave, hoe fel je ook been geeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:17

sharonaollie schreef:
ik snap dit niet hellemaal
waarom ga je verzamelde galop oefenen terwijl je nog geneens de normale galop voor elkaar krijgt
ik zou lekker gaan galoperen gaat ze te hard op de volte zetten dat ze niet hard kan galoperen.zit ze gewoon in de arbeidsgalop ga je hoefslag volgen.gaat dat goed DAN PAS KAN JE VERZAMELDE GALOP OEFENEN Knipoog

Mijn arabier kan alleen maar heel rommelig en crosserig galopperen op de hoefslag en sinds ik op de grote volte galoppeer gaat het veel beter, er is meer verzameling, dus dat gaat niet voor elk paard op/

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:25

Allereerst zou ik op de volte beginnen galopPeren als hij een rustige draf heeft. Als hij weer hard wordt, ietsje naar achter en diep zitten, ietsje teugels inhouden maar toch benen bijhouden en stem. Probeer ze laag en rond te houden door je buitenteugel altijd in contact te houden en kleine kneepjes met je binnenteugel. Veel overngangen maken zodat hij geen tijd heeft om te beginnen wegcrossen. Galop niet alleen op laatste er bij gooien maar ook tussendoor, en regelamtig lang teugeltje. Succes! Lachen

woodie
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:54

ody kwam al met het voorstel,passoa heeft voor mijn paard enorm geholpen!!succes ermee

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:32

Chiqa"]
[quote="sharonaollie schreef:
ik snap dit niet hellemaal
waarom ga je verzamelde galop oefenen terwijl je nog geneens de normale galop voor elkaar krijgt
ik zou lekker gaan galoperen gaat ze te hard op de volte zetten dat ze niet hard kan galoperen.zit ze gewoon in de arbeidsgalop ga je hoefslag volgen.gaat dat goed DAN PAS KAN JE VERZAMELDE GALOP OEFENEN Knipoog

Mijn arabier kan alleen maar heel rommelig en crosserig galopperen op de hoefslag en sinds ik op de grote volte galoppeer gaat het veel beter, er is meer verzameling, dus dat gaat niet voor elk paard op/
[/quote]
dan zal je later wel problemen krijgen als je wedstrijden gaat rijden hoe hoger je kom des te moeilijker.
je moet altijd zorgen dat je de basis goed voor elkaar heb!!! dat is met alles zo, ook met springen.
basis gaat voor alles heb je dat niet dan kom je dit soort dingen tegen
Laatst bijgewerkt door sharonaollie op 03-03-04 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:33

woodie schreef:
ody kwam al met het voorstel,passoa heeft voor mijn paard enorm geholpen!!succes ermee

dat is ook een goeie hulpmiddel.
en het helpt perfect OK dan!

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:37

Een paard wat hard gaat in de galop kan meerdere oorzaken hebben. De meestvoorkomende is dat het paard het moeilijk vind. Dit lijkt mij het geval bij jouw paard omdat jezelf al aangeeft dat hij verder wel goed reageerd op jouw hulpen. Soms iets te goed, zoals de overgang maken naar draf wanneer jij hem probeerd op te vangen naar een rustige, gecontroleerde galop... Dit vereist geduld, inspanning en werk van beide partijen.

Mijn bijrijdpaard had hetzelfde probleem. Harder dan gewenst gaan in galop, omdat ze het moeilijk vond. Ik heb met mijn paard veel overgangen gereden. Stap - draf, draf - stap, stap-draf-galop, galop-draf-stap en ga zo maar door. Het bewust gaan oefenen helpt je paard bewuster te worden van de gecontroleerdheid waarmee jij hem rijdt. Als hij eenmaal aan de overgangen is gewent en je hebt het herhaaldelijk in de training toegepast en hij reageerd er goed op kan je de oefening met de tijd uitbreiden. Langere stukken galopperen en wanneer hij weer te hard gaat overgang maken naar de draf. Desnoods halthouden. Wanneer hij rustig een volte rond kan galopperen kun je de volte uit gaan breiden. Als het ware rijd je dan een ei, die je uitbreid tot het volgen van de hoefslag. Denk erom dat je de training op beide handen even "zwaar" maakt en niet alleen maar op 1 hand rijd. Je bouwt dit met de dag op. Verwacht dus niet dat hij van de een op de andere dag in een rustige galop zal aanspringen en weggalopperen. Vergeet niet dat je zit, been en handen belangrijke hulpmiddelen zijn bij het rijden, en zeker bij actieve overgangen.

liefs