CROSS: wal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

CROSS: wal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 21:54

Ik heb het echt súper voor elkaar op m'n nieuwe stal. Binnenbak, buitenbak, stapmolen, weidegang, super voer, solarium, een stuk (eigen!) bos en een lapje grond met wat crosshindernissen, waaronder dus een wal/op- en afsprong. Je weet wel, zo'n verhoogd stuk waar je van verschillende kanten op kan. Sommige kanten zijn gewoon schuin, er is een kant die 2 bielzen hoog is en een kant met 3 bielzen op elkaar.
Eldien en ik hebben errug weinig ervaring met dit soort sprongen, maar Eldientje vind het echt hélemaal geweldig, ze geniet er zo van! (sowiezo van 'rare' dingen springen, vind ze heel leuk)
Ik heb tot nog toe enkel de schuine kanten gebruikt, ook in galop, en dan springt ze wel zo'n beetje.
Hoe rijd ik netjes zo'n opsprong aan? Kan dat ook uit draf? (in galop is de rem soms zoek) En een afsprong?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:59

kan prima vanuit een rustige draf. Door gaan zitten, veel druk, en voor voldoende steun geven (dus absoluut niet losgooien). De afsprong kun je de eerste keer gewoon in stap doen, rustig stil zitten en laat haar maar kijken.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 22:03

Dank je!
Ik was bang dat ze dan bij een opsprong niet genoeg kracht zou hebben, maar aangezien ze zo fanatiek is zou het best wel eens goed kunnen komen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:05

twee bielzen is pakweg 50 cm hoog? Bij een gewoon sprongetje lukt je dat nog wel vanuit de stap Haha! Probeer juist te werken aan de rust, ze moet het leuk vinden zonder gek te worden.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:07

En vergeet niet 'verlicht' achterover te gaan zitten bij de afsprong en je paard genoeg teugelruimte te geven!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:13

alleen moet je dat niet overdrijven en zeker niet bij een sprongetje van 50 cm. Terug zitten in je schouders en je handen soepel houden.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 22:23

Ze is wel aardig rustig te houden, maar om in galop de afstanden passend te krijgen is vaak nogal tricky. Bij een gewone hindernis tot daar aan toe, maar ik hoef echt niet op mn plaat tegen die bielzen Scheve mond

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:28

Lekker beginnen vanuit de draf, zo moest ik het met Pablo ook doen.