bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 13:37

Hoi,

De laatste tijd is Polly nogal vervelend aan de fiets, ze laat zich niet meer terugnemen en blijft maar rennen. ik fietste en liep altijd met een enkelgebroken watertrens en daar begon ze steeds meer op te klieren met wegrennen enzo.
Bij het tuig wat ik heb gekocht zit en ongebroken trens (dus geen stang met scharen en kinketting enzo) hierop laat ze zich prima terugnemen, maar ik heb eigenlijk liever dat ze het ook op die gebroken trens doet. Ik heb in een noodgeval eenkeer een ruk in haar mond gegeven, we gingen in volle galop rechtstreeks op een weg af, ik kon gewoon niet anders, ja loslaten.
In de bak en op het terrein is er niks aan de hand dan is ze zelfs sloom maar buiten....
Zeker nu ze met vuurwerk bezig gaan wil ik haar wel ondr controle houden, oke het is maar een shetje maar toch.

kan het kwaad als ik tot na de jaarwisseling met die stang bezig blijf en daarna weer terug ga naar de gebroken trens??
Overigens loop ik altijd (oke bijna altijd) met halster en longe alleen aan de fiets met dat ongebroken bitje.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:56

Als je dat bit alleen gebruikt als 'noodrem' en verder niet constant in haar mond zit kan het geen kwaad lijkt me. Je moet ook aan jouw en haar veiligheid denken, die staat voorop! Je kunt haar met die stang prima leren om gewoon onvoorwaardelijk te luisteren, terug is terug en als dat bevestigt is (gebruik ook je stem! Niet hooooooooo, maar gewoon een kort Ho! En dan stilstaan en wel meteen!) lukt dat met dat andere bitje ook wel.
Een ongebroken trens werkt nauwelijks harder in dan een gebroken trens, maar hij werkt wel anders in en dat kan net dat verschil zijn waardoor ze beter luistert.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 14:55

Niet zo'n punt hoor!
Iwaldo loopt altijd op een dubbelgebroken zacht bitje, maar soms is ie in de jacht erg enthausiast en dan rijdt de eigenaar weer eens met Pelham bit. Dat heb ik zelfs liever dan wanneer hij met trensje blijft rukken en trekken Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:09

een ongebroken trens wordt in de wandeling vaak een stang genoemd, maar zoals je zelf al schreef is het juist heel anders, zonder kinketting en scharen. Ik vind het persoonlijk een prettig, zacht bit, sommige paarden hebben een hekel aan een gebroken trens omdat die punt in hun verhemelte prikt. Pablo loopt juist veel fijner op een ongebroken trens, meer aanleuning en stiller in zijn mond. Als het bit dus jou en je paard bevalt: lekker mee blijven rijden!