Jong paard en doorlopen...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Jong paard en doorlopen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 18:08

Ik heb mijn haflinger zelf ingereden en we doen alles rustig aan en op ons eigen tempo. De galop was erg moeilijk, maar meestal springt hij nu goed aan. Ik vraag dan (nog) geen lange stukken in de bak.

Het draven is het volgende probleem:
Als ik vraag om meer tempo springt hij aan in galop. Op zich was ik daar blij mee, want hij wilde eerst helemaal niet in galop.
De zweep erbij om harder te draven is een optie, maar dat helpt maar even. Hij reageert wel op m'n been, maar gaat dan niet door.

Wie heeft er tips? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:13

Wat wil je bereiken met "meer tempo".

Waarschijnlijk heeft je paard nog onvoldoende balans om zijn passen te verlengen (wat voor een Haflinger sowieso al niet zo makkelijk is) en galoppeert hij daarom aan.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 18:18

Dus jij denkt dat dit de tijd moet hebben? Waarschijnlijk duurt dit dan net zo lang als de galop aanleren en is het weer een kwestie van oefenen. De galop is op dit moment dus nog makkelijker voor hem dan het verlengen van zijn passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:20

Ja, al zul je op een gegeven moment wel gericht moeten werken aan dat verlengen van die pas. Maar dan moet je een paard hebben dat in balans op eigen benen kan lopen, en dat je daarin een heel klein beetje kunt schakelen.

Zorg dat je je galophulp heel duidelijk als galophulp blijft geven, en hem dus niet maar met 2 benen naar voor schopt om hem maar in de galop te krijgen. (Met 2 benen naar voor "schoppen" Knipoog betekent later in zijn africhting namelijk dat hij een langere pas moet gaan maken Haha!)

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 11:25

Wat is op dit moment dan voor mij het belangrijkst om aan te werken? De galop verder verduidelijken met een duidelijke hulp? Dus aandrijven is niet in galop gaan, buitenbeen iets naar achter wel? En dan het verlengen van de pas als de rest helemaal goed is?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:30

Alles is belangrijk in de africhting. Dit zijn maar basisgangen onder het zadel. Het paard moet dus zijn balans vinden.
Beginnen met de galop, om die constanter te krijgen. Begin met kleine stukjes, nog geen wendingen/voltes rijden. Galop is galop, en draf is draf. Dus als de pony dan in galop gaat, dan mag je niet blij zijn, de pony terugnemen en weer opnieuw draven.
Blijven oefenen. Iets meer drijven, eventueel met een tikje erbij, en verwacht wat passen met wat meer voorwaartse drang. Verwacht dit niet gelijk hele rondjes, ook dit moet je steeds meer uitbouwen.

Succes.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:35

zorg eerst dat hij meer balans krijgt. en dat hij het verschil gaat begrijpen tussen een been hulp die voorwaarts betekend en je galophulp. als het goed is verschilt die nogal. desnoods kun je bij het aangaloperen (tijdelijk) je stem gebruiken tot hij de hulp goed begrijpt. het moet voor hem duidelijk worden wat je van hem wilt.

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:33

hey,
ik heb zelf met een ervaren persoon mijn eigen paard ingereden.
het lukt echt super! alleen ik heb geleerd NIET op de hoefslag want dan zoekt hij steun bij de bakrand. En dus krijgt hij meetr balans. ga dus op de binnen hoefslag rijden *LOL* zo loopt hij op zijn eigen benen. En ik denk dat je de buiten teugel opgesloten moet houden zodat hij dara niet over weg kan lopen waardoor hij dus opgesloten word. Maar ik dnek wel dat het tijd nodig heeft!
suc6 OK dan!
groetjes cindy