achter de kuit lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

achter de kuit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 19:35

hoe lossen jullie het op als je pony achter de kuit loopt..dus als je haast geen reactie krijgt op je been zelfs niet als je dr flink aandrijft of een tik met de zweep geeft..mn instructrice zegt veel overgangen maar we moeten even kijken hoe ze dat oppakt en anders een andere manier zei ze..wat doen jullie?

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:44

Ik snapte de uitdrukking "achter de kuit"absoluut niet, maar nu ik je verhaal lees, herken ik het. Niet aan het been noemen wij het gewoon, maar ach: als het beestje maar een naampje heeft he?

Veel overgangen rijden is mijn ervaring. Bij wijze van spreken bij iedere letter een overgang van stap naar halt, naar draf, naar galop... de hele tijd lang. En direct reactie op je been eisen: geen reactie = een flinke mep met de zweep achter je kuit en DAARBIJ DRIJVEN! Anders snapt ze er nog niets van.

Je zou eens aan een spoortje kunnen denken, maar ik zou proberen het zonder spoortje op te lossen. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met een spoortje en deze na 20 min. weer uit te trekken...

succes!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 19:46

spoortje kent ze nog niet ze is pas 2maanden onder het zadel en dit is eigelijk het eerste waar we tegenaan lopen..

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:05

dan ook niet meteen gaan meppen. het zou kunnen dat ze het niet meer snapt en even bedenktijd nodig heeft. misschien gaat het te snel voor haar. overgangen zijn het beste.
misschien doe je iets heel kleins fout met je handen, net ingereden pony's voelen alles.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:50

Goed op je stem laten reageren, met longeren en dan later tijdens het rijden je stem gebruiken in combinatie met been hulpen!
Succes ermee!!

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:02

heeeel veel overgangen rijden.. en dan niet terug laten vallen.. maar gelijk voorwaarts houden.. en dan moet het lukken.. het werkt bij mij ook.. Lachen veel succes!!
ohja.. longeren helpt ook.. dus 3 keer per week longeren of zo..

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:07

Ook overgangen rijden..
rij zelf een heel voorwaarts paard maar zodra je dr naar beneden rijd gaat ze ook achter je been lopen en dan overgangen rijde en gaat dan wel beter.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 21:08

Ik rij dr maar 3 / 4 x in de week dus 3 dagen longeren zou nie echt gaan..mn instructrice zei al van die overgangen dus ga t lekker proberen is waarschijnlijk gewoon een fase waar ze doorheen moet.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:15

Ik had niet echt begrepen dat ze nog maar net onder het zadel liep! Sorry. Die sporen zou ik dan in ieder geval nog maar achterwege laten.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 11:26

maakt niet uit hoor..was het er ook vergeten bij te zetten!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:56

Idd wat de rest al zegt probeer zoveel mogelijk overgangen te rijden als ze dat aankan natuurlijk he. Ik weet niet of je al met een zweep rijdt maar anders een zweepje erbij en kijk of ze het dan misschien al doorheeft. (Je hebt soms van die paarden/pony's die met een zweepje erbij ineens alles begrijpen)

Bij de overgangen gewoon je hulpen geven en krijg je geen gewenste reactie dan een klein tikje achter je been om je hulp te versterken.

Veel succes

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:09

Waar loopt hij met zn hoofd?? tussen zn benen of mooi met de neus er uit?
Zorg altijd dat hij mooi met zn neusje ervoor blijft lopen en niet op je hand gaat hangen..
Ze is pas 2mnd onder het zadel, misschien mist ze nog de balans en is ze nog erg zoekende...

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 14:11

wel met haar neusje eruit..maar ze word toch wel wat zwaarder als ze achter mn kuit loopt..heb vandaag met overgangen gereden en gaat wel ietsje beter dan is ze gelijk meer voorwaartser en niet meer zwaar op mn hand.denk dat ze ook nog mbeetje dr evenwicht moet zoeken

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:16

overgangen maken zijn nog wel erg moeilijk voor een jong beest. Ik zou ook eens proberen om alleen goed voorwaarts te rijden, alleen maar naar voren.
Want als een jong paard niet voorwaarts is en hij moet een overgang terug maken en vervolgens weer voorwaarts, doet ie het niet krijgt ie een schop, dat is niet logisch voor zo'n jong ding.