Benen optrekken tijdens dressuur. Gevolg: rugpijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:22

Is moeilijk wat zinnigs over te zeggen zonder e.e.a. te zien, maar ik heb het vermoeden dat jouw probleem niet in de optrekkende benen zit, maar in je lendenen/onderrug. Mogelijk een verkramping, kan ook in de heupen zijn, waardoor je hakken ook omhoog komen.

Kan meerdere oorzaken hebben.
Als je eigen instructeur er niet de vinger op kan leggen, haal er dan gewoon een keer een fris iemand bij, om je even een keer/een paar keer op je houding te corrigeren.
Goede kans dat het ergens een vrij klein en onschuldig foutje in je eigen lichaam is. Misschien zit je ietwat scheef, trek je een heup of misschien zelfs wel een schouder op, of ben je gewoonweg wat te stijf (geworden?) in je onderrug.

Kun je alle bekende losmaakoefeningen op de grond zonder problemen uitvoeren? (Dan denk ik aan kwispelen, heupen vooruit drukken, rug bol en hol maken, bekken kantelen en "hoelahoepen" ) ?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:50

Klinkt als Marijke Haha! Prima instructrice en goede peut voor de paardjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:05

Dat hij lekker zit, zegt niet alles. Als je bv je kussens niet op tijd bij laat vullen, dan kan het zijn dat het zadel van achteren te plat is geworden, waardoor je bekken in een andere stand staat, wat bv weer een zenuw belemmert, waardoor jij scheef gaat zitten/iets aan gaat spannen/je hak optrekt etc.
Is een goed punt van Margreet.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:07

Yvonne, als jij 1 schouder wegdraait, dan heeft dat onherroepelijk al gevolgen voor je zit in het zadel. Heeft meteen z'n effect op jouw heupen en zitbeenknobbels.

Even proberen? Ga maar op een harde stoel zitten, met je handen onder je zitbeenknobbels. Draai nu 1 schouder zoals je dat met rijden blijkbaar deed toen je dat commentaar kreeg.
Voel je wat voor effect dat heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:16

OK dan! Zitles is goed. DAT zouden meer mensen moeten doen!!! (ja sorry, net 4 uur geweest, dan ga ik altijd helemaal los *LOL* )

Het kan ook zijn dat jij uit je zadel gegroeid bent. (niet persoonlijk, ik ken je niet, geen idee hoe je eruit ziet) Maar je ziet het vaker, en dan vooral bij JC-zadels, vind ik (is gewoon minder geschikt voor ruiters met geen ideaal maatje bovenbenen/kont). Wordt een zadel aangeschaft, maar de ruiter groeit een kilootje of 10. En dan zit dat zadel niet goed meer, terwijl de ruiter er zo aan gewend is dat die denkt dat het nog altijd lekker en goed zit.


Maar nogmaals Yvonne, het is puur giswerk wat we hier doen. Is echt niks zinnigs van te zeggen zonder het te zien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 64 bezoekers