je paard losrijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

je paard losrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 16:38

Hoi,
hoe ik mijn paarden altijd los rijd is door eerst een paar rondjes te stappen met deken, en lange teugel, dan ga ik haar buigen en zorg dat ze goed los laat als ik voel dat ze goed los laat doe ik haar deken af en ga ik draven, en zorg dat ik een niet al te korte teugel heb maar ook geen boogjes, en probeer haar dan zo diep mogelijk te buigen, net niet met kin op haar borst, en ik werk met mijn benen en zit naar de buiging toe. en dan ga ik wat figuren rijden zoals voltes, en slangevoltes, en ik maak veel overgangen. en ik doe vaak van hand veranderen, en bijv als ik op de linkerhand zit met rechterstelling rijden, en zo ook voltes rijden, en als ik merk dat ze daadwerkelijk los laat ga ik galoperen, en ik doe dan eigenlijk precies het zelfde als in draf en stap.

zo heb ik geleerd om los te rijden.. wat vinden jullie van mijn manier?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 16:39

ooh ja en als ze dus echt los zijn ga ik ze omhoog rijden, maar dat is verschillend ik rijd niet elke dag mijn paard omhoog, kan ook gewoon een dag alleen rond en diep.

maar voordat ik omhoog ga rijden, doe ik wel altijd rond en diep.
of ik doe een dag laag en lang.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:48

uhm ik doe eerst ook aantal rondjes met lange teugel stappen. dan ga ik ff een paar rondjes met haar hoofd laag ingstelty draven. maar niet altijd, omdat ze dan soms zwaar gaat worden, dus dat doe ik afwisselend. daarna pak ik de teugels korter en ga tempowisselningen rijden. daarna galopwerk en het hoger instellen zag maar.

ik denk dat jou manier goed is als je pony er lekker op reageert *LOL*

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:22

Goed werk Maud... zo heb ik 't ook geleerd. (hoe zou dat toch komen? Verward ) Haha!:D:D

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 18:23

tja... als ik die vraag nou eens zou kunnen beantwoorden Knipoog maar zo leren wij het tenminste bij ons op stal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:35

Ik stap eerst een paar minuten wendingen paar pasjes zijwaarts, halthouden, voltes enz. aan de contactteugel. Dan ga ik draven en rij ik haar netjes naar de hand op de volte en dan begin ik met slangenvoltes, wat zijwaarts, overgangen halt, draf en tussendoor ontspanmnen stukjes tempowisselingen in galop. Af en toe een wisseltje en wat zijgangen. We beginnen rustig aan, want ik heb haar pas een paar weken en ze heeft hiervoor een tijd heel weinig gedaan, dus kan dr natuurlijk niet meteen overvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:37

Vind trouwens die deken bij jou een beetje onzin, dat heeft naar mijn idee heeeeeel weinig nut en werkt alleen hinderend. Ook kan je volgens mij beter lang en laag inrijden en dan naar de hand omhoog rijden en verzamelen dan dat je je paard met zn neus op zn borst zet, want je hebt dan na een tijdje niksd meer te vertekllen en te diep en over de teugel is nooit goed.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 18:41

maar mijn paard staat op stal al met 3 dekens en aangezien mijn paard geschoren is stap ik lang met deken... in de kouder winter maanden stap ik met 2 dekens, maar goed dat is mijn beslissing en zo hebben wij het geleerd op stal zo diep en rond mogelijk te rijden dat ze goed loslaten en toch niet echt op de voorhand lopen en vanuit daar gaan we omhoog rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:45

Je vroeg om een reactie, dus die kreeg je, waarom vraag je mensen om commentaar als je toch overtuigd bent van je eigen meninmg. Kijk van die deken kan ik nog wel inkomen als je paard geschoren is, maar je paard TE diep rijden,,,,,,je zegt het zelf al, het TE, TE is nooit goed.
Dan is het maar een houding die je paard aanneemt en is het hele idee van over de rug met ondertredende achterhand weg wat de bedoeling is van het aan de teugel rijden, wat ik zelf trouwens een naar woord vinmd.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 18:49

ja ik denk dat je een verkeerde indruk hebt gekregen want ik wissel nogal de ene dag rijd ik haar extreem diep echt kin op de borst, de andere dag rijd ik laag en lang en de volgende dag rijd ik haar weer normaal diep en dan ga ik haar weer omhoog rijden..

ik kan haar dus in allerlei posities rijden... ze zal ook nooit bij mij onderin gaan hangen ofzo

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 18:49

en ik ben nou juist heel blij met een reactie OK dan!

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:51

Fellor... ik vind dat je niet erg aardig reageert. Natuurlijk mag je een reactie geven, maar dit komt over alsof je ergens op uit bent...

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:21

Ik rij altijd vanuit mijn huis naar de manege, dus als we daar komen zijn we al aardig los Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:57

Ik geloof dat ik ongeveer hetzelfde los rijd als jij doet.

Alleen dan zonder deken, want mijn peerd is niet geschoren.

Eerst even lekker stappen met een lange teugel, op mijn zit en met mijn benen de hele bak doorwandelen en lekker los maken aan alle kanten, voltes, slangevoltes, gebroken lijn, afwenden, rare figuren.
Dan begin ik wat meer te vragen, nog steeds met een lange teugel en daar reageert ze altijd goed op.

Als ze helemaal ontspannen aanvoelt en lekker aan het stappen is en nageefelijk, draaf ik met ene lange teugel aan, zelfde verhaal, voltes, gebroken lijn, onzin figuren, en dan weer wat vragen.
Allemaal met lange teugel en dus enkel op zit en beenhulp.

Dan neem ik de teugel iets meer op, en naarmate we verder rijden neem ik haar steeds meer op.

Par heeft een vrij lange loskom tijd nodig....als ik na eventjes stappen gelijk de teugels op maat maakt voelt ze niet lekker ontspannen en los aan.
Daarom stap ik er *sinds ik hier achter ben* alvast een kwartier eerder op voor de les, dan moet ze toch wat eerder aan het werk, maar ook weer niet meteen want daar wordt ze eerder kribbig dan werklustig door.

Halverwege het rijden laat ik meestal de teugel nog even lang en doen we weer wat oefeningen met ene lange teugel...meestal loopt ze dan lekker met haar neus op de grond en is ze helemaal relaxed.

Het verschilt per paard, per dag en als je je paard ene beetje kent voel je vanzelf wanneer je goed zit en wanneer niet.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:02

Fellor schreef:
Je vroeg om een reactie, dus die kreeg je, waarom vraag je mensen om commentaar als je toch overtuigd bent van je eigen meninmg. Kijk van die deken kan ik nog wel inkomen als je paard geschoren is, maar je paard TE diep rijden,,,,,,je zegt het zelf al, het TE, TE is nooit goed.
Dan is het maar een houding die je paard aanneemt en is het hele idee van over de rug met ondertredende achterhand weg wat de bedoeling is van het aan de teugel rijden, wat ik zelf trouwens een naar woord vinmd.


Voor zover ik kan lezen heeft ze nergens TE diep staan, dat staat alleen in jouw stukje.
En mijn vorige paard was ook geschoren en stapte ik ook altijd in met deken, de overgang van lekkere warme deken naar helemaal naakt werkte gewoon niet prettig, ook uitstappen deed ik weer met deken.

Ik vind het in ieder geval niet slecht klinken hoor, vooral het per dag verschillend losrijden is denk wel zo lekker en afwisselend voor het paard.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 20:04

ja voor mijn gevoel doe ik ook niks vreemds Verward

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:38

hoe ik los rij, nou ik doe niet veel tijdens het losrijden, maar dat verschilt natuurlijk wel per paard. het paard waar ik op dit moment wedstrijden mee rijdt loopt het lekkerste in de proef als ik niet al te veel van hem vraag tijdens het losrijden. het is wel belanrijk dat ik hem in de 2 weken voor de wedstrijd met regelmaat train, hier bedoel ik mee dat ik kies voor een wat vast patroon in de dagen. ik moet echt zorgen dat ik hem goed lostrain.
tijdend het losrijden stap ik een paar rondjes laag/diep en rond, daarna draaf ik wat, wat schakelen overgangen, paar rondjes galop en dat was het dan. dit verdeel ik over ongeveer 20 min.

voorheen reed ik hem veel langer los en trainde ik hem in de 2 weken daarvoor hetzelfde als nu, maar hij was dan veel minder allert tijdens de proeven. ik reed hem toen ongeveer 45 m in los.


OEPS sorry volgens mij ging het niet over wedstrijden he, maar over gewoon loswerken tijdens de training niet haha.

meestal stap ik voor mijn training, een minuut of 10 een rondje buiten om, ik vind dit belangrijk voor de afwisseling en om wat los te komen. daarna begin ik in de bak, met wat stap werk diep/laag en rond wat voltes, slange voltes, wat schakelen, overgangen terug naar halt, beetje wijken voor de kuit. daarna doe ik ongeveer hetzefde in de draf, soms stap ik al snel over naar de galop maar soms ook niet, het hangt af van wat mijn paard aangeeft ik ga aan het werk met wat ik krijg aan geboden, je kan niet met een beeld dat je van te voren aan het werk gaan terwijl je paard daar misschien daar nog helemaal niet voor klaar is, en je eerst andere problemen op moet lossen.

ik vind het vooral belangrijk over de hele training dat mijn paard alert blijft, en dan vooral op de beenhulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:49

iefke schreef:
Fellor... ik vind dat je niet erg aardig reageert. Natuurlijk mag je een reactie geven, maar dit komt over alsof je ergens op uit bent...


Ze vraagt om een reactei en die krijgt ze en laat me dat toch lekker verder met haar uitzoken. Sorry als iemand zich persoonlijk aangevallen voelt en tis echt niet banketstaaf bedioeld, maar als ze een reactie wil dan zeg ik waar iik het niet mee eens ben, en goh,,,,raar dat het dan overkomt alsof ik het er niet mee eens ben Knipoog . Maar goed, vertel jij maar eens waar ik heen wil, want dat weet ik zwelfn niet eens. Maar zit dus verder echt niks achter hoor. Je hebt me zeker nooit boos gehoord Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:54

Sily"]
[quote="Fellor schreef:
Je vroeg om een reactie, dus die kreeg je, waarom vraag je mensen om commentaar als je toch overtuigd bent van je eigen meninmg. Kijk van die deken kan ik nog wel inkomen als je paard geschoren is, maar je paard TE diep rijden,,,,,,je zegt het zelf al, het TE, TE is nooit goed.
Dan is het maar een houding die je paard aanneemt en is het hele idee van over de rug met ondertredende achterhand weg wat de bedoeling is van het aan de teugel rijden, wat ik zelf trouwens een naar woord vinmd.


Voor zover ik kan lezen heeft ze nergens TE diep staan, dat staat alleen in jouw stukje.
En mijn vorige paard was ook geschoren en stapte ik ook altijd in met deken, de overgang van lekkere warme deken naar helemaal naakt werkte gewoon niet prettig, ook uitstappen deed ik weer met deken.

Ik vind het in ieder geval niet slecht klinken hoor, vooral het per dag verschillend losrijden is denk wel zo lekker en afwisselend voor het paard.
[/quote]

Maar dan oe4t je ook opletten, sorry trouwens maar er staat wel degelijk beschreven dat ze hem te diep rijdt, want het is algemeen bekend dat de loodlijn de norm is en met de neus op de borst naar mijn idee te diep, maar zei al, voel je niet aangevallen. was gewoon een mening. maar ik heb later gezegd dat ik in die deken notg wel kon komen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:45

jeetje fellor wat doe je geprikkeld? tis toch niet zo raar dat als je een reactie vraagt en die krijgt, dat je die wil uitleggen waarom je dat zo doet... en dat de ander dan misschien de gebruikte manier begrijpt, of juist uitlegt waarom diegene nog steeds het er niet mee eens is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:57

Oke oke, sorry, zei al, niet persoonlijk bedoeld....Maar blijf erbij dat ik gewoon zeg wat ik vind en ik geen zin heb om alles wat ik zeg uit te kuawen omdat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen. Maar goed, vat het nou allemaal niet banketstaaf op of wat dan ook.....Sorry dus

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:15

Fellor schreef:
Oke oke, sorry, zei al, niet persoonlijk bedoeld....Maar blijf erbij dat ik gewoon zeg wat ik vind en ik geen zin heb om alles wat ik zeg uit te kuawen omdat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen. Maar goed, vat het nou allemaal niet banketstaaflig op of wat dan ook.....Sorry dus


laten we het er dan maar op houden dat het allemaal wat anders over kan komen via een beeldscherm.
Ik voel me ook niet persoonlijk aangevallen hoor, vond je enigszins fel reageren, en gezien het onderwerp leek me dat wat overdreven.

Maar ok, we bewaren de rest wel tot we een keer echt reden tot bekvechten hebben Knipoog Tong uitsteken

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 23:44

haha idd, laten we maar weer on-topic verder gaan, ik heb enigzins wel het beeld gekregen dat sommige op een beetje dezelfde manier losrijden, maar misschien nog meer mensen die losrijden op een hele andere manier?

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:26

hoi,ik rij mijn paar ook los aan een lange teugel,en vraag dan stelling naar links en rechts en links daar wordt die lekker los van! eerst veel stappen totdat die ontspant,en dan draaf ik pas aan.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:19

Ik men, en heb op 1 km afstand een super veld tot mijn beschikking, dus iets andere manier:
eerste 100 meter over de weg stappen (los teugeltje) daarna zonder druk op de leidsels aandraven en zo naar het veld. Daar eerst rondje linksom, rondje rechtsom. Dan 3 voltes links, 3 voltes rechts. Dan gebroken lijn links, gebroken lijn rechts, Daarna ga ik de rest doen dus echt trainen. Die figuren doen wij ALTIJD overal! Op wedstrijden en shows. en het werkt, de paardjes zijn heel druk en gespannen op vreemd terrein en als je dan de figuren gaat rijden net als thuis zie je ze gewoon ontspannen en denken ze meteen van: hey, dit is normaal, dit doen we thuis ook!
Een goede tip voor andere misschien!