Onrustig met hoofd, tips graag...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Onrustig met hoofd, tips graag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 18:35

Ik ben gister met mijn paard voor het eerst in een binnenbak van 20 x 60 geweest. Hij is de eerste 5 rondjes aan de kletter gegaan en was daarna vrij rustig.
Hij loopt altijd lekker nageefelijk dus deze keer ook. Alleen vond ik hem erg onrustig met zijn hoofd, steeds een beetje trekken aan mijn handen en een klein beetje jaknikken. Thuis doet hij dit nooit, met buitenritten ook niet. Ik vond het erg vervelend want ik kon hem moeilijk recht richten als hij zo zat te klooien met het bit... Volgende week heb ik wedstrijd in een binnenbak en ik zou het zonde vinden als hij dit dan ook weer deed. Het is namelijk geen probleem wat zich eerder heeft voorgedaan. Ik kan deze week ook geen les meer krijgen want de bak van mijn instructeur is verzopen...
Ik ga zondag weer in die binnenbak rijden en wil proberen of ik zelf wat eraan kan doen met de adviezen van jullie.
Hij schuimt wel lekker op het bit en loopt over het algemeen erg braaf... Alleen dat onrustige met zijn hoofd belemmerd ons om gewoon correct de oefeningen toe doen..

Hebben jullie wat tips die ik zondag kan uitproberen?

Alvast bedankt...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:37

Negeren. Niet trekken, gewoon handen sluiten, been geven en zodra ze weer nageeft gelijk je handen openen. Met 2 teugels en benen oplossen, geen trekspelletje maken en al helemaal niet aan 1 kant corrigeren.
Tenminste, dat is wat ik ervan denk.

Succes in ieder geval.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 18:45

Kleintje schreef:
Negeren. Niet trekken, gewoon handen sluiten, been geven en zodra ze weer nageeft gelijk je handen openen. Met 2 teugels en benen oplossen, geen trekspelletje maken en al helemaal niet aan 1 kant corrigeren.
Tenminste, dat is wat ik ervan denk.

Succes in ieder geval.


Bedankt! Alleen is het zo dat hij wel nageelijk blijft. Het is een paard dat eerder te diep loopt. Hij is dus wel nageefelijk maar op de plek onrustig ja knikken... Moeilijk uit te leggen.... Ik probeer ook niet te trekken, dat is niet nodig want hij geeft me niets om aan te trekken...
Ik hou dus zeg maar mijn handen op 1 plaats en hij gaat dan zo ja knikken dat af en toe het contact kort verbroken is...

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:46

Geef je paard in dit geval het voordeel van de twijfel, aangezien dit de eerste keer in een binnenbak was. Je hebt kans dat hij van de zenuwen wat beweeglijker was. Als het allemaal wat gewoner voor hem wordt, gaat het vanzelf weer over.

Net wat Kleintje zegt, negeren en gewoon lekker aan het werk zetten, dan gaat hij vanzelf weer meer op jouw letten ipv op de omgeving. Veel tempo wisselingen en overgangen rijden, dan moet hij zich wel concentreren op jou. Let daarbij niet teveel op de voorkant, maar denk van achter naar voor. Als hij achter meer aan het werk gaat, wordt hij voor weer stiller.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:46

Meer been, meer voorwaarts proberen te houden en nog steeds negeren.
Voorwaarts oplossen lijkt mij het beste.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:49

Uit je 2e antwoord begrijp ik dat je paard zich als het ware losspoeld van het bit. Ook dan zijn die overgangen en tempowisselingen een uitkomst. Probeer niet constant naar voren te rijden, maar zet hem ook een keer een pasje zover terug dat hij bijna stapt, even vasthouden en er weer uit wegrijden. Dus zoek hem maar op met je hand, zonder te gaan trekken.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 18:50

Kleintje schreef:
Meer been, meer voorwaarts proberen te houden en nog steeds negeren.
Voorwaarts oplossen lijkt mij het beste.


Ik zal het proberen... En misschien zoals Ophelia al zei was het van de zenuwen.. Ik hoop dat het zondag beter gaat. Ik heb de 21ste mijn eerste officiele wedstrijd en gelijk 2 proeven... Ik maak me toch een beetje zorgen want door het slechte weer is mijn les al bijna 1,5 maand niet doorgegaan.. Ik heb wel getraint, maar niet in bak van 10 x 20 en buitenritten.. En daarbij heb ik ook al niemand die me kan voorlezen dus hoop ik dat ik de proefjes uit mijn hoofd kan leren....

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:55

D'r loopt altijd wel iemand op een wedstrijd die jou wel even voor wil lezen hoor. Bijv. van de ruiter voor jou. Ik lees ook vaak genoeg wildvreemde mensen voor, omdat die niemand hebben. Ik heb dat nooit een probleem gevonden. Trouwens, ik heb ook geen vaste voorlezer, ik pluk ze gewoon van de kant , maar ik ken òòk altijd m'n proefjes uit m'n hoofd. Een voorlezer maakt ook nog weleens een fout, maar je mag heb nòòit de schuld geven van een verkeerd gereden proef. De verantwoording van het goed rijden van je proef ligt als eerste bij je zelf.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 09:10

Kleintje schreef:
Negeren. Niet trekken, gewoon handen sluiten, been geven en zodra ze weer nageeft gelijk je handen openen. Met 2 teugels en benen oplossen, geen trekspelletje maken en al helemaal niet aan 1 kant corrigeren.
Tenminste, dat is wat ik ervan denk.

Succes in ieder geval.

Hier sluit ik me helemaal bij aan OK dan!

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 09:13

Ik heb ook op zo'n paard gereden.(jacaranda *manege paard die nu verkocht is*) Ik moest van mijn lesgever mn paard meer teugel geven. Als dat niet helpt kijk dan eens naar je handen, want als die onrustig zijn dan kan het paard ook onrustig worden. Enne suc6 met je wedstrijd!!

poepbroek
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:12

probeer hem nagevelijk te rijden zodat jij hem een beetje dwingt,mischien loopt hij dan voorwaatser.
ik zou les zoeken

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 20:43

Devica schreef:
Ik heb ook op zo'n paard gereden.(jacaranda *manege paard die nu verkocht is*) Ik moest van mijn lesgever mn paard meer teugel geven. Als dat niet helpt kijk dan eens naar je handen, want als die onrustig zijn dan kan het paard ook onrustig worden. Enne suc6 met je wedstrijd!!


Als ik mijn paard meer teugel geef zit hij met zijn neus op de grond, dat werkt dus niet Haha!

Ik heb hele rustige handen juist, en voorheen speelde dit probleem nooit. Maar ik heb vandaag weer in die bak gereden en het ging al een stuk beter! Hij ging niet aan de kletter en was al een stuk rustiger met zijn hoofd. Gister in mijn eigen bakje gereden en daar is hij helemaal rustig, dus het zal wel de zenuwen zijn van een nieuwe omgeving. In iedere geval heel erg bedankt voor de tips!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 20:45

poepbroek schreef:
probeer hem nagevelijk te rijden zodat jij hem een beetje dwingt,mischien loopt hij dan voorwaatser.
ik zou les zoeken


Misschien verstandig als jij les in lezen zoekt Knipoog Hij loopt altijd nageefelijk. Ik heb les, maar mijn les ging al een paar weken niet door ivm het slechte weer en mijn instructeur heeft alleen een buitenbak. Ik hoop dinsdag weer te kunnen lessen, en anders donderdag, en anders ga ik zaterdag de wedstrijd in zonder les... Ach ja, ik probeer het gewoon..

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:41

Ik heb het hierboven al ergens zien staan. Onrustige aanleuning komt altijd omdat de motor niet aanstaat, oftewel hou je paard goed voorwaarts zonder dat hij over z'n tempo gaat lopen. Dus wat je met je been opwekt aan de achterkant vang je op het ophoudinkjes aan de voorkant....

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 18:18

Heureka schreef:
Ik heb het hierboven al ergens zien staan. Onrustige aanleuning komt altijd omdat de motor niet aanstaat, oftewel hou je paard goed voorwaarts zonder dat hij over z'n tempo gaat lopen. Dus wat je met je been opwekt aan de achterkant vang je op het ophoudinkjes aan de voorkant....


Je hebt gelijk ja, dat speelt ook mee! Ik heb hem zondag extra voorwaards gereden en mede doordat bij hem de eerste zenuwen eraf waren (denk ik) ging het al een stuk beter. Ik heb morgenavond weer prive les en dan zal ik het nog eens aan mijn instructeur vragen. Het geke is dat hij nog nooit eerder zo onrustig was met zijn hoofd, maar het kon natuurlijk ook komen doordat ik al een tijd geen dressuurtraining had gedaan ivm het slechte weer...
Al met al was ik zondag heel erg tevreden. Ik weet in ieder geval dat ik hem goed voor moet rijden voor de wedstrijd.