naar buiten kijken op de rechterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

naar buiten kijken op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 17:38

Elke keer als ik met Jena ga rijden op de rechterhand dan gaat ze naar buiten kijken en in de bochten op de binnenhoefslag lopen. Dit is echt heel irritant. Al sinds dat de eigenaar haar heeft heeft ze al moeite met de rechterhand, maar het begint nu toch erg vervelend te worden. Elke keer als ze dit doet probeer ik haar te corrigeren, maar het lukt echt niet. Weten jullie wat ik kan doen om haar dit af te leren?

Kuzz Jen

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:45

mijn idee...... Bloos
heel veel op de cirkels met haar gaan werken...
en dan vooral rechtsom dus...omdat dit haar moeilijke kant is...
daarbij haar overdreven naar binnen laten kijken dat je het idee hebt dat ze met haar neus haar kont aanraakt en bijna omvalt...
dit doe je door echt alleen druk te houden op je binnenhand... buitenteugel los laten!!!
daarbij goed je binnebeen eraan houden om te zorgen dat ze wel rond blijft...en dan gewoon de cirkel gaan vergroten en verkleinen op je benen...
dus zonder teugeldruk. cirkel groter maken door haar met je binnenbeen weg te drukken en dan vervolgens weer kleiner maken door je buitenbeen te gebruiken....
dus NIET naar binnen of naar buiten sturen met je teugels!!!

waarschijnlijk zit ze gewoon vast in haar nek...probeer dit een tijdje...en als het niet beter word dan is mijn advies om een kraker te laten komen en haar eens te laten kraken....

veel succes met jena en doe de eigenaar de groeten van mij

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 17:49

bedankt voor het advies en ik zal de groeten doorgeven! Haha!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:55

Donja doet het juist andersom, zij wil niet inbuigen op de linkerhand. Op voltes maakt ze haar nek helemaal stijf als ze de kans krijgt. Kwestie van op beide handen veel voltes, slangenvoltes en schoudervoor oefenen. Goed loswerken in stap en draf en elke ronde wel een paar figuren rijden helpt bij Donja altijd erg goed. Ze is liever lui dan moe en zal haar lijf echt niet buigen als ze er onderuit kan komen...

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:56

dat zou ik ook doen bij een dressuurpaard maar ik geloof dat jena western gereden wordt dus geef ik haar ook een ''western'' oplossing Haha!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:00

oh ja, dat had ik niet gelezen... Maar dan nog kan ze veel figuren rijden en het paard laten inbuigen. Ik gebruik daar overigens ook mijn teugels nauwelijks voor, dan trekt ze terug en maakt ze zich nog harder. Beenwerk dus. Verder heb ik totaal geen verstand van westernrijden, dus kan ik ook niet specifieker helpen.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:03

het principe blijft hetzelfde toch.... Haha!
we adviseren allebei veel cirkels/figuren rijden en vooral werken met je benen en niet met je handen... OK dan!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:12

Citaat:
daarbij haar overdreven naar binnen laten kijken dat je het idee hebt dat ze met haar neus haar kont aanraakt en bijna omvalt...
dit doe je door echt alleen druk te houden op je binnenhand... buitenteugel los laten!!!


Zo moet het dus niet.

Je hebt gewoon een scheef paard die eerst recht moet worden alvorens je hem gaat inbuigen.
Jou paard is rechts langer dan links(linksgebogen paard), daarom krijg je hem niet gebogen naar rechts. Een ijzeren staaf die linksgebogen is moet je ook eerst recht smeden alvorens je hem de andere kant op kan buigen.
Doe je dat niet dan zal ie onder veel kracht breken.
Dat gebeurd dus ook met je paard, teveel spanning in de rug en op de benen en uiteindelijk blessures die niet mis zijn.(weet er alles van)

Juist je binnenteugel loslaten en contact zoeken met je buitenteugel.
Rijden op de 2e hoefslag en voorwaarts houden.
Zelf houd ik dan wel met de binnen teugel het hoofd recht, maar ga er niet aan trekken!!! Druk zoeken op 2 teugels en naar voren rijden.


Lees deze site eens www.hoefkatrol.com
Dan zal je een hoop duidelijkheid krijgen in wat jou paardje (en nog 1000 anderen) 'mankeert'

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:18

sorry... misschien verkeerd verwoord... Scheve mond
met trekken bedoel ik dus niet dat je er echt aan gaat hangen!!!
ik bedoel dus dat je door middel van op cirkels te gaan werken je paard losser moet gaan zien te krijgen....
ze zit gewoon vast in haar nek, tenminste dat denk ik aan de hand van het verhaal...
plus dat ik het dier ken en dus ook wel een beetje weet waar zij waarschijnlijk het beste op zal reageren....

en daar komt ook nog bij... je hoeft niet te doen wat 1 persoon je vertelt.
je kijkt en vergelijkt en pikt van iedereen wat op en gebruikt dan uiteindelijk hetgene wat het beste bij jou en je paard past...

of zit ik het nou heel erg naast....???
forgive me if i'm wrong Ach gut

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:26

Ik denk dus dat het paard niet vast zit in de nek.

Zet hem maar eens stil en vraag hem naar links en rechts(doet mijn paard prima)

Nu zet je het paard in stap en vraagt een volte.
Hij zal zich niet geven nu omdat zijn lichaamsspier(zo noem ik hem maar even) te kort is. Hij gooit dus al compensatie al zijn gewicht op de linkerkant.

Eerst zorgen dat ie recht wordt, dus spieren aan beide kanten even lang, dan kun je hem gaan buigen.

Ik vraag bij mijn paard (zelfde probleem) ook wel eens een klein cirkeltje.
Maar ik houd meer mijn buitenteugel erbij dan mijn binnen teugel.
Valt ie naar binnen dan stuur ik hem met 2 teugels weer naar buiten.
Buiten teugel is heel belangrijk ook bij western.
Lees die site maar even door, daar staat een hele hoop info en tips op.

Ik ben in het begin (na een les van de bovengenoemde site meneer) begonnen met dubbele lijnen longeren.
Contact houden met de buiten lijn en met de binnen lijn op de volte houden, niet trekken maar vragen.
Je zult zien dat het paard wat rechter wordt, ontspant en uiteindelijk vanzelf nageeft.
Zo kun je hem dus ook trainen. Ik doen het bijna 2x in de week en het werkt prima. Ook mijn groene fjord gaat het zo steeds beter doen.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 02:01

hoi
hier heb ik ook last van. Linksom gaat kei goed maar rechtsom niet. Ik krijg de stelling er niet goed in. Ze loopt ik scheef over de hoefslag. mijn instructriesche zegt dat er scheefheid inzit

De meeste problemen bij het paardrijden en in de omgang met paarden ontstaan doordat ieder paard van zichzelf enigszins scheef staat. De evolutie heeft er voor gezorgd dat bij zowel mens als dier beide lichaamshelften niet gelijk zijn, dat het lichaam dus asymetrisch is en dat het fenomeen links- en rechtshandig bestaat. Iedereen weet van zichzelf wel of hij links- of rechtshandig is, maar niet veel ruiters weten van hun paard of het linksgebogen of rechtsgebogen is: paarden staan van nature iets meer naar links of naar rechts gesteld, dus zijn van nature naar links of rechts gebogen. De ene helft van het lichaam is handiger en sterker, de andere helft is zwakker en slapper.

Deze scheefheid hoeft onder natuurlijke omstandigheden geen probleem te zijn voor een paard en de scheefheid is geen probleem als mens en paard gescheiden wegen gaan. Maar als we op het paard gaan rijden kunnen er allerlei problemen ontstaan, omdat het paard tijdens het rijden met tientallen kilo's extra belast wordt.

Ik kan ik me eigen goed inverplaatsen. Dit is mijn probleem namelijk ook
IK ben linkshandig dus de knik in mijn linkerhand is veel beter dan op de rechterhand

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:11

je zal veel rechts om moeten gaan rijden
of ga haar longeren met bijzet teugen dat ze goed na binnen moet kijken

A3jkn
Berichten: 26
Geregistreerd: 08-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:35

Aub geen bijzetteugel gaan gebruiken, zet je het arme beestje helemaal mee vast zal hij nog meer gaan verkrampen. Je doet m dan hartstikke zeer. Je moet echt eens het advies van Cowgirl in acht nemen, de sitel lezen en er iets mee doen. Verder zorgen dat hij goed voorwaarts is en ontspannen en dan rechtsom juist de stelling naar buiten vragen. Op het moment dat het paard recht wordt zal deze vanzelf gaan nageven. Dit kun je echt niet zomaar even leren hoor, echt even iets met die site doen. Ik mag volgende week een hele week daar gaan trainen, heb er zin in!! En ik heb geen probleempaard hoor.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:14

Citaat:
dit doe je door echt alleen druk te houden op je binnenhand... buitenteugel los laten!!!


?????????????????? Hoe rij jij in hemelsnaam een wending????

Citaat:
Eerst zorgen dat ie recht wordt, dus spieren aan beide kanten even lang, dan kun je hem gaan buigen.


Kan je een paard zuh spieren langer maken dan?! Dacht dat je ze trainde door te rekken, niet langer maken.

En ik denk niet dat jouw paard alleen in zijn nek vast is maar in zijn hele lichaam. Zou em sowieso beter voor het been proberen te krijgen (pasje opzij, naar voren en terugrijden op het been, etc.)... denk dat je dan al een klein eindje verder komt. Let wel op dat je met oefeningen je hand soepel houdt. Anders hou je em te strak en wordt ie alleen maar minder in de mond en lichaam.
Let ook niet alleen op die stelling etc, maar denk eraan om em eerst maar eens rechter te maken op de rechterhand. Hij moet de rechterteugel aan gaan nemen. Wordt ie daar beter dan kan je buiging enz. wat gaan vragen.
En blijf ook op de linkerhand rijden, dus niet ineens veel rechtsom omdat ie daar niet fijn op is. Daar wordt ie niet beter van. Ook linksom kan je em trouwens wat buigen op rechte stukken Lachen suc6 ermee!

Grts Des.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:10

hey.
dit deed (af en toe nog wel eens) mijn pony ook. ze had in haar nek altijd een buiging naar 1 kant. ook irritant. maar met voltes maken ging het niet echt over.

advies:
wat ik deed. op lange zijdes vb. tussen K en H de andere stelling vragen maar je pony wel recht laten lopen. (wel even moeilijk op het begin maar went snel)
-bij elke hoek een volte(tje) maken, met iets meer stelling dan normaal.


dit werkte bij mijn paard dus niet. dus wat appie_rulez ook al zei, probeer een kraker!!!
mijn pony is pas geleden ook bij een kraker geweest en het gaat geweldig (ze is met meerdere dingen vooruit gegaan)(zoals voorwaartser gaan, meer opletten en meer der rug gebruiken!)

succes

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:20

Citaat:
?????????????????? Hoe rij jij in hemelsnaam een wending????


zal ik jou eens een geheimpje vertellen....??? Nagelbijten / Gniffelen
......neckreining....
als ik heel eerlijk moet zijn.... Haha!
daar gebruik ik hele andere hulpen voor als voor een cirkel

of gebruik jij dezelfde hulpen voor cirkels als voor wendingen????

ik heb een stress kip van een paard... (slecht verleden) waardoor ik mijn benen bijna niet kan gebruiken.... en ja...dan moet je wat anders verzinnen.... en dit werkt prima...

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:44

Gewoon met twee teugels rijden en zorgen dat je van achter naar voren rijdt.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:12

En probeer goed druk te houden op je buitenteugel en niet te gaan trekken aan de binnenteugel, die neiging heb je snel als een paard naar buiten kijkt. Doe je binnenhand (rechterhand dus in dit geval) van de hals af en vraag zo iets stelling, maar dus wel zo dat je druk op de buitenteugel blijft. Ook niet je rechterhand naar binnen trekken, maar alleen opzij plaatsen.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 23:58

Iedereen bedankt voor 't advies, kzal 't proberen Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:03

met dubbele lijnen longeren *LOL* je paard zit waarschijnlijk een beteje vast opp rechts...bij UZ meer info hierover!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:57

appie_rulez schreef:
mijn idee...... Bloos
heel veel op de cirkels met haar gaan werken...
en dan vooral rechtsom dus...omdat dit haar moeilijke kant is...
daarbij haar overdreven naar binnen laten kijken dat je het idee hebt dat ze met haar neus haar kont aanraakt en bijna omvalt...
dit doe je door echt alleen druk te houden op je binnenhand... buitenteugel los laten!!!
daarbij goed je binnebeen eraan houden om te zorgen dat ze wel rond blijft...en dan gewoon de cirkel gaan vergroten en verkleinen op je benen...
dus zonder teugeldruk. cirkel groter maken door haar met je binnenbeen weg te drukken en dan vervolgens weer kleiner maken door je buitenbeen te gebruiken....
dus NIET naar binnen of naar buiten sturen met je teugels!!!

Meen je dit nu serieus? Een paard dat moeite heeft om naar rechts te buigen naar rechts trekken?!

Vreselijk, dit is het voorbeeld waarom paarden gaan lijden aan HKO! Als je nu die binnenteugel zoveel gaat gebruiken, zal het paard echt niet gaan buigen, het zal naar binnen vallen. Het zal ook niet nageeflijk worden.


Buigen moet vanuit nageeflijkheid, je zult een andere volgorde moeten gebruiken. Het paard is linksom dus gemakkelijker begrijp ik, want het buigt liever naar links dan naar rechts.

Als je nu rechts om rijdt, pak het paard maar met de buitenteugel, dus links op. REchts zoveel mogelijk ontspannen. Op die buitenteugel het paard laten nageven, het paard zou dan nageven omdat het rechtgesteld wordt in het lichaam op het moment dat jij links oppakt.

Pas als je paard nageeft, dan kun je zachtjes proberen het paard wat naar rechts te stellen. MAar die lengtebuiging naar rechts zal je op moeten bouwen, een paard kan niet van de ene op de andere dag zoveel soepeler worden.

Ga zelf maar eens met gestrekte knieen met je vingers naar je tenen. Probeer maar eens door te drukken terwijl het niet gaat. Hoelang duurt het voordat je zover zult zijn dat het geheel lukt? Toch ook een kwestie van weken? waarom forceren?

Mocht ik niet duidelijk genoeg zijn geweest, luister dan maar naar cowgirl. Zij zegt ongeveer hetzelfde als ik.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:20

Appie_rulez: Dan nog rijd je raar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:33

Miss_Blimm schreef:
Appie_rulez: Dan nog rijd je raar.

Zeg maar gerust dat je een paard zo gemakkelijk naar de kl*te kan rijden hoor.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:40

Hahahaha Desiree (naamgenoot :p) jah dat bedoel ik. Maar jah, zij vertelde me een geheimpje. Nah vind ik een raar geheimpje dan :s

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:45

hoezo rij je je paard dan naar de kl ote , als je veel wendingen met hem rijd dan word op een gegeven moment toch soepel??? :s?