Probleem...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 20:36

Tsja, ik ben de laatste tijd dat gedressuur in de bak wel een beetje zat, en ga het liefst in ieder geval een keer per week even het bos in om even met paard en al uit te waaien. Lijkt me voor ons alletwee wel goed. Aangezien mijn paardje 4.5 is, probeer ik hem zo nu en dan wat afwisseling te geven met bvb bosritjes of wat springen.

Maar goed, 2 maanden terug dus gigantisch eraf gelazerd met een hersenschudding als gevolg. Maar goed, kan gebeuren... Paard achter me ging een beetje hard over de hindernis heen en kwam recht op ons af, dus toen ging die van mij ook.

Vandaag was ik dus het bos in... ben dus weer echt van alles tegengekomen. Kanoers die ineens onder ene bruggetje vandaan schieten, honden die 10 minuten om je heen staan te cirkelen (die dan weer mazzel hadden dat mijn paard niet trapt en eigenlijk alleen maar naar ze gaat staan kijken), mensen die in galop passeerden, etc etc. Nu is hij toch altijd al wat bodemschuw, waardoor hij vaak van even opzij schuift, maar dat ben ik inmiddels wel gewend... In principe is zijn vlucht reactie niet om er keihard bokkend vandoor te gaan, maar om of om te keren en dan te stoppen, of heel hard te gaan snuifen en kijken... Niet echt eng dus...

Maar goed, wat ik dus vandaag weer eens had, en wat hij al vaker gedaan heeft lijkt meer voort te komen blijheid en vrolijkheid. Dan is hij gewoon een beetje opgefokt en explodeert hij. Exploderen betekent voor in springen, dan een gigantische sprong erachter aan te gooien, dan zijn kop naar beneden te gooien en door rodeoen... Ik zit dat dus niet uit... en iedere keer dat ik tot nog toe van hem af gevallen ben is dat tijdens zo een moment geweest. Niet zozeer angst dus... maar gewoon een soort van YOOHOO! reactie.

Op zich allemaal niet zo boeiend, maar goed, een hersenschudding 2 maanden terug, en nu weer een heup waar ik nauwelijks mee kan lopen, laat staan rijden.... Het is nu niet echt leuk meer...

Dus... heeft iemand tips?

Ik rij hem gewoon op een trensje, geen poespas, martingaals of slof ofzo... Ik zit me af te vragen of ik daar mischien toch over moet gaan nadenken. Het voornaamste probleem is het uit mijn handen trekken van de teugels...

Iemand een idee?

Europe is our playground


manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 23:38

Tsja, vandaag gebeurde het na ongeveer al een uur buiten te hebben gereden... was bijna thuis.

Wat betreft omhoog houden en naar voren drijven. Da's natuurlijk helemaal waar, maar hij lanceer dus echt uit het niets... Korte teugel, lange teugel, draf, stap, langzaam of snel... je voelt het niet echt aankomen zeg maar... pas op het moment dat hij "inspringt" en op dat moment ben ik al voorbij het "naar voren schoppen" moment en ben ik meer bezig om te blijven zitten (wat dus niet lukt). Het is ook niet zo dat hij eerst zijn kop naar beneden doet en dan gaat bokken. Hij spring echt omhoog & naar voren en trekt dan zijn kop naar beneden...

In de bak doet hij dit overigens zelden, het is voornamelijk een probleem tijdens het buiten rijden...

Europe is our playground

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 23:54

Over het algemeen omdat hij opgefokt is. Zoals vandaag in het bos, waren er gewoon heel veel externe dingen gaande waardoor hij wat "heet" was als dat dan samen gaat me vrolijkheid, of inderdaad iets zien/horen/willen dan gaat 'ie YOOHOO. En dan ga ik SPLAT. In dit geval was er net aan het begin van het pad iemand van me weggedraafd en uit zicht gereden en toen tien minuten een blaffende hond om me heen gehad, waar hij overigens bijzonder rustig naar stond te kijken. Toen ik vervolgens doorreed was hij al wat meer gespannen, waardoor ik hem in draf zette.. en vanuit draf dus die explosie...

Tijdens de springles een paar maandjes terug was hij wat "opgefokt" door het springen (overexcited) en toen het andere paard achter hem tegen de balk kwam en vervolgens recht op hem af kwam... YOOHOO.

Het zijn niet echt dingen die ik hem echt heel erg kwalijk kan nemen gezien zijn leeftijd, maar het moet toch echt eens een keer gaan stoppen. Het is allemaal ook niet kwaadaardig bedoeld, maar goed, daar heb ik ook niks aan als ik de volgende dag nauwelijks kan lopen...

Europe is our playground


manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 00:24

Nee, ik rij meestal alleen. Het is niet zo makkelijk om mensen te vinden om het bos in te gaan... en dan ook nog eens rustig aan willen doen. Ik vertrouw hem nog niet helemaal in galop, omdat hij zo vaak opzij schuift... Dat is verder niet zo een probleem en vandaag ging dat nou net voorbeeldig. Qua aan het werk zetten, dat doe ik meestal zowieso al... in ieder geval lekker rond, anders is hij toch al te kijkerig. Hij is alleen niet "eng" kijkerig... gewoon wat kijkerig.

Qua mijn zit... tsja, die is nooit echt fantastisch geweest. Wordt de laatste tijd wel beter, maar dan voornamelijk tijdens het dressuren. Zeker iets wat aandacht nodig heeft... Vandaag zat ik het -bijna- uit, maar toen hopte hij nog een keer :-/ Mischien dat ik toch eens wat meer over een sringzadeltje na moet denken, dat helpt waarschijnlijk wel iets...

Maar goed... zucht.

Europe is our playground


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers