Slecht aan het been na blessure!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-01 23:13

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft! Zoals de meesten wel weten heeft mijn paard Imatador een hele poos (vanaf begin januari..) stilgestaan met een blessure. Inmiddels gaat het heel goed met hem. Ik longeer hem nu om de dag met pessoateugel, de andere dag probeer ik te rijden. Allemaal nog niet al te lang, meestal een half uurtje en daarnaast nog stappen op harde grond, of los in de bak...nog aan het opbouwen dus en daar wil ik ook de tijd voor nemen. Het probleem zit in zijn rug, in zijn lendenen eigenlijk. Daar houdt ie vast en is los te krijgen door laag/rond te rijden (of dus te longeren), maar soms is dat heel lastig. Hij drukt dan zijn rug weg, is onwijze sterk (met die hengstennek!!!) en als hij zijn rug wegdrukt loopt hij direct weer onregelmatig. Ik heb hem twee dagen met slof gereden (wat ik normaal nooit doe!!!), enkel en alleen doordat hij zich zo sterk maakte dat ik hem niet over zijn rug kon rijden. Met slof ging het veel beter, kon na 10 min de slof al los hangen en na 20 min afdoen. Hij was dan los, liep door zijn hele lijf en regelmatig. Ik hoop dat hij binnenkort wel door de ergste stijfheid en spierpijn heen is, zodat ik hem weer naar zelf laag ingesteld krijg (hij drukt zijn rug nu weg door hoog ingesteld te gaan lopen.) Alleen...een nadeel: hij is dus opeens bar slecht aan het been!!! Op de hulpen voor zijgangen etc reageert hij heel goed (doe ik nu alleen in stap, om hem los te krijgen in de rug...), maar op beenhulpen voor overgangen en tempowisselingen reageert hij nauwelijks! Marillion heeft ook weleens zo'n bui, dan tik ik hem met een zweepje direct achter de kuit en dan is het gauw over. Maar Imatador is niet met zweep te rijden: dan loopt ie zich op te fokken...gevolg: spanning, niet door het hele lijf lopen en ik wil dus juist het tegenovergestelde hebben, zodat ie los komt in die rug!!! Lang verhaal, hoop dat iemand ideeen heeft....

Groetjes Suzanne



moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-01 07:51

Ik rijd met sporen en zelfs daar reageert hij slecht op! Daarom juist! Inderdaad drijf ik niet continu, ik geef been-geen reactie-spoor. En dat kan ik dus 3 x herhalen, steeds grover, voor er reactie komt!
Aan de longe reageert hij ook niet fijn. Het bizarre is dat hij voorheen panisch was voor de longeerzweep, je moest hem echt zonder longeren. Als ie dan vervelend was en je bukte alleen al om die zweep te pakken dan spoot ie er vandoor. Gelukkig vertrouwt ie ons nu kennelijk zo dat we wel met zweep mogen longeren, hij weet nu dat hij geen harde klappen krijgt (heb 'm laten wennen door de zweep zachtjes over zijn lijf te aaien etc etc..)Maar sinds kort boeit het hem dus ook niet als je hem aantikt met die zweep tijdens het longeren. OF hij overdrijft en gaat rennen. Het is heel lastig, juist omdat hij voor die blessure heel goed aan het been was...

Groetjes Suzanne

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-01 14:54

Oke, bedankt!!

Vandaag weer gelongeerd met pessoa en hij liep goed, heb hem hierbij wat strenger aangepakt met het reageren op de hulpen. Lichte tempowisselingen gingen nu goed.

Ineke: Imatador is ook behoorlijk fit, dat is het niet. Maar hij kan wel degelijkstijf zijn. Het is een goed doorgereden paard, heeft altijd behoorlijk in training gestaan en dat was van de ene op de andere dag dus over....daar wordt je wel stijf van. Bovendien is ie ook de jongste niet, de 30e wordt ie alweer 17, dus veel stalrust merk je dan ook wel terug in de spiertjes. De blessure zit/zat in zijn bekken/lendenen. Hij is verkeerd bekapt geweest, waardoor ie vast ging zitten in de lendenen en kreupel werd. Rodinde heeft hem behandeld en hij staat inmiddels voor op ijzers en is goed bekapt en nu gaat het heel goed. Maar je kunt niet verwachten dat de rug dan opeens los is, daar moet je zelf ook wat voor doen. Laag/rond rijden is dus juist moeilijk voor hem, want dat voelt hij direct in zijn rug, maar moet ie even doorheen, hij heeft nu echt spierpijn daar en als je er niks aan doet gaat het ook niet over. Hoog lopen en de rug wegdrukken is dan een oplossing voor hem, dan hoeft ie zijn rug niet te gebruiken en voelt ie ook de druk daar niet. Maar hij moet juist zijn rug gebruiken (dus laag over de rug lopen) en dat wil ie dus liever niet. Vandaar ook dat ik hem vooral nog longeer met de pessoateugel, dan belast ik zijn rug niet, zit hem niet in de weg, maar hij moet wel zijn rug gebruiken.
Het is een ontzettend brave hengst, maar als ie uiteindelijk iets niet wil weet je weer dat ie ZO'N nek erop heeft zitten..grijnz...beresterk!

Ik doe ook heel rustig aan met hem hoor, het is allemaal vooral erop gericht om hem los te maken...zodra ie dat niet is, loopt ie onregelmatig.
Volgende week bel ik ook Rodinde nog, denk dat ie nog 1x terug moet komen...

Groetjes Suzanne

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-01 21:14

Ehmm....Fitz...hoe bedoel je? Ipv de longeerzweep? Leg eens uit, want ik begrijp 'm niet helemaal...grijnz!!!

Klopt trouwens Jippie...hij kent al zoveel, soms gebeuren de raarste dingen. Buiten het feit dat hij ver is doorgereden qua dressuur is hij ook nog in Spanje beleerd en heeft daar shows gelopen. Tijdje terug deed ik iets kleins (ik weet nog steeds niet wat..hahaha.) komt ie zo de lucht in, gaf ik dus ongemerkt de hulp voor steigeren..ahum!
Hij was trouwens nooit slecht aan het been. Soms, als Bob hem gereden had, die houdt zijn benen niet stil, maar dan was ik een kwartiertje in de weer en ging het wel weer goed.
Het moeilijke is gewoon dat je heel tactmatig moet rijden, je kunt echt niet zomaar wat rondjes door de bak karren en kijken waar het schip strandt, want hij drukt zo zijn rug weg en loopt onregelmatig. Je moet een tempo aanhouden en laag rijden en opletten op wat je onder je voelt gebeuren..het is heel veel tegelijk. Daarom heb ik nu besloten hem maar iets langer door te longeren!!!

Groetjes Suzanne

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-01 22:02

ooooooooow!!!! Hahahahahaha...tja..ehm..blond dus, hahahaha!
Kwee niet Fitz. Hij moet gewoon niet zien dat je iets langwerpigs bij je hebt..ook sneaky aan laten geven werkt niet. Maar misschien een springzweepje in mijn laars steken. Ik kan allicht proberen of hij dan minder reageert.
Inderdaad, met de longeerzweep vertrouwt ie me nou ook, dus moet dit ook op te bouwen zijn..

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-01 10:53

Die laatste is inderdaad ook een goede Mieke! Dan longeer ik hem eerst nog even een paar dagen, zodat ik het wat kan uitbouwen. Nu steeds een half uurtje, naar 3 kwartier. Als ik daar op zit zou ik hem 20 min kunnen longeren, 20 min rijden...das een goed idee inderdaad!

O,ja, ik stuur je nog wel ff een mailtje, maar voor de zekerheid hier nog even. Bob wl graag kennismaken met die eigenaresse van die Lusitano merrie, hij ziet het toch wel zitten, als zij nog steeds geinteresseerd is.
Met Imatador gaat het nu zo goed dat we ons oook weer op die dingen durven te richten.
Groetjes Suzanne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers