Probleempje op concours..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Probleempje op concours..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:25

Ik weet niet of het hier hoort of op "Wedstrijden", maar ik moet effies wat kwijt Lachen :

Mijn paard is altijd al redelijk kijkerig geweest op "vreemd" terrein, maar de laatste tijd begint ie echt te staken. Gelukkig voordat ik de proef moet gaan rijden en ik nog een "rondje" door de baan mag doen, maar de rest van de proef zit de spanning er goed in!! Scheve mond Voorheen had ie er minder last van en kon ik er beter "aan rijden". Nu wordt ie echt dwars en vervelend af en toe. Is dit gewoon een periode? Of ben ik iets fout aan het doen? Op het voorterrein/inrijbak is er weinig aan de hand, de "problemen" beginnen in de ring. Gelukkig niet zo erg dat ik zonder wp thuiskom, maar het irriteert me wel. Zo had ik van de laatste keer 164 pnt, makkelijk een paar punten hoger kunnen scoren als meneer bij de les was geweest. Help, wat doe ik fout???

Overigens is mijn paard nu 7 jr (in juni wordt ie echt 7), is dit gewoon weer een soort van puberfase????

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:31

Over dat puberen, laatst vertelde iemand mij dat paarden helemaal geen pubertijd kennen.
Ik dacht altijd van wel, zo rond 4/5 jaar, als ze helemaal uitgegroeid en flink sterk zijn geworden en dan wat uit gaan proberen.

Misschien voelt hij dat je soort van verkrampt in die zin dat hij weet/voelt dat hij al in de ring is en toch niet op zijn flikker krijgt van jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:41

essie79 schreef:
Over dat puberen, laatst vertelde iemand mij dat paarden helemaal geen pubertijd kennen.
Ik dacht altijd van wel, zo rond 4/5 jaar, als ze helemaal uitgegroeid en flink sterk zijn geworden en dan wat uit gaan proberen.

Misschien voelt hij dat je soort van verkrampt in die zin dat hij weet/voelt dat hij al in de ring is en toch niet op zijn flikker krijgt van jou.



Zou heel goed kunnen essie, je moet je desnoods een klein beetje inhouden daar in de ring Knipoog Haha! Vorig jaar vond hij alles nog ECHT eng en blijf ie gewoon "dichtbij" me. Nu wordt het natuurlijk ook gewoner en kan je net als thuis je gewoon misdragen??? Haha! In ieder geval bedankt voor je reactie. Enne, misschien moet ie maar eens flink op z'n sodemieter hebben daar binnen in de ring........dan maar geen wp???? Nagelbijten / Gniffelen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:49

Als dat helpt, zou het best lonen om daar een proefje voor te verpesten.
Als je iig echt het idee hebt dat hij je in de maling neemt.
Maar... volgens mij ben je aardig perfectionistisch typje en zal je dat niet zo snel doen. Ik had er namelijk ook ooit zo een, maar ik durfde nooit mijn proef expres te verpesten.. Het was namelijk nooit echt erg in die zin dat ze ging staken oid, dus dan bewaarde ik liever de vrede.
Is wel lang geleden, ik was een jaar of 14 ofzo, maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:57

Haha, je kent me al aardig essie Knipoog Ben idd nogal perfectionistisch ingesteld en zal daarom zo netjes mogelijk problemen proberen op te lossen. De volgende wedstrijd die ik moet rijden is een selectiewedstrijd en die wil ik echt niet verpesten door 'm giga op z'n flikker te gaan geven. De vorige heb ik redelijk gereden en zit nu net op het randje van plaatsing voor de provinciale kampioenschappen. Ik hoop iig dat ie zich gedraagt Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:58

ikm zou dan idd toch een keer in de ring doorpakken (wel netjes blijven) en dan dat wp maar vergeten. Kan je een hoop opleveren voor de volgende keer.

Maar dan zou ik idd wel een minder belangrijke wedstrijd uitzoeken, selecties zijn daar niet erg geschikt voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:02

Ga ik doen Lielle!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:06

Ik had ook wel eens dat paard redelijk braaf was met losrijden, dus dan deed ik ook niet veel. En dan moest het in de ring gebeuren, en dan lukte het niet meer. Later probeerde ik dan met losrijden iets meer achter zijn broek aan te zitten zodat je dan net over dat dooie punt heen bent.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:06

zeker als perfectionist Knipoog want zo sluipen er juist steeds meer onvolkomenheden in Haha! Overigens zou het dus best kunnen zijn dat als je je dat vooraf voorneemt je paard dat perfect aanvoelt (je rijdt dan toch iets vastberadener) en het niet eens in zijn hoofd haalt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:26

I get the picture! Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:28

...en anders een onderlinge wedstrijd op een manege ergens mee pikken Knipoog paard weet het verschil toch niet Haha! dat kan ie alleen aan jou merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:30

orri schreef:
...en anders een onderlinge wedstrijd op een manege ergens mee pikken Knipoog paard weet het verschil toch niet Haha! dat kan ie alleen aan jou merken.



He dat is idd ook nog een optie; gewoon weer eens onderling starten bij de club! Dat ik daar nog niet aan gedacht had. Bloos! Blond

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:59

Goh wat komt mij jouw verhaal bekend voor.
Als ik aan het losrijden ben dan loopt mijn paard vaak super, mogen we de baan in dan begint het niet meer rond te krijgen en niet meer aan het been, waarschijnlijk heb ik toch ergens een stukje spanning waar mijn paard dan zo op reageert, maar helaas ben ik er nog niet achter hoe ik het moet oplossen om dat laatste beetje spanning bij mij weg te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:21

Bij mij ziet het er voot het "plaatje" nog wel aardig uit, maar ik kan er gewoon niet goed meer aan rijden en daardoor sluipen er slordigheidsfoutjes in. En ik vind dat zo jammer, want het kan beter. Maar ook thuis is ie een beetje vervelend en zogenaamd kijkerig. Terwijl hij de bak al duizenden keren gezien heeft Verward Misschien wordt het ook wel weer eens tijd voor een lekkere bosrit (al een tijd niet meer gedaan). Alhoewel ik de dressuur toch best regelmatig afwissel met een paar sprongetjes.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:41

Het eerste dat in mij opkomt bij het lezen van jouw verhaal is: verzet. Ga maar na, je gaat meer en meer van hem vragen nu je op hogere niveaus rijdt en hem traint voor de volgende klasse. Als ik paard was, zou ik ook proberen onder zwaarder werk uit te komen Knipoog

Dit soort verzet kan zich op vele manieren uiten en kan het niet zo zijn dat het bij Picasso als stress naar buiten komt? Ideale manier toch, lekker stressen en dus minder zwaar aan het werk gezet worden...

Thuis gewoon goed doortrainen, wat afwisseling kan dan idd geen kwaad, en op een -minder belangrijke- wedstrijd flink doorpakken. Werd hierboven ook al gesuggereerd. Zo werk je eraan dat de link stress <-> minder werken verminderd bij hem.

Hoop ik.

Succes OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:51

Thanks Yokie!
Maar op les en thuis loopt hij eigenlijk vaak wel lekker; hij is klaar voor een redelijke M proef. Ik denk dat hij een beetje misbruik maakt van een stukje spanning van mij. Want ik weet zeker dat ie niet echt bang is, ik weet ondertussen het verschil wel zo'n beetje Scheve mond En ik denk idd dat ik hem gewoon eens door moet pakken in een proef, zodat ie weet dat ie geen loopje met me kan nemen Boos! Knipoog Maar dat ga ik nog wel even uitstellen tot na de selecties Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:21

Probleempje van Pief is dat hij een hele mooie hals heeft, maar daarmee wel heel makkelijk in een houdinkje gaat lopen Haha!

Als hij aan het been is kan hij niet staken, dus zorg dat hij flitsend aan het been blijft en naar de hand toe blijft lopen, dan kan hij niet meer staken!

SUcces Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:38

Zal erop letten Pipo.
Ben met Nella ook bezig om hem echt op eigen benen te laten lopen en op zich gaat dat heel erg goed. Hij weet alleen precies wanneer hij mis- of gebruik kan maken van mijn zenuwen.....en dat ik hem niet zal aanpakken in de proef.... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:41

Het gaat niet om aanpakken, want hij doet in weze niets verkeerd! Alleen jij kan door de stress niet meer consequent zijn naar hem toe dat hij moet blijven reageren op been. Dat verwaarloos je eigenlijk door je zenuwen! Daardoor komt hij achter een been, en dan krijg je ellende Haha!

Dus probeer ondanks de zenuwen, wel op je gevoel te blijven rijden. En daarmee dus druk op de teugel rijden met je been!

SUcces!

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:41

Ja Natal is het zelfde, ja in vught heeft hij eenx goedgedaan was 1 winstpunt en ik geloof in veldhoven een x goed dus ik heb nu 2 winstpunten maar Natal begfin allemaal te stijgeren enzp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:50

Pipo schreef:
Het gaat niet om aanpakken, want hij doet in weze niets verkeerd! Alleen jij kan door de stress niet meer consequent zijn naar hem toe dat hij moet blijven reageren op been. Dat verwaarloos je eigenlijk door je zenuwen! Daardoor komt hij achter een been, en dan krijg je ellende Haha!

Dus probeer ondanks de zenuwen, wel op je gevoel te blijven rijden. En daarmee dus druk op de teugel rijden met je been!

SUcces!



Oké......
Kan je niet mee als mental coach pieps??? Haha!