Gevolgen van 'opgeven' dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Gevolgen van 'opgeven' dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 00:34

De titel is geloof ik nog niet helemaal wat ik bedoel en misschien moet dit topic ook wel op paardenpraat.

Maddox is met dressuren onwijs lastig. Dan heb ik het echt gewoon over het basiswerk: actief blijven, impuls houden, buiging,stelling, tempowisselingen met als gevolg van dit alles nageeflijkheid.

Ik heb de ene week 1 uur priveles dressuur en de andere week 2 uur. Daarnaast springen we 1 uur per week in de groepsles.

Ik heb nu 2 B wedstrijden met hem gereden (4 proefjes) en 4 winstpunten gehaald. Dat lukt dan omdat hij die dag er dan toevallig wel zin in heeft.

Het probleem is gewoon dat hij bepaalt of er een bepaalde dag fijn gedressuurd kan worden of niet.

Met springen is hij super, met buiten rijden ook.

Natuurlijk begrijp ik dat dressuur de basis is van het paardrijden en dat dit nodig is om goed te kunnen springen en ook om bijvoorbeeld endurance te rijden. Ook begrijp ik dat nageeflijkheid van belang is voor een goede gezondheid.

Maar ik zit er soms over na te denken waarom ik zoveel energie en geld (voor de lessen) steek in dressuur. Ik heb hem nu 2 jaar, hij heeft M2 dr en L spr gelopen maar is altijd in de krul getrokken en ik krijg dat er gewoon moeilijk uit. Hij hangt op de teugels, loopt niet op eigen benen etc als hij er geen zin in heeft.

Eigenlijk word ik gewoon heel gefrustreerd van het dressuren terwijl alle andere dingen heel leuk zijn met hem. Ik heb ook het idee dat hij er gefrustreerd van wordt.

Wat zijn de gevolgen als ik niet meer echt zou dressuren, maar me zou concentreren op het springen en misschien wel endurance zou gaan rijden? Of heeft iemand andere ideeën?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl



Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 17:08

Mijn instructeur kan er wel goed mee uit de voeten. Hij rijdt hem als ik op vakantie ben. Als ik dan terugkom dan is de impuls en het vermogen om zijn achterhand overal te plaatsen waar ik wil duidelijk verbeterd.

Het ligt absoluut aan mijn gebrek aan ervaring, ik rij pas 4 jaar. Ik moet wel zeggen dat er tot nu geen mensen (behalve mijn instructeur) op hebben gereden die er echt makkelijk mee weg konden rijden.

Ik begrijp zelf ook dat dressuur de basis is voor het springen en ik denk ook voor endurance want als je paard je lang moet dragen dan zal hij toch echt zijn rug goed moeten gebruiken.

Het probleem is gewoon dat het een superfijn paard is in alle andere dingen dan dressuur. IK kom er gewoon soms niet doorheen en dat is lastig en frustrerend!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 17:43

De oorzaak ligt ook bij mij. Ik ben niet handig genoeg en Maddox is te handig met eronder uit komen. Maar dat levert dus wel een probleem op. Aan de longe heb ik m goed aan het lopen, maar daar heb ik met springen niks aan.

Ik vind een beetje dressuren ook niet erg, maar het is nu 4 x per week ongeveer (en 70 euro per week aan les). Vind ik niet erg als het werkt. Op de één of andere manier heb ik niet het idee dat het aan de instructie ligt, aan de andere kant, ben ik niet onwijs veel opgeschoten.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 17:37

Romkabouter"]
[quote="Manon 2 schreef:
De oorzaak ligt ook bij mij. Ik ben niet handig genoeg en Maddox is te handig met eronder uit komen.

Heeft ook voordeel. Als je het op dit paard onder de knie krijgt, heb je het op een werklustiger paard gemakkelijker Lachen
[/quote]

Dit heb ik al mee mogen maken maar heb ik natuurlijk niks aan met Maddox. Ik vind het namelijk op het dressuren na een super paard! Springen, longeren, buiten rijden,wandelen, met alles ben ik hem de baas, maar niet met dressuren.

Arno, dank je voor die woorden!

Wat Sjuimpje zegt, is eigenlijk een beetje wat ik bedoel. Het lijkt me alleen wel heel moeilijk. Ik kan hem goed longeren dus daarmee kan ik hem al goed gymnastiseren, ook met springen lukt dit aardig. Buiten heb ik t nooit geprobeerd maar zou misschien ook wel lukken.

Ik ben vandaag bij een veearts geweest in Someren met een ander paard en heb hem om advies gevraagd. Hij dacht ook wel dat het aan mijn (gebrek aan) ervaring ligt maar wilde hem wel graag nakijken. Ik moet even wachten tot hun nieuwe buitenbak klaar is over een week of 4. Hij gaf aan dat als het aan mij (of aan de combinatie ligt) dat het misschien een idee was om hem bij een professional neer te zetten en die te laten bepalen of er wat mee te doen valt, zo ja dan mag deze man het mij ook leren Haha! (Hij kende wel een goede).

Ik ben tevreden over mijn les maar twijfel toch omdat ik na 2 jaar nog steeds niet in staat ben om mijn paard nageeflijk te rijden.

Ik ga vanavond samen met mijn instructeur aan de slag, hij gaat een half uur rijden en als dat goed gaat dan ga ik er op.
Dan pak ik het de komende 4 weken nog heel goed aan en ga dan naar die veearts.

Ik heb inmiddels ook Kleintje gpbt voor het nummer van haar instructrice.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 11:31

Gisterenavond heeft mijn instructeur gereden en bij hem ging het natuurlijk wel een stuk beter. Maar toch hield hij de hele tijd zijn rug vast en het koppie liep dan misschien wel op de goede plek en je zag hem ook af en toe ontspannen, ruggebruik was er niet.

Mijn instructeur gaf ook aan dat het even een paar dagen duurt voordat hij hem weer los zou hebben. Hij loopt bij mijn instructeur in ieder geval wel de lijnen die hij wil en niet die Maddox wil. Ook is het tempo beter gecontroleerd. Mijn instructeur hoeft daarvoor niet te trekken of te slaan, het ziet er heel rustig uit.

Conclusie is dus eigenlijk dat het echt aan mij ligt en dat weet ik ook wel. Dat betekent alleen wel dat de vraag is hoe ik dit ga oplossen. Een optie zou ook zijn om te vragen of mijn instructeur hem 2 x per week rijdt, dan longeer ik hem nog 1 dag, spring ik 1 dag, 1 dag naar buiten en 1 dag dressuur ik hem dan. Maar ik vind het belachelijk dat ik mijn eigen paard niet goed aan het lopen krijg.

Andere instructeur vind ik best lastig hoewel dus wel blijkt dat deze instructeur het aan mij niet goed kan overbrengen. Ik ben te trouw ofzo.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Franchipanna, GrapeshotBot, Trendiction en 8 bezoekers