Correctiestang-bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Correctiestang-bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 20:09

Ik heb een groot probleem,(vind ik Knipoog )

Mijn paard liep eindelijk na een lange tijd best goed maar probeerde
vaaaaak haar tong over het bit te gooien ( nouh zo ongeveer de hele tijd)
opzich had ik hier niet superveel last van, maar toch begon het steeds vaker voor te komen en begon ze echt te drammen.
Toen ben ik op advies naar de ruitershop gegaan en daar is mij een duur bit aangesmeerd (een correctiebit voor de tong er niet meer over te gooien).
Die eenmaal gekocht na een lange vragenronde aan de eigenaar daar, of dat ding wel goed was en of het niet scherper was en bla bla bla... neeh alles zou perfect gaan! (letterlijk zijn woorden!!!!)

Nou ik er de eerste dag mee rijden echt ze flipte helemaal, niet normaal meer, dus ik naar mijn instructrice gegaan en die vond het ook allemaal vreemd.
Toch ben ik zo eigenwijs het de volgende dag weer te gaan proberen met dat bit. en hoopte dat haar verzet kwam doordat ze er nog aan moest wennen ofzo.. maja de tweede dag ook helemaal flippen... Verward

Ik durf dit hier haast niet te zeggen, maar ben hierna nog 2 keer met dit bit gaan rijden waarbij het allebei de keren wel goed maar gespannen ging, alleen raakte ze erg in paniek als ik met mijn teugels bewoog en er dus gewoon mee reed. Nou na deze dagen had mijn vader les en toen flipte ze weer (zit ook meer aan de mond). de dag erna had ik weer les en weer ging het heel slecht. We hebben het gewone bit erin gehangen en toen ging het allemaal iets ontspannener. Maar ze zat supervast en het was echt zielig dat ik dat besluit niet eerder had genomen want ze liep met haar oude bit weer veel geruster en blijer Ach gut
Ik heb de hele les eraan gewerkt om haar weer ontspannen en los te krijgen en minder stug enzo..

Vandaag ben ik weer gaan rijden en het ging weer heel slecht, ze was heel stijf en opeens best lomp in de mond, en heel moeilijk en dwars, en vind dit echt verschrikkelijk, heb echt het idee dat ik mijn paard verknoeid heb door dat stomme bit! Verdrietig
Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Ik hoop dat iemand het vage verhaal snapt en er wat over kan zeggen

iig
xxx Maris


Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 20:36

Volgens mij was hier geen echte sprake van, want de maat was zeker goed en ook geen velletjes ofzo.. Maar mijn paard is wel een ontiegelijke merrie in zulk opzicht hoor! ze kan echt zeuren om niks. We hebben later het bit in de mond van een fjord gehangen en die ging er weer wel goed mee om, dat is misschien ook wel een karakter trekje van mijn paard, maar tog vind ik dat door dat bit mijn paard nu heel slecht loopt en ben er gewoon zo boos om!


Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 21:02

Sjuimpje schreef:
Ik vind het best fijne bitten voor paarden die de tong erover willen gooien,
heb je er wel eens an gedacht dat je paard misschien een mond probleem heeft?
Misschien heeft ze wel haken op de kiezen waardoor ze altijd de tong over het bit gooide?
Met dit correctiebit kan dat niet en misschien heeft ze daardoor wel veel last en raakt ze daarvan in paniek.



Nee ze heeft geen haken op de kiezen en ze heeft verder naar mijn weten ook geen rugproblemen ofzo..
Volgens mij is dit bit gewoon veel scherper als een gewoon watertrens, en daar reageerde ze natuurlijk heel anders op, maarja nu doet mijn paard het weer heel slecht bij het gewone bit, en daar baal ik van.
Ga nog eens nadenken wat hetkan wezen.....

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 21:05

Maar degene die dit bit ook hebben gebruikt, vinden jullie dan ook niet dat je paard heel anders reageert en eigenlijk belemmerd word ofzo..
Dat gevoel heb ik namelijk!

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 21:12

runningkawa schreef:
Waarom gooit je paard de tong over het bit.
Meestal heeft het een reden.
doet ze het ook aan de lange teugel?
Want misschien heb je toch te veel druk in haar mond en probeert ze zo de druk te ontwijken.
Met dan een bit waar ze de druk niet kan ontwijken, is het idd paniek.



Ik weet eigenlijk niet of ze het ook doet aan de lange teugel, denk het eigenlijk niet. Volgens mij doet ze het vooral als ze aan het werk moet.
Maar je uitleg klinkt wel heel helder.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 16:40

hmmz klinkt alleen maar steeds bizarrer. Ik haal de instructrice er wel bij, en kijken of zij vind dat het bit goed in de mond ligt. Maar dan zal het wel hier aan liggen, anders weet ik het ook niet meer. Maar ik ben zeker van dat mijn hulpen correct zijn, want bij haar watertrens is er ook niks aan de hand, en ze is al heel gevoelig op haar mond, dus!
iig bedankt voor alle reacties heb er nu al veel aan gehad!

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 20:16

Ik denk na alle reacties ook dat Leetee (paard) gewooon extra gevoelig is op dit bit en dat ze bij de lichtste druk van mijn hand al overdreven reageert, terwijl ze bij een watertrens goed reageert, opzich is dit logisch. Want dit correctiebit is natuurlijk een stang en daarmee mag je gewoonlijk pas in de Z rijden (als hij die boog niet had voor de tong) en dan nog er zo min mogelijk mee doen.(of heb ik het nu fout?) Het is logisch denk ik dat ze er meer op reageerde als mijn gewone bit! en idd. elk paard is anders, en elke ruiter ook!


Vandaag heb ik weer gereden, met een gewone watertrens en had les en het ging al wat beter, maar nog steeds niet helemaal goed. (heb 2 wedstrijden afgezegd) maar ik moet wel zeggen, nu ik de gewone watertrens weer in haar mond heb zitten heeft ze nog geen een keer haar tong over het bit proberen te doen. En daar ben ik wel blij mee! eigenlijk voor mij het enigste positieve van het bit! whaha

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 23:07

runningkawa schreef:
Citaat:
Want dit correctiebit is natuurlijk een stang en daarmee mag je gewoonlijk pas in de Z rijden


Dat is dus niet zo.
een ongebroken trens, stangetje in de volksmond, zonder scharen, mag al in het B
Een ongebroken trens is ook helemaal niet scherp, integendeel zelfs.

Ik bedoel dus onderstaande.
Afbeelding



hmmmz..oke weer wat geleerd he!
maar hoe zit dat dan. Want in het z ga je toch rijden met zo een stang omdat je moeiljkerre en fijnere dingen van je paard vraagt en dan moet hij reageren op kleinere en fijnere hulpen, en die kan hij met dit bit beter voelen (hoogstwaarschijnlijk, anders zie ik helemaal geen reden om met zo een ding te gaan rijden) zodat hij met zo een stang beter kan reageren als op een gewoon bit! dus dan moet dit bit toch wel scherper werken.. of zeg ik nu echt iets heel doms ... Verward

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 17:04

CCCCorine schreef:
Dit is het correctiebit:

Afbeelding

Het correctiebit is dus GEEN stang, maar een ongebroken trens... Daar lijkt nogal veel verwarring over te zijn.



Jah ik wist dat mijn bit er ook zo uitziet, maar dat je het geen stang maar een ongebroken trens moest noemen wist ik dan weer niet, iig bedankt

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 17:07

Lenn schreef:
hee maar mariska waarom probeer je geen tonglepelbit dan



Maar dat is dus gewoon aan je gewone bit een rubber lepeltje?? die heb ik namelijk wel al gekocht! maar nog niet gebruikt

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 17:07

gijsenkim schreef:
Ik heb er nog een liggen.......... teab



Wat heb je nog liggen?

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 11:25

Lenn"]
[quote="Mariska15"][quote="Lenn schreef:
hee maar mariska waarom probeer je geen tonglepelbit dan

Maar dat is dus gewoon aan je gewone bit een rubber lepeltje?? die heb ik namelijk wel al gekocht! maar nog niet gebruikt
[/quote]
Nee ik bedoel eigenlijk dit:
Afbeelding
Die tonglepel zelf ziet er hier een beetje vreemd uit door het licht, maar is gewoon RVS zoals de rest van het bit.
Zo'n rubbere lepel ding is echt een ramp, tenminste mijn paard had zijn tong er al over voordat ik z'n neusriem ook maar dicht had, en dat tot 3 keer toe. Dit bit is gewoon vriendelijk maar hij kan wel z'n tong er niet over gooien, lijkt me wel een goede oplossing voor jullie
Oh en hij is trouwens ook maar 1/3 zo duur als een correctiebit, altijd plezierig.
[/quote]


He dank je voor de tip! OK dan!
ik zal het eens aan mijn instructrice vragen vandaag, maar ik heb ook nog een vraag; waarom is zo een rubberen lepel dan een ramp, want dan kan hij zijn tong er toch ook niet over doen.?

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 09:39

Lenn schreef:
oh, ik zat weer even te denken Clown , en misschien heeft je pony een hangend rooster..? (Mocht je dit nog lezen)



Ehm wat is dat>?? iets in haar mond een gebitsprobleem ofzo.. Verward Clown

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 20:06

_Michelle_"]
[quote="Mariska15"][quote="Lenn schreef:
oh, ik zat weer even te denken Clown , en misschien heeft je pony een hangend rooster..? (Mocht je dit nog lezen)



Ehm wat is dat>?? iets in haar mond een gebitsprobleem ofzo.. Verward Clown
[/quote]
dit is dat het gehemelte van het paard lager is dan de tanden. laatst kwam de da voor gamble zijn gebit te bekijken en toen zei hij dat gamble dit heeft.
[/quote]


Hey michelle!
maar wat is daar het gevolg van dan? ik denk/ weet dat ze dit niet heeft, maar zo leer je nog wat Knipoog
groetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 3 bezoekers