vluchten voor het been/paard heeft moeite mee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilona22

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: hellevoetsluis

vluchten voor het been/paard heeft moeite mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 12:01

he allemaal

ik heb een paardje aangeboden gekregen om te rijden van mijn stal eigenaar.
hartstikke leuke merrie van een jaar of 6
hij werd al gereden door een ander meisje maar dat ging niet zo denderend heb ik vernomen
nou ben ik er gisteren is op gaan zitten om te kijken wat er nou mis is mee
nou het is een heel fijn paard alleen accepteert ze bijna geen kuit druk je krijgt zeg maar een soort vlucht reactie
op een gegeven moment ben ik heel veel grote voltes gaan rijden in draf en in galop en toen werd ze wat rustiger voor mijn been
ook heeft ze een beetje moeite met het halthouden
de rem is er zeg maar nog niet
hebben jullie nog tips?
of zit ik op de goeie weg?
groetjes ilona

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:07

ik weet wel dat je met zulke paarden heel erg veel geduld moet hebben. Vooral niet teveel je kuit aanleggen en gewoon steeds iedere keer dat je weer rijdt iets meer druk proberen. Nu moet je echt met je zit gaan rijden op zo'n paard vooral overgangen terug op je zit. Is eigenlijk wel een goede oefening, veel mensen rijden teveel op de teugels terug.
probeer het gewoon, maar verwacht niet te snel dat je gewone druk kunt uitoefenen
succes ermee

ilona22

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 13:43

dank je wel
ben ook van plan om vooral op zit en stemhulp der terug te laten komen

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:59

Wat je vaak ziet bij vluchterige paarden is dat de ruiters hun benen af gaan steken. Dit moet je echt niet doen! Ze moeten juist 'vertrouwen' krijgen in je been, er zeg maar aan wennen en dat bereik je niet door zo min mogelijk te drijven. Probeer je been gewoon aan te laten liggen, subtiel aandrijven en veel tempowisselingen rijden. Ook op het moment dat ze overdreven reageert je been rustig houden, dus niet meteen wegtrekken, zodat ze leert wat ze aan je been heeft. Wat je zelf ook zegt veel op zit en stem rijden, en vooral aan de gang houden. Veel figuren rijden, overgangen, schijnovergangen, echt de controle zien te krijgen. Ik heb ook zo'n paard gereden, dat ook nog is heel kijkerig was, maar toen het vluchterige er eenmaal uit was ging ze heerlijk voor het been en ging het pas echt snel vooruit. Het duurt wel even maar dan heb je ook wat, beter zo een dan eentje die niet vooruit te branden is! Succes.....

ilona22

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 14:34

ja ik heb ook liever dit dan een waar je maar tegen aan moet schoppen Knipoog
ik ga het alllemaal is proberen en dan krijgen jullie van de week wel ff een uitgebreid verslag

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:41

ik ga met remember mee dat je juist NIET je benen moet gaan afsteken.. Rustig eraan houden.. Verder ook rustig tegenhouden als hij vooruit schiet niet blijven vasthouden.. Op de volte is goed, maar niet te klein maken en ook rechtuit rijden. schijnovergangen helpen ook goed, dan kun je ook rustig leren op je been te vertrouwen als je m weer iets meer naar voren rijdt..
Al met al, met veel rust rijden en niet ongeduldig worden..

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:34

Rustig blijven, been er zachtjes bij houden, met veel afwisseling rijden, dus voltes ed. Schijnovergangen wil ook nog wel eens helpen. Ze moet vertrouwen krijgen in het been en dat zal niet lukken met ongeduld.