te diep lopen... of is het de juiste manier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

te diep lopen... of is het de juiste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 22:09

ik ging met een merrie waar ik vaak mee rijdt naar de renbaan. nu is ze daar vaak heel opgefokt (we rennen gewoon de binnenpiste, geen wedstrijd dus he), en ze gaat heel vaak bokken en steigeren. nu, ik kan haar goed terugrijden, volledig op de buitenteugel wil dat zeggen bij haar. en wat spelen (niet trekken, niet eens vasthouden of zij neemt de binnenteugel vast), puur spelen. komt ze heel mooi aan teugel, gemakkelijk te controleren enzo. dit ligt aan het feit dat ze dan zo opgewonden is. meestal doet ze wat sjokke-sjokke, maar daar, voel ik haar achterhand echt meekomen. en toch blijft ze te besturen.

het probleem is, waneer er bv een draver langskomt, of ze gewoon wat opgewonden doet, gaat ze te diep lopen en iets achter de loodlijn. echter, haar tempo blijft, alleen gaat ze precies meer stuwen met haar achterhand.

het lijkt dus wel mooi en goed, maar dit plaatje (LRD zgz) komt door de externe factoren, namelijk opwinding, hoewel ze vloeiend loopt (speciaal beest, dat wel Haha! ). mag dit of is het alsnog verkeerd? is het maar schijn dat ze goed loopt?

en een tweede vraagje, hoe kan ik dit in de bak bereiken? hoe kan ik haar meer vooruit zetten? ze is gewoon niet vooruit te branden vaak. hoewel ze toch kán, want op de renbaan gaat ze toeren en toeren lopen. hoe moet ik dit aanpakken?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:40

Achter de loodlijn is nooit goed voor langere tijd. Een paard dat vrij loopt en opgefokt is. Zou dit ook doen. Dus even kin naar de borts en dan weer naar voren.
Probeer haar daar wat meer teugel te geven. Maar wel duidelijk te zijn dat hij niet harder mag. Pas als hij geheel vrij is in de mond kan hij gaan zakken van achteren en jouw gewicht op de achterhand nemen.

Hoe je dit thuis zou kunnen voor elkaar krijgen. consequent zijn met de hulpen. Been is reageren. En niet 10 sec later. Dan worden ze vanzelf voorwaartser en kun je hem meer gaan op rijden.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 00:21

bij meer teugel gaat ze gelijk naar beneden met haar hals, weliswaar nog steeds aan de loodlijn, en ook nog voorwaarts. oprichten lukt dan niet meer, want bij benendruk gaat ze dan harder, moet ik weer de teugels opnemen, en dan loopt ze weer te diep. het is alsof ze terug op haar voorhand gaat vallen vanaf ik teugel geef. en aangezien de 'achterhandenergie' via een externe factor komt, gaat ze sneller op mijn been, ipv te verzamelen, of enigzins zichzelf te dragen.
mijn probleem is dus dat ze bij been sneller gaat, en door externe factoren zichzelf pas gaat dragen.
dus, als ik de teugels loslaat, hoe krijg ik haar dan meer opgericht? ik kan wel wat uithalen met de zit, maar daar reageert ze niet echt super op.
alvast bedankt voor je reactie ik besef ook dat ik ze langer moet laten, maar pft, weer op die voorhand...

en in de bak, idd, consequenter. nu je het zegt, herken ik het ook wel. ik laat haar wat teveel slepen... bedankt voor je tips Lachen

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 02:37

het is niet goed als ze te diep gaat lopen
probeer haar in elk geval rustig te houden, wees consequent, en als ze te diep komt geef je haar been en geef je je hand iets mee, hou haar wel bij je en probeer ook te ontspannen als ze goed loopt.
Maar, zodra ze achter de teugel komt, moet je haar echt veel been geven ( geef dan wel je hand iets mee ) want dat is namelijk niet goed voor je paardje

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:18

Moeilijk te zeggen hoe je dat moet oplossen. In de lessen die ik geef. Laat ik mijn leerlingen net zo lang met losse teugel rijden( dus ook de overgangen en wendingen) totdat het paard in evenwicht is. Dus over 4 benen loopt. De teugel mag nooit als steun gebruikt worden.

Hoog opgericht betekend nog niet dat het paard verzameld is. Word ze bol en zakt ze van achteren dan verzameld ze zich inderdaat. Maar wel op een verkeerde manier achter de loodlijn.
Ga haar eerst is leren op stem en lichaamshulpen te reageren. Je moet je paard zonder teugel kunnen stoppen. Dan pas kan het paard zijn evenwicht vinden en gaan verzamelen.

Wat ook mogelijk is maar niet mijn beste manier. Is het paard vrij laten op zulke momenten. komt hij laag dan geef je een klein rukje omhoog richting de oren. Daarna laat je direct weer los. Dit herhaal je zo lang dat je paard daar blijft. Maar let op, het is belangrijker dat haar kont zakt en haar rug bol maakt, dan een hoge hals houding. Probeer van achteren naar voren te denken.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:59

Het maakt niet uit als die achter de loodlijn loopt! dressuur ruiters rijden met de training hun paard meestal rond diep en soms achter de loodlijn.
Wat jij doet is geen dressuur rijden maar gewoon rennen? Volgens mij maakt het echt helemaal niets uit dat je paardje dan zo loopt?

Maar jij hebt het overhet stijgeren en bokken, Als je op de renbaan staat ga je dan ook werkelijk met haar rennen? of doe je dit alleen maar om haar'mak' te maken?
Want dat steigeren en bokken doet ze alleen maar omdat ze graag wil rennen. Als je haar een stukje laat rennen heb je best kans dat ze het dan niet meer doet.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:15

Wat ik begrijp uit je verhaal ontrekt je paardje zich aan de hulpen en gaat lopen 'showen'.
Ik weet niet of je gewoon contact blijft houden als ze achter de LL komt?

Wat ik namelijk voor me zie is dat je paardje achter de LL komt, rug wegdrukt en gaat lopen showen.
Als dit zo is: dat is dus absoluut niet de bedoeling.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 20:21

antoinette: ik hou zeker contact, en ze neemt haar achterhand heel goed mee. ik ken het verschil. ze onttrekt zich absoluut niet aan de hulpen, alez, ze drukt niet weg. ze is in te tomen enzo, ze loopt alleen veel ronder.
en inkie: ik ga eens in de zoveel tijd gaan rennen, en ik merkte nu dus, dat ze opeens zo 'goed' liep, bij het inrijden rond de renbaan. ik rijd ook dressuur hoor.

josien, ik ga je tips zeker toepassen. morgen hebben we dressuurtraining, dus is het heel goed om dat te oefenen in de bak. Lachen
bedankt voor alle tips!!